gage onderhandelingen: wanneer de locatie écht niet meer budget heeft
Unfortunately this page isn't available in English.
Een festival/café/zaal toont interesse in een optreden. Yes! En nu volgt natuurlijk de vraag: wat is jullie gage? Of ze zeggen uit zichzelf al dat ze een bepaald budget hebben. En wanneer er dan geen match is met het maximale budget wat de speellocatie beschikbaar heeft en jullie minimale gage, dan houdt het op…. Of niet?
Als je als band begint, dan speel je waarschijnlijk zoveel mogelijk, door bijvoorbeeld met open podia en wedstrijden mee te doen. Je krijgt wat drankjes en daar houdt het dan mee op. Maar na een bepaalde tijd ben je dat ontgroeid en besluit je: we komen niet meer gratis.
Je bepaalt de minimum gage die je wil krijgen en om de zoveel tijd schroef je die op naarmate je beter bent geworden en meer volk trekt. Maar wat als een speellocatie simpelweg geen meer budget hééft? Houdt het dan meteen op? Dat ligt aan de situatie en de grootte van het verschil tussen jullie minimum gage en het maximale budget wat de locatie heeft, maar niet altijd. Want er zijn nog meer onderhandelingspunten dan gage.
Er zijn meer onderhandelingspunten dan gage
Je geeft liever geen korting natuurlijk, maar soms kan dat tóch interessant zijn. Noem in ieder geval altijd je echte tarief en vermeld dan de korting expliciet. Ook op je factuur! En vraag als tegemoetkoming iets anders, bijvoorbeeld 1 van onderstaande voorbeelden:
Met de hoed rond
Stel, de entree is gratis. Dat is vaak de reden dat ze niet meer budget hebben, want dan moet de organisatie het hebben van de drankomzet. Maar misschien kun je voorstellen aan de organisatie dat zij een paar keer ‘met de hoed’ rond gaan voor een vrijwillige bijdrage en dat de opbrengst naar de band(s) gaat, bovenop de afgesproken gage.
Misschien kan de organisatie met de hoed rond gaan voor een vrijwillige bijdrage
Promotie / exposure
Hoewel organisatoren zelf deze kaart vaak te snel, makkelijk en ongepast spelen, kun je hier soms wel iets uit halen. Vraag wat de speellocatie aan promotie doet. Moet het allemaal vanuit jou en jouw fanbase komen, of is er een grote kans dat er nieuwe mensen in aanraking met je muziek gaan komen vanuit de promotie of aantrekkingskracht van de speelplek? Als de opdrachtgever je helpt met de promotie wees dan concreet, dus spreek bijvoorbeeld het aantal en het soort social media posts af, het versturen van een persbericht naar hun connecties, het printen/drukken van posters en flyers, een budget om te adverteren op social media, etc.
Is er een grote kans dat er nieuwe mensen in aanraking met je muziek gaan komen?
Mocht het om een festival of supportshow gaan, kun je bij jezelf nagaan of de doelgroep van de andere acts goed binnen jouw ‘ideale doelgroep’ passen. Als dat een goede match is, dan zou je er zomaar veel nieuwe fans uit kunnen halen en is het misschien toch interessant om te doen.
Hospitality
Mochten ze in eerste instantie geen warme maaltijd en andere hospitality aanbieden, kun je daar als onderhandeling wel om vragen. Dat scheelt voor alle band- en eventuele crewleden ook weer in de portemonnee die dag.
Een warme maaltijd scheelt ook weer in de portemonnee
Merchandise
Vraag of ze een goede zichtbare merchandise plek dichtbij het podium beschikbaar kunnen stellen om jullie merchandise te verkopen. Dat geeft geen garanties, maar vergroot de kans op merchandise verkoop wel.
Sponsors
Wellicht kan de organisatie (of jij zelf!) een lokale ondernemer om sponsoring vragen voor het deel wat te weinig is. Mocht je deze vinden, spreek dan goed af wat je daarvoor in ruil doet. Maak een overeenkomstje en overleg wanneer en hoe de betaling wordt gedaan.
Vraag een lokale ondernemer om sponsoring voor het deel dat te weinig is
Overige
Je kunt aan de organisatie ook zélf vragen of ze misschien nog dingen weten die hen geen geld kosten maar waar jullie als band wel mee geholpen zijn. Bijvoorbeeld met een vooruitzicht op een extra optreden in dezelfde plaats minimaal een half jaar later, of elders waar ze connecties hebben. Of misschien hebben ze wel oefenruimtes, of een studio, of heel veel kennis over een bepaald onderwerp waar jullie over willen leren zodat ze jullie een lesje daarin kunnen geven. Misschien hebben ze wel een geweldige <<vul hier een zakelijke business skill in>> persoon in dienst en kun je degene om gratis advies vragen. Oftewel: denk out-of-the-box!
Vraag aan de organisatie zélf of ze nog dingen weten die hen geen geld kost maar jullie wel verder helpt
Voorbeeld mail als reactie op de mailwisseling waaruit blijkt dat ze niet genoeg budget hebben:
Hoi <<naam>>,
Begrijpelijk vanuit jullie kant!
We vinden het zelf dan weer lastig om van onze minimumgage af te stappen en weer terug te gaan naar een minimumgage van een jaar geleden terwijl we ondertussen wel hard hebben gewerkt aan een grotere fanbase. Ook omdat elders wel ons minimum of zelfs veel meer wordt betaald.
Maar het lijkt ons wel heel leuk om te komen spelen. Leuke <<festival/locatie>> en we willen in die periode lekker gaan knallen met optredens.
Dus misschien zijn er andere manieren om alsnog tot een deal te komen zonder dat jullie meer dan <<bedrag>> euro hoeven te betalen.
Het verschil is eigenlijk ook maar<<bedrag>> euro natuurlijk, dus dat is misschien op te lossen met een of meerdere van onderstaande ideeën:
<<opsomming van de ideeën die je wil aandragen>>
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version