10 tips hoe jij meer impact kan maken met je muziek
Unfortunately this page isn't available in English.
Impact maken op anderen, daar doe je het toch voor als muzikant. Het liefst wil je de fanbase voor je muziek vergroten. Tijdens de 1e Fix Je Bizz dinsdag 18 juni 2019 legde Mirjam Sieben (POPEI, Onlightning, The Dirty Denims) uit hoe je dit meer kunt doen door middel van online marketing. In dit artikel geven we je een overzicht van 10 take-aways uit deze meeting.
1) Start om jezelf wél te vergelijken met anderen (ondanks dat je ‘niet in een hokje te plaatsen bent’ en ‘je uniek bent’) zodat potentiele fans een houvast hebben waardoor ze je eerder leren kennen. Noteer zelf een lijst en vraag anderen welke artiesten ze horen in je muziek.
2) Het is slim om je eigen genre, subgenre, niche en micro-niche te kennen. Je kunt eerder impact maken binnen een (micro-)niche dan binnen een (sub)genre. Muzikanten willen vaak een zo groot mogelijke groep aanspreken, maar het werkt dus veel beter om een kleine groep aan te spreken. Ben niet bang om de groep waarop je je richt te verkleinen, want iedereen daarbuiten is toch niet je ideale fan. En je sluit ze overigens niet uit, je focust je er alleen niet op.
3) Voordat je je muziek in de markt gaat zetten is het belangrijk dat je weet aan WIE je je richt, je ideale fan. Pas als je dit weet kun je je goed inleven in je volgers waardoor je makkelijker connectie maakt via je social media posts en mails. Denk bijvoorbeeld aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, favoriete websites, tijdschriften, festivals, bands, films, winkels, etc. En waarom zou je hem of haar geen naam geven?
4) Het is belangrijk dat je begrijpt dat je ook online met echte mensen te maken hebt. Hierbij gelden dus ook de psychologische regels als in het ‘echte leven’ op het moment dat je de interactie aan gaat. Bijvoorbeeld: als je iemand voor het eerst ziet, ga je degene niet meteen vragen om te trouwen. Meer informatie over deze zogeheten ‘fanreis’ vind je hier in het gratis ebook van Onlightning.
5) Je moet weten welke cultuur rondom je muziek hoort. Je wil weten wat je ideale fan bezighoudt, zodat je super relevante content kunt delen. Daar creëer je aantrekkingskracht mee en bouw je aan een échte connectie die van twee kanten komt. Denk aan lifestyle, hobby's, interesses, meningen, visie en andere dingen waar de liefhebbers van je muziek zich bezig houden.
6) Als artiest moet je vaak uitleggen hoe je muziek klinkt en wat men kan verwachten. Je moet paraat staan om, op commando, een korte oneliner (ook wel elevator pitch genoemd) te delen. Een oneliner bestaat uit: (micro)niche, 2 artiesten, Unique Selling Point(s) en eventuele Wildcard(s): dingen die ook een meerwaarde zijn en niet onder de rest horen.
7) Deel 6 verschillende ‘content formats’, die ervoor zorgen dat je in een afwisselende manier kunt vertellen wat je wil vertellen, maar tóch interessant, relevant en leuk blijft: cultuur, optredens, behind the scenes, promo, verhaal/visie en vraag.
8) Je hoeft geen ‘early adopter’ te zijn. Wacht eerst maar eens af of een nieuw social media kanaal écht een blijvertje is voordat je er tijd aan gaat besteden. Focus je in eerste instantie op max 2 social media kanalen én e-mail, waarvan 1 van de kanalen Facebook is. Facebook is ondanks alle wilde verhalen nog steeds een kanaal waarop bijna iedereen zich bevindt, dus ook jouw ideale fan. EN de adverteer-opties van Facebook (en Instagram) zijn geniaal.
9) Bepaal in welk spreekwoordelijk seizoen je zit en welke focus daar bij hoort. Herfst = muziek schrijven. Winter = muziek opnemen. Lente = muziek releasen. Zomer = touren. Pas eventueel je frequentie op socia media er op aan, maar zorg dat je nooit onzichtbaar wordt.
10) Als je strategisch en met effect social media wil gebruiken, maak dan een ‘contentkalender’: een overzicht in bijvoorbeeld Google Sheets. Bedenk hoe vaak je wil posten, wat voor soort posts je wil plaatsen en ‘stick to it’.
De volgende Fix Je Bizz vindt plaats op 24 september en gaat over ‘Boek je eigen optredens’.
Word lid van de Facebook-groep en blijf zo op de hoogte. Je kunt ook mee beslissen met de volgende onderwerpen:
www.facebook.com/groups/fixjebizz
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version