16 tips voor subsidies en fondsen voor jouw pop, rock of metal band
Unfortunately this page isn't available in English.
Subsidies en fondsen? Het wordt naar verhouding maar weinig aangevraagd door muzikanten of bands in de pop, rock of metal. Zeker in Brabant! Music Motion organiseerde 15 april een webinar over ‘Fondsen, subsidies en crowdfunding’. Mirjam van POPEI was er bij aanwezig en pikte er een aantal tips uit die ook voor jou interessant kunnen zijn, zodat je ook in 2021 deze inkomstenbronnen kunt toevoegen aan je muzikale project.
Music Motion organiseert vaker heel interessante events. Check hun website: www.musicmotion.nl
Financiering van je muziekproject: fondsen en subsidies zijn daar een zeer aantrekkelijke bron voor. Ook in 2021. En ook, of misschien zelfs juist, tijdens de corona-crisis. Daarnaast kan crowdfunding je ook helpen om je project op gang te brengen.
Maar fondsen besteden hun geld graag goed, dus een ijzersterke aanvraag is essentieel. Hoe zorg je ervoor dat jouw project positief wordt beoordeeld? En bij welke fondsen/subsidiënten maak jij kans? En wat zijn anno 2021 de slimme manieren om crowdfunding voor je project te krijgen?
Mindset
Daarnaast is het in de ‘popmuziek’ een stuk minder gebruikelijk. Toen in het nieuws kwam dat De Staat een aanzienlijk bedrag kreeg? Zelfs muzikanten zelf gingen er over steigeren. Er is dus een mindset shift nodig. Zeker in Brabant, daar komt het nog veel minder voor dan in de Randstad bijvoorbeeld.
Toen in het nieuws kwam dat De Staat een aanzienlijk bedrag kreeg? Zelfs muzikanten zelf gingen er over steigeren
Webinar
Over deze vragen organiseerde Music Motion een interessante webinar. Te gast was misschien wel de allerbeste muziek-fondsenwerver van Nederland: Ineke Smits. Ook muzikant Joost Abbel was aanwezig en hij vertelde over zijn succesvolle en minder succesvolle aanvragen. Ter afsluiting vertelde Alyssa Mahler van Voordekunst over crowdfunding. Na de webinar vonden er ook een aantal break out rooms plaats, waarin we kennis maakten met overige deelnemers en experts.
16 TIPS:
1) Je hebt bij fondsen met ménsen te maken
Misschien een open deur, maar je vergeet het al snel: aan de andere kant van de lijn, de medewerkers van fondsen, zijn ook gewoon mensen. En zij zijn er niet om plannen af te kraken. Zij worden blij van mooie plannen en hebben een hart voor cultuur. Dus zie ze meer als partner, ga een relatie met ze aan.
2) De vragen die gesteld worden zijn sowieso goed jezelf te stellen
Een subsidieaanvraag kan veel werk zijn. Natuurlijk kun je dan balen als een aanvraag niet wordt goedgekeurd. Maar onthoud dat de vragen die gesteld worden sowieso goed zijn om jezelf te stellen. Het zorgt ervoor dat je goed nadenkt over nieuwe stappen en helpt je verder in je ondernemerschap.
3) Er bestaan private en publieke fondsen en er zit verschil in
Publieke fondsen zijn gelinkt aan de overheid en gemeentes. Zij moeten zich dus ook verantwoorden, vaak heel uitgebreid. Voordeel is dat ze het aanvragen vaak best wel makkelijk maken en dat je een goede terugkoppeling krijgt, ook als je aanvraag niet is goedgekeurd. Je hebt landelijke, provinciale en stedelijke fondsen. Je kunt dus op stedelijk niveau ook invloed uitoefenen door te gaan stemmen op partijen die cultuur hoog in het programma hebben staan.
Private fondsen zijn fondsen zoals het Prins Bernard Cultuurfonds. Private fondsen hoeven geen verantwoording af te leggen aan de overheid. Dit maakt ze flexibeler en vaak fijn om aan te vragen. Aan de andere kant kunnen goedkeuringen en afkeuringen heel willekeurig voelen en krijg je weinig inhoudelijke feedback bij een afwijzing.
Meestal moet je een stichting of vereniging hebben voor het aanvragen van een subsidie
4) Je moet een stichting of vereniging zijn voor de meeste aanvragen
Er zijn een aantal fondsen (zoals bij Sena en Fonds Podiumkunsten) waar je als individu kunt aanvragen (zie verderop meer), maar meestal moet je een stichting of vereniging hebben voor het aanvragen van een subsidie. Een VOF of eenmanszaak is geen rechtspersoon en dus niet mogelijk. Een stichting of vereniging kan een ‘gedoetje’ zijn met een bestuur en een ‘Code of Culture Governance’ waar je aan moet voldoen.
5) Maak het de lezer gemakkelijk
Denk vanuit de lezer, waarvan we bij punt 1 al geleerd hebben dat dat ook gewoon een mens is ???? Maak het de lezer dus ook gemakkelijk. Sommige lezers vinden het fijn om een plan uit te printen, te veel afbeeldingen kan dan bijvoorbeeld een probleem zijn.
6) Onderscheid jezelf
Wat maakt een plan sterk? Als je passie hebt voor hetgeen wat je aanvraagt én als je iets bijzonders wil wat er nog niet is. Wat wil je zelf en hoe verhoudt jouw plan zich tot andere dingen die al bestaan? Hoe onderscheid je jezelf?
7) Risico’s spreiden
Misschien denk je juist (dat dacht ik ten minste) dat je maar bij 1 fonds mag aanvragen. Maar het plan wordt juist extra sterk als je jouw risico’s spreidt. Dit kun je onder andere doen door het aanvragen van een bijdrage vanuit meerder fondsen! Daarnaast kun je het best in je plan ook beschrijven welke andere verdienmodellen je nog meer hebt, hier kun je ook denken aan crowdfunding.
8) Professioneel / amateurs
De meeste fondsen zijn beschikbaar voor professionals, al zijn er soms ook fondsen beschikbaar voor amateurs. De meeste fondsen vragen dan bijvoorbeeld naar een speellijst van de afgelopen tijd. Op basis van de locaties waar je voorheen hebt gespeeld bepalen ze de mate van professionaliteit.
Het plan wordt extra sterk als je jouw risico’s spreidt, bijvoorbeeld door het aanvragen van een bijdrage vanuit meerder fondsen
9) Begin met makkelijke fondsen
Je kunt starten met kleine projecten waar je bij lokale fondsen kunt aanvragen. Daarnaast is een makkelijk fonds het WertuigPPO fonds, wat zich richt op mensen die werken in de culturele en creatieve sector en zich met name richt op zelfontwikkeling. Heel geschikt dus als je een opleiding of cursus wil doen, of een periode met een coach wil werken. Daarnaast heeft het Fonds Podiumkunsten ook een aantal ‘snelloket’ fondsen (zie verderop in dit artikel).
10) Ga er achteraan en verplaats je in de ander
Je mailt je voorstel en daarna kun je er na een paar dagen het beste nog even achteraan bellen. En verplaats je zoveel mogelijk in de ander. Wat hebben ze nodig om hun werk goed te doen? Dit kun je ook hanteren bij andere momenten in je muzikale business. Zo heeft een communicatiemedewerker wat anders van jou nodig dan een programmeur.
11) Sena Muziekproductie fonds: voor opnames
Een redelijk makkelijk aan te vragen subsidie is die van de Sena Muziekproductiefonds. Sena stimuleert eerlijke lonen in de muziekindustrie, dus verwerk in je aanvraag reële commerciële prijzen. In de begroting kun je ook je eigen uren opvoeren. In deze aanvraag kan het juist nadelig zijn om te uitgebreid te zijn, omdat ze dan bijvoorbeeld over bepaalde dingen heen lezen en daarom het niet goedkeuren.
12) Fonds Podiumkunsten: internationale optredens
Ook een redelijk makkelijk aan te vragen subsidie is die van Fonds Podiumkunsten, genaamd ‘Nederlandse voorstellingen of concerten in het buitenland’. Deze valt onder het ‘snelloket’ en de naam zegt het al, dit is eenvoudiger dan andere aanvragen. Alleen reiskosten zijn inbegrepen, geen hotelovernachtingen bijvoorbeeld, maar ook al ga je met eigen vervoer: je mag 48 cent per kilometer opgeven. Als je – zoals ik met mijn band, hopelijk – een tourtje in Spanje gaat doen, kan dit toch oplopen tot zo’n 2200 euro. Wij zijn zelf wel een VOF, dus zijn nog aan het onderzoeken of het zinvol is om een stichting te worden.
13) Amarte fonds
Later kreeg ik ook nog de tip over het Amarte fonds. Zij hebben ook een muziek afdeling waaronder 2 fondsen horen: de ‘ontwikkelbijdrage’ (max 1500 euro) en de ‘projectbijdrage’ (max 8000 euro).
Sena stimuleert eerlijke lonen in de muziekindustrie, dus verwerk in je aanvraag reële commerciële prijzen
14) Overige ideeën van Joost Abbel
Joost Abbel vertelde dat hij via Cinecrowd een documentaire heeft gefinancierd (crowdfunding) en een eigen festival heeft georganiseerd dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds. Dat laatste was wel veel werk dus hij zou een tweede keer wel goed nadenken of ie dit weer zou willen doen.
15) Schrijf je in voor nieuwsbrieven
Fondsen hebben vaak een nieuwsbrief waardoor je op de hoogte blijft.
16) Crowdfunding én fondsen kunnen samenwerken
Voordekunst gaat actief op zoek naar fondsen om jouw zelf opgehaalde crowdfunding bedrag aan te vullen met geld uit een fonds. Bijvoorbeeld 25% van jouw doelbedrag. Alyssa vertelde dat alles tot 10.000 euro vaak wel wordt gehaald (85%) en het gemiddeld aantal donateurs dan op 90 ligt. Interessant om eens in te duiken, al tipt ze wel om echt voor crowdfunding te kiezen om in contact te komen met je publiek, want het is veel werk. De reden om het geld dat fondsen leveren is niet voldoende. Zie het echt als een mooie marketing campagne om dicht bij je publiek te komen.
Hopelijk helpt dit je verder in de financiering van toffe projecten. Succes!
Groetjes Mirjam
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version