4 tips om te werken met een boeker/manager
Unfortunately this page isn't available in English.
De organisatie Poppunt van onze zuiderburen biedt ook een website vol informatie voor muzikanten. Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen! We stuitten op dit artikel en aan de hand daarvan geven we je hierbij 4 tips voor het werken met een boeker/manager.
Lees ook deze tips over hoe je de juiste boeker/manager VIND.
1. Gebruik overtuigende argumenten
Zoals bij zowat alles wat je als muzikant onderneemt, is ook hier het motto: ‘zonder goede muziek kom je nergens’. Je eerste en sterkste argument is dus altijd je muziek. Een uitgebreid curriculum is altijd mooi meegenomen. Waar heb je al gespeeld? Welke wedstrijden heb je gewonnen? Welke recensies zijn er over jou verschenen? Waar heb je al interviews weten te versieren? Dat curriculum voeg je uiteraard bij je bio. Een biografie die vlot geschreven is, liefst niet langer dan een halve A4-pagina, en uitlegt wie je bent, welk soort muziek je maakt en waarom je precies die muziek maakt.
"Zonder muziek kom je nergens"
Een boeker zal altijd geïnteresseerd zijn in live videomateriaal. Zo kan hij of zij zien of je als artiest voldoende potentieel hebt om een stomende live set te brengen. Dat maakt het voor hem of haar namelijk makkelijker om programmatoren en organisatoren te overtuigen.
"Een boeker zal altijd geïnteresseerd zijn in live videomateriaal"
Stap naar een boeker of manager met een duidelijk plan: denk vooral op voorhand zelf na over waar je wil spelen, hoeveel je daarvoor wil vragen, hoe je de releaseplanning van je eerste single of full album ziet, wanneer je je terugtrekt om nieuwe nummers te maken, etc. Probeer een plan van minimaal een jaar te hebben liggen. Dat komt zeer professioneel over en toont aan dat je een muzikant met ambities bent.
"Stap naar een boeker of manager met een duidelijk plan"
2. Houd rekening met de economische realiteit
Boekers en managers zijn meestal zelfstandige ondernemers. Om het cru te stellen: ze leven van wat ze aan jou kunnen verdienen. Laat ons nu een klein rekensommetje maken: je vraagt voor een optreden 300 euro. Een boeker vraagt normaal gezien 15 procent bovenop de gage, in dit geval dus 45 euro. Daarvoor kan die boeker dus anderhalf uur werken, waarin hij een optreden moet zoeken, contracten en riders opmaken, de administratie regelen, jou uitbetalen etc. Dat is onbegonnen werk, dus zal de boeker in kwestie waarschijnlijk vriendelijk bedanken. Hetzelfde geldt voor een manager die standaard 20 procent van de meeste opbrengsten neemt. Kortom: als jij niet genoeg geld verdient als muzikant, verdienen boekers en managers niet genoeg aan jou en zullen ze een samenwerking dus waarschijnlijk niet meteen zien zitten. Je eigen economische waarde speelt dus mee bij het vinden van een boeker of manager.
"Boekers en managers leven van wat ze aan jou kunnen verdienen"
3. Maak goeie, duidelijke afspraken
Vaak werken boekers en managers zonder contract en wordt alles in onderling vertrouwen geregeld. Daar is niets mis mee, want mondelinge afspraken zijn in principe even bindend als een contract. Maar goede afspraken maken maakt nog altijd goede vrienden, dus het kan nooit kwaad om over een paar punten eens stevig door te bomen. Zo is het handig om te weten wat precies het voorwerp is van de samenwerking: boekingen, management, een combinatie van beide, wordt er door de boeker ook promo voorzien, gaat de manager zich ook met publishing bezig houden? Etc. De termijn is uiteraard ook belangrijk: voor hoe lang wil je je aan iemand binden? Worden er evaluatiemomenten voorzien? Wat is het territorium van de overeenkomst, over welk grondgebied strekken de activiteiten zich uit? Wat is de fee voor de boeker of manager, en hoe zit de betaling in elkaar? Wat als iemand de band verlaat of vervangen wordt door iemand anders? Mag je zelf nog (kleinere) concerten regelen, of moet alles via de boeker? Waarop neemt de manager precies zijn fee? En zo is er nog wel een waslijst met puntjes te bedenken.
"Vaak werken boekers en managers zonder contract en wordt alles in onderling vertrouwen geregeld"
4. Word zelf boeker of manager
‘Wat je zelf doet, doe je beter’, hoor je wel eens, en vaak klopt dat nog ook. Aan bestaan opleidingen waarin je leert hoe je manager wordt, voor boekers bestaat zo’n opleiding niet. Maar in principe heb je voor beiden een gezonde dosis boerenverstand en ondernemingszin nodig, moet je geen schrik hebben van papierwerk, en moet je vooral over een onuitputtelijke voorraad werklust beschikken.
>> Lees het Poppunt artikel hier <<
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version