5 redenen waarom mensen merchandise kopen
Unfortunately this page isn't available in English.
Als je muzikant bent vraag je je misschien soms af: heeft het nog wel zin om cd’s of vinyl te laten drukken? Of zitten er wel mensen te wachten op mijn merchandise? In dit artikel 5 redenen waarom mensen merchandise van een muzikant kopen, waardoor je waarschijnlijk minder gaat twijfelen over de zin van een eigen ‘winkel’!
Je wil graag meer tijd kunnen besteden aan je muziek. Het schrijven, opnemen en performen van je liedjes. Maar je voelt dat je er te weinig tijd voor hebt om écht je creativiteit te laten vloeien, want er moet ook brood op de plank komen en dus heb je er een baan bij. Misschien parttime, maar misschien zelfs fulltime. Wat zou het toch gaaf zijn als je (al was het maar voor een deel) wat geld met muziek zou kunnen verdienen, zodat je weet dat het bestaansrecht heeft en je minder zou kunnen gaan werken waardoor je meer met je muziekbusiness bezig zou kunnen zijn!
Een grote inkomstenbron is het geven van optredens, maar onderschat ook zeker niet de inkomsten die je zou kunnen hebben uit merchandise! CD’s, vinyl, T-shirts, petten, patches…. Je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het verkopen. Er zijn namelijk heel wat redenen waarom mensen iets van je zouden willen kopen, en die ga ik je hier nu uitleggen:
1 Support
Als mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen (know, like and trust) dan willen ze je supporten. Door het kopen van merchandise geven ze je een symbolisch, economisch en sociaal gebaar waaruit blijkt dat ze je willen ondersteunen in wat je doet.
Als mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen dan willen ze je supporten
2 Aandenken
Merchandise kan fungeren als een souvenir als aandenken van iets tofs wat ze hebben meegemaakt. Bijvoorbeeld wanneer ze een optreden goed vonden en ze daar een aandenken van willen hebben. Kan dus best zo zijn dat iemand je CD koopt en deze vervolgens nooit luistert, omdat ze een andere reden hadden om het te kopen.
3 Imago
Bepaalde merchandise kan een bepaald imago uitstralen of versterken. Koopt iemand je shirt en hij/zij gaat het dragen, dan zegt dat iets over diegene en straalt het een bepaald iets uit. Het zegt iets over hoe iemand in het leven staat en wat zijn/haar waarden zijn.
Bepaalde merchandise kan een bepaald imago uitstralen of versterken
4 Design
Het kan zijn dat iemand het design gewoon heel erg mooi vindt, zonder verdere diepere betekenis.
5 Sociaal
Mensen zijn nou eenmaal sociale wezens en door het kopen van de merchandise kunnen ze in contact komen met gelijkgestemden en zo sociaal aan andere verbonden worden.
Dit is een artikel van Onlightning.
>> Klik hier voor meer tips <<
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version