5 tips om succesvoller te worden als muzikaal ondernemer
Unfortunately this page isn't available in English.
Dinsdag 26 november vond er weer een editie van Fix Je Bizz plaats. Deze keer kwam Maaike van Steenis tips geven over hoe je succesvol kunt worden als muzikale ondernemer. Wat hebben succesvolle creatieve ondernemers met elkaar gemeen? Ze deed een onderzoek, schreef er een boek over en deelde interessante tips. De hoofdlijnen kun je in dit artikel lezen!
Denk jij stiekem wel eens: “Waarom heeft die band zoveel optredens? Ik vind ze helemaal niet zo goed!” Of misschien wel andersom: “Die band is zo goed! Waarom hebben ze niet meer optredens?” Het ligt niet altijd alleen maar aan goede muziek of je succesvol wordt of niet. Daar komt ook ondernemerschap bij kijken. En wat succesvol zijn is, is natuurlijk anders voor iedereen. Het hoeft niet per se te betekenen dat je super bekend bent, maar wel dat je kunt doen waar je blij van wordt en daar je boterham mee verdient.
Denk jij wel eens: “waarom heeft die band zoveel optredens?”
Maaike van Steenis heeft haar eigen bedrijf Succesvol Ondernemen Als Creatief, waarmee ze kunstenaars en creatieve ondernemers leert hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Zo kun je hier een gratis e-book downloaden met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten.
Ze vroeg zich af wat succesvolle creatieve ondernemers met elkaar gemeen hebben en daaruit kon ze een aantal tips halen die ze met ons heeft gedeeld tijdens Fix Je Bizz:
1) Besteed veel tijd aan het opbouwen van hun netwerk
De succesvolle creatieve ondernemers die Maaike heeft gesproken hebben met elkaar gemeen dat ze veel tijd besteden aan het opbouwen van hun netwerk. Mensen hebben over het algemeen 8 contactmomenten nodig voor het opbouwen van een relatie. Dus als je te vroeg om een gunst vraagt, is de kans groot dat je een ‘nee’ terug krijgt. Ze zeggen niet meteen ‘ja’ tegen iemand die ze nog niet of nauwelijks kennen. In het ‘echte leven’ vraag je iemand meestal ook niet om op de eerste date al te trouwen, dat zou een beetje freaky zijn. Maar dat is wel wat veel muzikanten online doen bij connecties uit de muziekindustrie.
Je vraagt iemand meestal ook niet om op de eerste date al te trouwen
Het is logisch dat je zelf heel enthousiast bent over je werk, maar je moet eerst een band met de ander opbouwen voordat je ‘op de knieën gaat’. Er zijn dus meerdere contactmomenten nodig, er moet een herhaling in zitten. Maar wel steeds op een andere manier. Als je degene 8 mails gaat sturen, dan wordt degene daar gek van. Maar als je een paar keer mailt, elkaar een paar keer belt en een paar keer offline ontmoet, dan wordt die band veel sterker.
Maar ook online kun je dit doen. Maaike vertelde over een trompettist die al 13x op tournee is geweest in India dankzij haar online netwerk. Dit doet ze ook op verschillende manieren, zoals nieuwsbrieven, social media, mails, etc.
2) Onderhoud contacten zorgvuldig
Het aanhouden van bestaande klanten en opdrachtgevers is makkelijker dan het vinden van nieuwe. (“Behalve als je begrafenisondernemer bent”, grapt Maaike). Dus houd bestaande contacten warm. Probeer bijvoorbeeld uit ieder optreden weer minimaal 1 nieuw optreden te halen. Zo blijft het balletje rollen en dan blijf je spelen. En natuurlijk zijn er plekken waar je ieder jaar weer opnieuw een optreden kunt doen. Vergeet deze contacten zeker niet!
Veel mensen zeggen dat ze niet goed zijn in netwerken. Maar dat zeggen ze alleen omdat ze er een verkeerd beeld bij hebben. Ze denken dat ze zichzelf als een autoverkoper moeten presenteren. Maar dat vinden andere mensen juist heel irritant. Het gaat bij netwerken juist om oprechte interesse. Dus blijf bij jezelf, toon interesse in anderen en als het moment daar is grijp je kans om ook over je eigen werk te vertellen.
Probeer uit ieder optreden minimaal 1 nieuw optreden te halen
3) Realiseer je dat het verkopen (oftewel: gigs regelen) erbij hoort
Of je het nou leuk vindt of niet, het is wel ‘part of the job’. Het hoort erbij om jezelf te verkopen. Maaike vertelt over een muzikant die iedere ochtend gitaar studeert, in de middag optredens regelt en in de avond optreedt. Splits de dagen die je voor je creatieve business beschikbaar hebt op in meerdere dagdelen en vul die met activiteiten die een andere hersenhelft en energie van je vergen. Je moet er tijd voor vrijmaken.
Als je iedere dag een kleine actie doet die je verder helpt, dan kan dat je heel ver brengen. Het is discipline die je opbouwt en als je start met kleine dingen dan hou je dat makkelijker vol en kan het tóch veel impact hebben. Een bekende gezegde van Einstein is: “The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting a different result.” Als je hetzelfde blijft doen, kun je geen ander resultaat verwachten. Dus niet blijven doen wat je nu al doet, als je verder wil komen. En dat kleine ding per dag kan beter niet iedere dag hetzelfde ding zijn, maar verschillende dingen. De ene keer bijvoorbeeld een podium/festival benaderen, de andere keer een blad benaderen voor promotie en ga zo maar door.
Als je hetzelfde blijft doen, kun je geen ander resultaat verwachten
4) Vind geld verdienen normaal
Veel mensen die in het creatieve veld werken hebben een dubbele relatie met geld. Aan de ene kant snappen ze wel dat geld verdienen nodig en logisch is voor het werk, tijd, de passie en liefde die ze ergens in stoppen. Aan de andere kant vinden ze het ook lastig om geld voor hun werk te vragen.
Bedenk je: als niemand ooit zegt dat je te duur bent, dan betekent dat dat je te goedkoop bent.
Werk eraan om het normaal te vinden om te praten over geld met mensen. Het blijft misschien spannend, maar je kunt dat trainen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Maak het bespreekbaar, in een zo vroeg mogelijk stadium zodat je ook niet elkaars tijd verdoet mocht het budget en de vraagprijs te ver uit elkaar liggen. Als je het lastig vindt, probeer het dan stapje voor stapje te doen. Je hoeft niet meteen heel veel geld te vragen, je kunt je gage ook opbouwen. Geld is een gevoelig onderwerp en wat je uitstraalt daarbij is belangrijk. Als jij je er comfortabel bij voelt, dan heeft de ander dat gevoel.
Als niemand ooit zegt dat je te duur bent, dan betekent dat dat je te goedkoop bent
5) Vind het logisch dat er ook soms dingen mislukken
Heb jij je website nog niet online omdat je nog niet de perfecte foto’s hebt? Heb je dat festival nog niet gemaild omdat je nog niet de perfecte demo hebt? Dit is vast herkenbaar bij vele muzikanten. Laat je niet tegenhouden door perfectionisme. Er zijn zoveel goede dingen ontstaan vanuit imperfecte dingen. Maaike vertelde over een creatieve ondernemer die zich bíjna niet had aangemeld voor een belangrijk festival, maar het op haar aanraden toch had gedaan en zij werd uit de honderden inzendingen geselecteerd. Had ze die kans bijna laten lopen!
En denk aan het verhaal van Post-it. Een lijmproducent probeerde een lijm te maken, maar de lijm plakte niet zo goed. Eigenlijk was het een mislukt product. Een kennis van hem zat in een koor en dat koor gebruikte bladmuziek. De blaadjes gingen snel door elkaar heen en ze wisten niet snel genoeg de juiste bladzijde te vinden. En toen dacht die kennis aan die blaadjes met lijm die plakken, maar niet héél goed plakken…
Wacht dus niet te lang met jezelf zichtbaar maken, nét wat minder perfectionisme helpt je verder.
Dit waren de tips uit de presentatie van Maaike. In haar boek staan nog veel meer voorbeelden. Aanrader! Je kunt ‘m hier kopen, of eerst de 1e 3 hoofdstukken gratis in je mailbox ontvangen.
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version