bandrepetitietips van bertus borgers

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Bertus Borgers is een rasmuzikant, en natuurlijk met name bekend als saxofonist van de bands Mr. Albert Show en Sweet d'Buster en optredens met Golden Earring en Herman Brood. Grote naam met veel ervaring dus. Hoe hij repetities aanpakt? We vragen het hem!

 

Hoe brengen jullie structuur aan in de repetities?
''Vooral door een juiste voorbereiding. Van tevoren iedereen inlichten wat je wilt repeteren, eventuele mp3 voorbeelden, teksten- en akkoordenschema’s opsturen en een tijdschema opstellen. In dit tijdschema kun je het beste beginnen met tijd in te ruimen voor opbouw, aansluiten, afstellen van geluid enz. Als iedereen senang is kan je aftikken voor het eerste nummer. Ik maak altijd zo’n schema en ik wijk er ook gemakkelijk vanaf als dingen ter plekke anders uitpakken.''

 

''Ook belangrijk: iemand moet van tevoren checken of technisch gezien alles gedaan kan worden wat je wil doen op zo’n repetitie. Het is vervelend als er een koortje gepland is en er is maar één microfoon. Elke laatste versie van een song op de repetitie even opnemen. Dat sluit rare discussies voor de volgende repetitie uit. De kwaliteit van de opname is minder belangrijk dan het feit dat het echt opgenomen is.''

 

 

''Van tevoren iedereen inlichten wat je wilt repeteren, eventuele mp3 voorbeelden, teksten- en akkoordenschema's opsturen en een tijdschema opstellen''

 

Tips voor bands op het gebied van rolverdeling tijdens de repetities?

''Democratie zoals wij dat kennen en het creatief proces van muziek maken hebben weinig met elkaar op. Wel bestaat er een hogere vorm van democratie die tot mooie resultaten kan leiden: het juiste idee is de baas en iedereen heeft het recht het juiste idee aan te dragen. Vaak weet je echter pas of een idee goed is, als het op zijn minst één keer correct is uitgevoerd. Dat eist inlevingsvermogen, geduld en souplesse van alle leden. Vermijd in ieder geval dat de spirit van een repetitie verzandt in het discussiëren over: zullen we dit idee proberen of zullen we dat andere idee proberen. Zonder dat één van de twee echt gespeeld wordt.''  

 

''Dit soort discussies moeten uitgeroeid worden, want het gaat dan niet meer om het beargumenteren van een muzikale beslissing maar om het winnen van een discussie. Werk een idee uit, speel het en beoordeel het dán. En let op of een bepaalde discussie wel in de repetitie ruimte thuishoort en niet ergens anders gevoerd moet worden (in een bar, op de gang, in de auto, aan tafel, in bed). Praten is praten, debating is debating, en muziek maken is muziek maken. Als je alleen hebt zitten discussiëren, dan heb je niet gerepeteerd.''

 

''Als je alleen hebt zitten discussiëren, dan heb je niet gerepeteerd''

 

Hoe repeteren jullie sets tijdens de repetitie?

''Van tevoren vaststellen waar in de set tijd zit tussen 2 nummers. Door noodzaak omdat er een gitaarwissel is of om artistieke redenen omdat er bijvoorbeeld een aankondiging nodig is of juist even niks. Belangrijk is dat de hele band bij elk nummer weet hoe het begint en wie daar eventueel de cue voor geeft. Vervolgens de hele set echt spelen, met gitaarwissels, noodzakelijke aankondigingen en geplande overgangen tussen nummers.'' 

 

Hoe schrijven jullie nummers tijdens de repetitie?

''We jammen, nemen het op en als er iets interessants is gebeurd dan proberen we daar structuur, tekst of een melodie van te maken. Maar in de regel zijn de songs geschreven en op de repetitie werken we de sound, het arrangement en de vorm uit waarin we het nummer op het podium willen performen.''

 

 

''We jammen, nemen het op en als er iets interessants is gebeurd dan proberen we daar structuur, tekst of een melodie van te maken''

 

Oefenen jullie ook wel eens de stageperformance? Zo ja, hoe?

Wij oefenen onze stageperformance niet. Dat komt omdat onze band (Bertus Borgers & The Young Retro’s) uit 4 muzikanten bestaat met een eigen signatuur. We hebben afgesproken dat ieder zich op het podium zó moet kleden en zich zó moet gedragen dat hij zich er helemaal thuis voelt. Het is in onze band fout om twijfels te hebben over je eigen houding en verschijning. Wij voeren ook geen act op, we spelen een show. Wat we wel altijd doen is vóór het optreden bespreken hoe we opgaan en hoe we onszelf aankondigen. Dit hangt van de zaal en de situatie af, maar we vinden het belangrijk om onszelf goed bij het publiek te introduceren. Daarna spelen we zoals wij dat in gedachten hebben en doen we geen concessies.''

 

 

''We hebben afgesproken dat ieder zich op het podium zó moet kleden en zich zó moet gedragen dat hij zich er helemaal thuis voelt''

 

Nog andere tips?

''Ik kan alleen maar zeggen, denk goed na waaròm je repeteert. Om de songs beter onder de knie te krijgen, om beter samen te “zitten”, om arrangementen uit te proberen, om songs van scratch af met z’n allen te ontwikkelen, voor de lol, voor een optreden, om te jammen. Van het gekozen doel zal de voorbereiding en de vorm afhangen.''

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

 

 

Published on 01/03/2018

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version