bandrepetitietips van indian askin
Unfortunately this page isn't available in English.
De in Amsterdam gevestigde band Indian Askin is goed bezig! De Nederlandse pers is helemaal over de band te spreken en noemt hen een van de grootste nieuwe talenten uit Nederland. Hun psychedelische, enigszins verwrongen, nu-punk heeft een onmiskenbaar Indiase Askin-sound, maar respecteert ook alle geweldige muziek uit de jaren zestig, zeventig en negentig. Wij vroegen bassiste Jasja antwoord te geven op een aantal bandrepetitietips!
Foto: Karen Rosetzsky
Hoe brengen jullie structuur aan in de repetities?
“Meestal staat er genoeg in de agenda en daarom werkt het het beste om in periodes naar bepaalde dingen toe te werken. Eigenlijk hebben we 1 iemand die ‘chef agenda’ is (dat ben ik), die houdt in de gaten wat er wanneer moet gebeuren. Ik zal dus altijd vooruit plannen, soms wel twee maanden. Belangrijke shows, of voorbereiding op een clubtour, daar begin je natuurlijk langer van tevoren mee.
Het ligt er ook een beetje aan hoe ingespeeld je bent over hoeveel je moet repeteren. Ik raad iedereen aan om standaard één keer in de week samen te komen, maar persoonlijk ben ik ook fan van in blokken werken. Oftewel, meerdere dagen achter elkaar. Dan kun je echt in een goede flow komen en veel meters maken.
Het belangrijkste is communiceren over de functie van elke repetitie zodat je efficiënt kunt werken. Het komt er dus op neer dat ik alles in de gaten houd en in de band-app zet: ‘jongens, volgende repetitie besteden we aan het voorbereiden van show x’. Zo kunnen we vlug beginnen als we binnenkomen en weet iedereen wat we gaan doen.”
"Communiceer over de functie van elke repetitie zodat je efficiënt kunt werken"
Tips voor bands op het gebied van rolverdeling tijdens de repetities?
“Uit mijn ervaring blijkt dat als iedereen zich altijd overal mee wil bemoeien het niet opschiet en we vooral weinig muziek maken. Een taakverdeling waar iedereen zich prettig bij voelt (vaak ligt dat wel enigszins voor de hand) is een van de key aspecten tot een functionele band.
In mijn geval heb ik de luxe dat de jongens me helemaal vrij laten wat betreft de planning. Zo zeg ik bijvoorbeeld: ‘Ik wil nu graag dit nummer doen en aan het einde van de repetitie een eerste set proberen’. Daar doen ze dan niet moeilijk over. Zo heeft iedereen zijn rol en steunen we elkaar daarin. We moesten elkaar wel leren vertrouwen, maar als alles goed loopt dan groeit dat vanzelf.”
Als iedereen zich altijd overal mee wil bemoeien, dan schiet het niet op en zijn we vooral weinig muziek aan het maken"
Hoe repeteren jullie sets tijdens de repetitie?
“Je wil het liefst dat je de set kan dromen, of je nou een clubtour gaat spelen of een festivalset gaat doen. Daarom begin ik meestal al 2 maanden van tevoren met bedenken welke nummers ik graag zou willen spelen. Maar omdat er toch veel meer bij komt kijken dan een leuke samenstelling van liedjes spelen, weet ik dat we ook meerdere sets vaker moeten uitproberen.
De vragen die ik mezelf stel (op volgorde):
1) Welke nummers wil je doen?
2) Wat is een mooie opbouw? (dan bedenk ik vaak eerst wat de afsluiter moet zijn, dan het eerste nummer en dan de gaatjes invullen)
3) Kan het goed doorlopen, oftewel, zijn er veel (gitaar)wissels?
4) En zo nee, hoe kunnen we op een leuke manier de stiltes opvullen of moet er een nieuwe volgorde komen? Zo ja, laten we deze uitproberen!
Dan gaan we het een keer ‘droog’ doorspelen, dus er mag overlegd worden na elk nummer. Aan het eind van de repetitie doen we hem ook minstens 1x ‘voor het eggie’, zonder tussendoor te praten. Mijn ervaring is dat we dit zeker 2, liefst meer repetities moeten doen om het echt lekker onder de knie te krijgen. Als je de set live gaat doen, kun je nog een keer kijken hoe het publiek alles oppakt, je blijft schaven!”
Hoe schrijven jullie nummers tijdens de repetitie?
“Wij schrijven bijna niet in de repetities. Sowieso scheiden wij repeteren van opnemen. Omdat we alles in de oefenruimte en DIY doen, hebben we een andere opstelling en gebruiken we de ruimte anders voor de twee verschillende functies.
Vanaf het moment dat de opname loopt, is het begin geboren van een nieuwe track. En hiermee bedoel ik: we gaan niet zoals de meeste bands na het maken van demo’s of preproducties de studio in. Wat we opnemen komt op de plaat!
Schrijven tijdens repetities gebeurt alleen door middel van jammen. Dit is dan wel veel aan de hand, en ik heb aangeleerd om altijd snel in mijn iPhone de dictafoon op rec te zetten. Maar dit zijn dingen die gebeuren, dit is niet van tevoren afgesproken. Als we dan een opnamesessie hebben ingepland (nooit met z'n vieren tegelijk trouwens), kan ik nog wel eens de ‘bibliotheek’ erbij halen op mijn telefoon ter inspiratie. Daar ontstaat dan weer een nummer uit.”
"We maken geen demo’s of preproducties, wat we opnemen komt op de plaat!"
Oefenen jullie ook wel eens de stageperformance? Zo ja, hoe?
“Ik denk dat dat wel gegroeid is. Als beginnend bandje waren we alleen maar bezig met spelen, spelen, spelen, maar al snel merk je dat er veel meer bij komt kijken. Ik wil iedereen die naar een optreden komt kijken een bijzondere ervaring meegeven. Publieksparticipatie, iedereen meekrijgen en zich betrokken laten voelen is ook een belangrijk onderdeel van live spelen.
Eerlijk is eerlijk, je frontman draagt vooral die verantwoordelijkheid. We oefenen niet zozeer wat er gaat gebeuren (dat pakt toch altijd anders uit), maar we hebben soms wel een dag een repetitie op een podium, met versterkt geluid en alles erop en eraan. Dan nodigen we bijvoorbeeld onze producer, manager of een paar vrienden uit als publiek. Dat helpt enorm om je goed voor te stellen hoe het straks voelt. En we repeteren nooit zittend! Dat is een heel belangrijk verschil. Maar, repeteren is repeteren en tijdens een show moet je je ook lekker laten gaan, je mee laten nemen in het moment zelf.”
"Publieksparticipatie, iedereen meekrijgen en zich betrokken laten voelen is een belangrijk onderdeel"
Nog andere tips?
“Tegenwoordig lijkt de competitie steeds maar groter te worden door de middelen die bijna iedereen binnen handbereik heeft. Dus wat maakt je bandje authentiek? Dare to be different. Ook raad ik het ieder bandje aan om goed na te denken over een ‘strijdplan’, over planning van schrijven, tot opnemen, tot uitbrengen en daarna. Iemand die zich ontfermt over de organisatie van het bandje is een must, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om zoveel mogelijk ervaring opdoen, en dat betekent: spelen!!!”
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version