bandrepetitietips van pablo van de poel (dewolff)
Unfortunately this page isn't available in English.
DeWolff is een psychedelische rockband uit het diepe zuiden van Nederland, opgericht in 2007 door de broers Pablo & Luka van de Poel en Robin Piso. Toen hun psychedelische maar toch hard rockende, zelfgeschreven EP in 2008 werd uitgebracht, veroverde het onmiddellijk de harten van liefhebbers van rockmuziek in het hele land. Wij vroegen Pablo van de Poel antwoord te geven op een aantal bandrepetitietips!
Foto: Satellite June
Hoe brengen jullie structuur aan in de repetities?
“We repeteren met DeWolff niet zo heel vaak, maar als we wel repeteren is dat meestal in langere periodes en met een duidelijk doel. Dus het kan zomaar gebeuren dat we een half jaar niet repeteren, maar dan zijn we wel full time aan het spelen. Als we niet fulltime spelen, dan zitten we meestal in een schrijfperiode: we zijn dus altijd met het een of het ander bezig.
We hebben eigenlijk twee soorten repetities: repetities om nieuw materiaal te schrijven en repetities om het nieuwe materiaal road-ready te maken. Het verschil tussen die twee soorten repetities is best wel groot. Het ene voelt voor mij als creatief bezig zijn en het andere voelt heel erg als problemen oplossen, haha. Je kunt daaruit denk ik wel opmaken wat mijn favoriete soort repetitie is. Ik denk dat het belangrijk is om een duidelijk doel voor ogen te hebben als je gaat repeteren. Dat gezegd hebbende: wij spreken dat doel zelden uit van tevoren, het gaat allemaal heel natuurlijk. Daarom is het belangrijk dat in een band alle neuzen dezelfde kant opstaan.”
"Het is belangrijk een duidelijk doel voor ogen te hebben als je gaat repeteren"
Tips voor bands op het gebied van rolverdeling tijdens de repetities?
“Het is handig als er iemand in de band is die de repetitie creatief een beetje leidt, die niet bang is om kritiek te uiten, die ideeën initieert en die het geheel een beetje stuurt en overziet. Het is ook belangrijk dat je je ego aan de kant kunt zetten: inspraak willen hebben puur om inspraak te hebben, zonder dat daar een creatieve gedachte aan ten grondslag ligt, kan dodelijk zijn voor een banddynamiek. Dan onstaat er een sfeer waarin iedereen zijn eigen idee wil doordrammen en niet openstaat voor de ideeën van anderen. Als je van elkaar weet dat meningen op basis van creativiteit en het behalen van een gemeenschappelijk hoger doel - en niet op basis van ego - worden gevormd, kun je elkaar vertrouwen en dat is superbelangrijk in een band.”
"Het is belangrijk dat je je ego aan de kant kunt zetten"
Hoe repeteren jullie sets tijdens de repetitie?
“Wij repeteren altijd nummer voor nummer. We werken bijvoorbeeld een hele dag aan een nummer en dan gaan we de volgende dag aan een ander nummer werken. We maken geen sets in de repetitieruimte omdat we elke avond een andere set willen kunnen spelen. Nadeel hiervan is dat we nooit goed weten hoe lang een set is. Soms denken we dat een set 60 minuten duurt terwijl het in werkelijkheid 80 minuten duurt. Op een festival is dat lastig, maar dan kunnen we van tevoren aan de hand van oude live opnames wel ongeveer inschatten hoe lang de live versies van de songs in werkelijkheid zijn. Soundchecks zijn voor ons ook altijd fijne momenten om (met een podiumgeluid en monitors enzo) een nummer nog even door te nemen en eventueel wat extra dingetjes te verzinnen.”
Hoe schrijven jullie nummers tijdens de repetitie?
“Dat begint eigenlijk altijd met een riff. We repeteren meestal vrij zacht, met microfoons en een (heel belabberd) monitorsysteem. Luka is meestal degene die iets daaroverheen begint te zingen en op het moment dat we iets gaafs te pakken hebben pakt iemand zijn iPhone om het ruwe idee vast te leggen. De komende DeWolff plaat hebben we echter op een heel andere manier geschreven en opgenomen: op de achterbank van onze tourbus met een draagbare 4-sporen cassette recorder. Het kan ook heel verfrissend en inspirerend zijn om eens op een totaal vreemde manier te schrijven.”
"Het kan ook heel verfrissend en inspirerend zijn om eens op een totaal vreemde manier te schrijven"
Oefenen jullie ook wel eens de stageperformance? Zo ja, hoe?
“Nee, eigenlijk niet. Dat moet voor ons echt natuurlijk komen. Het allerlelijkst om te zien vind ik een band met ingestudeerde moves die niet passen bij de personen op het podium. Ik kan ontzettend genieten van een band die mooie muziek maakt en super ingetogen op het podium staat. Ik kan ook heel erg genieten van een energieke band die het hele podium afbreekt: als het maar echt is.”
"Ik kan ontzettend genieten van een band die mooie muziek maakt en super ingetogen op het podium staat"
Nog andere tips?
“Maak plezier! Als je het voor jezelf (en voor elkaar) een zo leuk mogelijke ervaring maakt, als je jezelf blijft uitdagen en niet bang bent om keihard (lees: altijd) te werken, ga je echt de beste tijd ooit beleven in een band.”
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version