bandrepetitietips van waltzburg
Unfortunately this page isn't available in English.
Met veel radio-airplay op het nummer Neon, de nieuwe EP Latest News, een Nederlandse clubtour, 3fm-talent van de maand augustus en shows op Eurosonic Noorderslag en Sziget kun je gerust zeggen dat Waltzburg lekker bezig is! Zoals ze afgelopen zomer nog twee keer in Eindhoven lieten zien, weten ze van elk optreden moeiteloos een feestje te maken. Wij vroegen de band hoe het er aan toe gaat in de repetieruimte!
Hoe brengen jullie structuur aan in de repetities?
"Het werkt voor ons niet goed om geen direct doel te hebben met een repetitie. Dan is er te weinig focus. We bespreken vaak na het opbouwen wat we precies die dag gaan doen. Vaak zijn dit twee of drie aandachtspunten per repetitie. We gaan dus aan de slag met een specifiek doel, kort geleden bijvoorbeeld om onze set van vijfenveertig minuten uit te bouwen tot een set van een uur. Dat geeft al meer structuur aan een repetitie dan wanneer je gewoon maar repeteert om samen te spelen."
"Het werkt voor ons niet goed om geen direct doel te hebben met een repetitie"
Hebben jullie tips voor bands op het gebied van rolverdeling tijdens de repetities?
"Ik denk dat er evenveel methodes om te repeteren bestaan als er bands zijn. Er bestaat denk ik geen ultieme rolverdeling. Wij hebben duidelijk één iemand die het laatste woord heeft over muzikale beslissingen. Dat betekent niet dat de rest als makke schapen doet wat hen opgedragen wordt, maar te veel democratie is nooit goed voor een band. Als besluiten worden genomen op basis van consensus kan de muziek onbepaald klinken en daar wordt het minder overtuigend van."
"Als besluiten worden genomen op basis van consensus kan de muziek onbepaald klinken, en daar wordt het minder overtuigend van"
Hoe repeteren jullie sets tijdens de repetitie?
"De set repeteren we vooral heel veel. Voor ons is dat echt het geheim van een goede show neerzetten: veel repeteren. Iemand gaf ons ooit de tip dat als je niet meer hoeft na te denken bij wat je vingers doen, je pas een goede show neer kan zetten. Als we veel repeteren maakt het bij ons niet meer zoveel uit waar we staan of hoe lang de soundcheck is.
Doordat we niet meer hoeven na te denken over de techniek kunnen we ons focussen op interactie met elkaar en het publiek en zo een betere show neerzetten. Bij een set is de dynamiek tussen nummers ook erg belangrijk, dus we repeteren de set vaak van begin tot eind. In het begin is dat wel te overzien met 30 minuten, maar op dit moment betekent één keer de set doorspelen dat we ruim een uur bezig zijn."
"Als je niet meer hoeft na te denken bij wat je vingers doen kun je pas een goede show neerzetten"
"We repeteren de set overigens in live-opstelling. Zo repeteren we ook meteen met het natuurlijke podiumgeluid en hebben we dezelfde zichtlijnen op momenten dat oogcontact nodig is. Dit is een keuze die wij hebben gemaakt om een soort vastigheid voor onszelf te creëren.
Ik ken andere bands die juist steeds van opstelling wisselen per show, of maar een paar uur repeteren voor een show. Wij moeten het meer van de continuïteit hebben denk ik. Het is echt aan de band zelf om uit te zoeken wat werkt."
Hoe schrijven jullie nummers tijdens de repetitie?
"We schrijven eigenlijk nooit de kern van een nummer tijdens de repetitie. Vaak komt Menno (de zanger) met een demo die hij op zijn laptop maakt en dan werken we die samen uit. In zo'n demo moeten tenminste twee ideeën zitten, bijvoorbeeld een couplet en een refrein.
De rest kan in de ruimte ontstaan, maar dan gaan we toch vaak thuis met het idee verder, dat is efficiënter. Soms werken ideeën die als demo goed zijn niet als live-nummer en dan valt hij af. De dynamiek tussen wat er in Logic (software voor muziekproductie, red.) gebeurt en wat er in de repetitieruimte gebeurt, maken onze nummers."
Oefenen jullie ook wel eens de stageperformance? Zo ja, hoe?
"We oefenen niet letterlijk op performance. We hebben dit weleens overwogen, maar onze ervaring is toch dat dit natuurlijk moet ontstaan. Er zijn bands die voor spiegels repeteren of theater-coaches inhuren voor hun performance. Wij hebben dit allemaal niet gedaan.
Soms gebeurt er wel iets cools op het podium bij een bepaald nummer en dan kunnen we dat herhalen in de volgende show. Er slijten zo wel wat momentjes in. Wel staan de praatjes tussen de nummers door redelijk vast qua inhoud, maar dat is alleen maar logisch. Het zou immers gek zijn om te beginnen met het verkopen van de merchandise en af te sluiten met noemen van de bandnaam."
"Soms gebeurt er wel iets cools op het podium bij een bepaald nummer en dan kunnen we dat herhalen in de volgende show"
Nog andere tips?
"Repeteer zoveel mogelijk met je eigen backline, zo creëer je je eigen sound. Bespreek geen zakelijke dingen in de repetitieruimte, dat is zonde van de repetitietijd en is niet bevordelijk voor de creatieve sfeer. Probeer daarnaast pragmatisch te repeteren en de afzonderlijke ego's links te laten liggen. Mierenneuken op details is vaak nutteloos: de kans is klein dat er een classic albums aflevering over jouw gitaarpartij wordt gemaakt waarbij ze je fill noot voor noot uitpluizen."
"Bespreek geen zakelijke dingen in de repetitieruimte, dat is zonde van de repetitietijd en is niet bevordelijk voor de creatieve sfeer"
Klik hier voor meer informatie over Waltzburg.
WIL JE GEEN MUZIKANTENTIPS MEER MISSEN?
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF:
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version