boekingstips van nico winkelmolen (café wilhelmina)
Unfortunately this page isn't available in English.
Hoe kun je het beste een programmeur benaderen om de kans te vergoten op dat optreden? Dat vragen we komende tijd aan een aantal programmeurs in Eindhoven en omstreken. Nico Winkelmolen boekt al zo’n 5 jaar voor Café Wilhelmina. We stellen ‘m vragen!
HOE KUNNEN BANDS HET BESTE EEN PROGRAMMEUR BENADEREN ALS ZE WILLEN OPTREDEN?
“Ik word persoonlijk het liefst via mail benaderd. Zorg voor een kort en bondige mail met bij voorkeur een link naar een goede opname en een link naar een live concert van jouw band of act. Dan krijg ik ook een beetje een beeld hoe het live overkomt. Daarnaast is het ook altijd tof als muzikanten op je af stappen als je bij een concert bent. Persoonlijke benadering is sowieso aan te raden, bijvoorbeeld als je via mail iemand persoonlijk aanschrijft. Een copy paste mail waarin je per ongeluk de verkeerde zaal of kroeg noemt komt nogal knullig over.”
“Een copy paste mail waarin je per ongeluk de verkeerde zaal of kroeg noemt komt nogal knullig over”
WAAR WORD JE BLIJ VAN ALS PROGRAMMEUR ZIJNDE?
“Goeie bands natuurlijk! Maar vooral als een act haar zaken goed voor elkaar heeft. Dus naast een goeie mail ook zorgen dat je je rider en promo info op orde hebt. Zorg bij een optreden ook dat je het papierwerk bij hebt voor de afrekening, dan scheelt altijd een hoop gedoe. En verder is het ook heel prettig als een band zelf meewerkt aan promoten van hun show. Hoe meer mensen hun enthousiasme delen hoe beter.”
WAAR WORDT JE NIET BLIJ VAN?
“Acts die te laat komen of weinig respect te hebben voor de medewerkers van de zaal of voor de show of spullen van andere bands. Luister ook naar de geluidsman als die zegt dat je jouw versterker niet op 110 moet zetten. Hij weet het echt beter dan jij.”
“Luister naar de geluidsman als die zegt dat je jouw versterker niet op 110 moet zetten. Hij weet het echt beter dan jij”
WAT IS HET GEKSTE WAT JE OOIT HEBT MEEGEMAAKT?
“Wat als eerste naar boven komt is de boeking die ik ooit heb gedaan van de restanten van The Wild Romance, de oude band van Herman Brood.
Na tig onsamenhangende mails en telefoontjes met de welbekende toenmalige manager van Herman een deurdeal gemaakt waar voor ons weinig risico aan zat.
Toen ik op de dag zelf in de kroeg kwam wist ik niet wat ik zag, een nightliner en een vrachtwagen voor de deur en binnen meer crew dan bandleden. Leek wel of ze voor een zaal van een paar duizend man kwamen spelen. Vervolgens komen er 10 man en een paardenkop opdagen waardoor ze met een gage naar huis gingen waar ze amper de diesel voor het wagenpark van konden betalen. Beetje jammer om te zien dat ze op deze manier de erfenis van Herman er doorheen jagen...”
“Toen ik op de dag zelf in de kroeg kwam wist ik niet wat ik zag, een nightliner en een vrachtwagen voor de deur en binnen meer crew dan bandleden”
NOG ANDERE TIPS VOOR BANDS DIE OPTREDENS ZOEKEN?
“Heb het meeste al gezegd hierboven volgens mij. Zorg in ieder geval voor een originele benadering. Ik krijg tientallen mails per dag waarvan de meerderheid tijdverspilling is omdat het niet in de Wilhelmina past qua stijl of potentieel aantal bezoekers. Zorg dus dat je bewust locaties aanschrijft waarvan je weet dat jouw act daar kan passen.”
“Ik krijg tientallen mails per dag waarvan de meerderheid tijdverspilling is omdat het niet in de Wilhelmina past qua stijl of potentieel aantal bezoekers”
Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version