boekingstips van quintijn lohman
Unfortunately, this page isn't available in English.
Blue Collar Hotel is - net zoals POPEI - gevestigd in een oude Philipsfabriek in het bruisende Strijp-S: Klokgebouw. Quintijn Lohman is verantwoordelijk voor de programmering van het theater, de kleinkunst en de muziek binnen Blue Collar. Naast zijn baan als Artistiek Manager is Quintijn ook actief in de band Tigre Blanco. Wij vroegen hem naar zijn boekingstips!
Foto credits: Brendy Wijdeven
Hoe kunnen bands het beste een programmeur benaderen?
"Weet wie je benadert, ken de programmeur bij naam en ken de locatie, het heeft geen zin om jezelf aan te bieden als de zaal nooit je genre programmeert. Wat voor mij heel goed werkt is als de muzikanten en/of boeker mij persoonlijk benaderen, eerst een mail met alle relevante informatie zoals bandnaam, foto en linkjes naar bij voorkeur live video’s en daarna een telefoontje.
Die eerste mail moet me meteen overtuigen, en ik krijg er heel veel dus zorg dat je er tussenuit springt met een dikke foto of een vette videoclip. Die clip moet ook wat views hebben, bij 26 views komen waarschijnlijk alleen je broer en zus, pa en ma en opa en oma, dat is niet genoeg voor een zaal. Zorg dat alle links goed werken, als een link het niet doet is het direct delete mail.
"Zorg dat je er tussenuit springt met een dikke foto of een vette videoclip"
Niet via allerlei andere kanalen contact proberen te leggen want dan kom je in de grote bak met chaos terecht. Blijven aandringen na afwijzing werkt ook averechts. Ook iedere maand een mail met dezelfde inhoud wekt alleen maar irritatie op en voorkomt dat je ooit wordt uitgenodigd."
Waar word je blij van als programmeur zijnde?
"Ik werk heel graag met bands en boekers die hun shit op orde hebben, weten waar ze mee bezig zijn en het contact met een programmeur serieus nemen en samen proberen er een zo groot mogelijk succes van te maken. Bijvoorbeeld: Hoe meer je zelf al aanbiedt in promotie, hoe eerder een programmeur in je zal geloven.
"Hoe meer je zelf al aanbiedt in promotie, hoe eerder een programmeur in je zal geloven"
Het gaat uiteindelijk om zoveel mogelijk verkochte entreekaarten. Daarnaast is het heel prettig als je direct al laat zien dat je de productie op orde hebt, dus zorg voor duidelijke riders met zo min mogelijk onzin erin. Weet wat je waard bent! Werk aan een langdurige relatie en onderhoud je contacten.
Probeer uiteindelijk een serieuze boeker te vinden die al een netwerk heeft, dat scheelt heel veel zoeken naar een speld in een hooiberg. Ook daarbij geldt: werk goed samen, een boeker zal blij worden van een actieve en betrokken artiest die zijn shit voor elkaar heeft. CD’s opsturen heeft geen enkele zin maar ik word zelf wel altijd blij van een vinyl exemplaar na de show!"
Waar word je niet blij van?
"Mensen die denken beroemd te gaan worden en zich arrogant gedragen. De oudere artiesten zullen beamen dat de relatie tussen jou en de zaal heel belangrijk is, zie het als een lange termijn investering. Het kan even heel snel heel hard gaan om vervolgens weer keihard terug te vallen.
"De relatie tussen jou en de zaal is heel belangrijk, zie het als een lange termijn investering"
In mijn tijd op de weg met Hans Teeuwen kreeg ik vaak te horen dat ik hoog de ladder op was geklommen, maar altijd de mensen op weg naar beneden weer recht in de ogen moest kunnen kijken en daar zit een heel waardevolle boodschap in.
In een artiestenbestaan is niets zeker, de mensen die je onderweg naar de top shit hebt behandeld kom je onderweg terug naar beneden ooit weer tegen, en daar zul je weer mee moeten samenwerken. Als je ze als een arrogante zak hebt behandeld gaat dat lastig worden."
"De mensen die je onderweg naar de top shit hebt behandeld kom je onderweg terug naar beneden ooit weer tegen"
Heb je ooit gekke dingen meegemaakt bij bands, en was dit dan positief of negatief?
"Heb je even? Haha! Heel veel… maar... what happens in Blue Collar Hotel stays in Blue Collar Hotel."
Nog andere tips?
"Denk goed na over je merk, er zijn zoveel mensen die artiest willen zijn dat het aanbod enorm is. Je moet er tussen uit springen. Er komt bij mij zoveel bagger binnen dat ik de serieuze artiesten er meteen tussenuit vis. De rest gaat de prullenbak in."
Voor meer informatie, opkomende concerten en andere mogelijkheden op www.bluecollarhotel.nl!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version