boekingstips van sander waterschoot (dynamo)
Unfortunately this page isn't available in English.
Hoe kun je het beste een programmeur benaderen om de kans te vergoten op dat optreden? Dat vragen we komende tijd aan een aantal programmeurs in Eindhoven en omstreken. Sander Waterschoot werkt al meer dan 20 jaar als coördinator/regisseur/programmeur bij Dynamo in Eindhoven. Hij vertelt waar hij blij en droevig van wordt!
HOE KUNNEN BANDS HET BESTE EEN PROGRAMMEUR BENADEREN ALS ZE WILLEN OPTREDEN?
“Mocht je als band echt niet wil spelen in Dynamo, stuur me dan vooral een mail waarbij je laat zien dat je meneer de programmeur niet van naam kent, dat je totaal niet weet wat Dynamo zo door het jaar heen programmeert. Zorg dat je mail ook zo saai mogelijk is, dat je band zo min mogelijk volgers heeft op social media. Probeer ook geen goede MP3 of iets dergelijks mee te sturen, laat staan een fraaie bio. En ow ja, die bandfoto is ook zonde van de tijd, een toffe package aanbieden is niet je ding, of het moet bestaan uit bands die eigenlijk nog niet weten hoe je een gitaar vast moet houden. Kortom, verdiep je in het podium, biedt iets enorm ruigs aan, zorg dat het opvalt en aansluit bij de zaal.”
“Kortom, verdiep je in het podium, biedt iets enorm ruigs aan, zorg dat het opvalt en aansluit bij de zaal”
WAAR WORD JE BLIJ VAN ALS PROGRAMMEUR ZIJNDE?
“Als een band alle bovenstaande in orde heeft, en dat de band moeite doet om iets te kunnen bereiken. Ik word heel blij als een local band ook zijn best doet om promotie voor de show te maken, 1 vermelding op de eigen Facebook is gewoonweg niet genoeg. Je wil als band toch ook dat het lekker druk wordt en dat mensen je band zien spelen, een booking en een succesvolle show is een samenwerking tussen de bands en de zaal. Ben creatief, sociaal en denk vooral mee met een zaal, dan kan je stappen gaan zetten.
“Doe je best om promotie voor de show te maken, 1 vermelding op de eigen Facebook is gewoonweg niet genoeg”
WAAR WORDT JE NIET BLIJ VAN?
“Bands die al denken dat ze een hoop poehoe kunnen maken, bands die te laat zijn voor een soundcheck, arrogantie, een puinhoop maken in de kleedkamers, spullen die niet van hun zijn kapot maken, of erger… jatten! Niet in staat zijn door drank/drugs een goede show te spelen. Geen goede rider/bio of foto hebben, of 1 dag van te voren bellen dat hun zanger er mee gekapt is… grrrr!!!!”
“Niet in staat zijn door drank/drugs een goede show te spelen? Daar word ik niet blij van”
WAT IS HET GEKSTE WAT JE OOIT HEBT MEEGEMAAKT?
“Een gastje van een jaar of 16 kwam binnen met een cd van zijn bandje. Ik had het druk en beloofde de cd zeker even te checken, want hey… hij kwam wel speciaal naar Dynamo voor een babbeltje! Daar nam hij geen genoeg mee en trok zijn cd-walkman uit zijn jas, dropte daar de cd in, en gaf de koptelefoon aan mij. Drie maanden later stond de band te openen op mainstage.”
“Hij trok zijn cd-walkman uit zijn jas en gaf de koptelefoon aan mij. Drie maanden later stond de band te openen op mainstage”
NOG ANDERE TIPS VOOR BANDS DIE OPTREDENS ZOEKEN?
“Bouw eerst in de oefenruimte aan een set van 30 minuten aan goed materiaal. Gooi die nummers online en zorg (met in het achterhoofd, het bovenstaande) dat het eerste en mogelijk beste nummer wat een mogelijke programmeur hoort meteen knalt (dus geen intro’s van 3 minuten, sowieso, waarom intro’s, haha).
Kijk ook eens naar het aanbieden van een package (het café-circuit werkt daar graag mee). Een goede package waar je lokale mensen mee trekt. Drie beginnende bands uit Lutjebroek, gaan met alle respect geen mensen trekken in een café dat 200km verder ligt.
“Drie beginnende bands uit Lutjebroek, gaan met alle respect geen mensen trekken in een café dat 200 km verder ligt”
Centjes over houden aan een show, is natuurlijk kei mooi. Dus zorg dat je wat te verkopen hebt! Gage of een onkostenvergoeding is vaak net toereikend voor benzine en zun ubervette bal uit de yus bij een benzinepomp. In een bandje spelen zal voor de meeste muzikanten vooral hobby blijven, en die kosten vaak toch meer centjes dan het oplevert, I know, been there ;-).
En vooral HAVE FUN!”
Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version