boekingstips van tjerk maas (loud noise)
Unfortunately this page isn't available in English.
Tjerk Maas, eigenaar en hoofd bookings van Loud Noise: boekingskantoor, concert promoter en festival organisator in Eindhoven, bekend van o.a. Dynamo Metal Fest, CityRock Festival en Into The Grave. We vragen 'm naar tips voor bands!
Hoe kunnen bands het beste een programmeur benaderen als ze willen optreden?
"Door te mailen zonder er zware bestanden aan te hangen. Links naar muziek en foto’s/video’s werken het beste. En je verkooppraatje moet kloppen in de mail. Het is net als met de muziek, je moet iemand in de eerste 30 seconden pakken anders zijn ze weg. Dus dat geldt ook voor de eerste zinnen/alinea van je mail. Een opvallende onderwerpregel kan hierbij helpen, want programmeurs krijgen niet alleen van jouw band een mail. Dus moeten ze vanuit de inbox al getriggerd worden om jouw mail te openen."
"Stuur geen mails met zware bestanden. Links werken het beste"
Wat kan je als band doen om op grotere festivals binnen te komen?
"Zorgen dat je genoeg opvalt om door een platenmaatschappij, management of boekingskantoor te worden opgepikt. Er staat maar verdomd weinig op de grotere festivals wat de boekingsverdienste is van een band zelf. Maar zoals altijd geldt hier ook dat je genoeg exposure moet hebben gecreëerd om sowieso op te vallen. Een band die binnen een week 50.000 views op de nieuwe clip voor elkaar heeft gekregen krijgt van iedere zichzelf respecterende festivalboeker aandacht. Mits het via de goede kanalen is binnen gekomen."
"Een band die binnen een week 50.000 views voor elkaar heeft gekregen krijgt van iedere festivalboeker aandacht"
Heb je hier een boekingskantoor voor nodig?
"Je hebt tenminste een professionele partij in je team nodig om dit voor elkaar te krijgen. De relaties die deze partijen hebben met die festivals zijn juist de reden dat het aanbod wat van hen afkomt serieus wordt genomen. Dat hoeft niet altijd per se een boekingskantoor te zijn. Vaak is dat wel het geval, maar managers en platenmaatschappijen praten net zo goed met festivals."
"Denk dan eens aan een goede fles wijn/bier/whiskey ipv een heel boekwerk"
Wat is het gekste wat je ooit hebt meegemaakt toen je werd benaderd door een band? En was dat positief of negatief?
"Dat is niet zo spannend. Veel bands zijn helaas niet zo creatief dat het echt een impact heeft gemaakt bij kennismaking. De muziek moet voor zichzelf spreken en daarnaast moet je op een of andere manier opvallen. Maar zoals je hier boven al hebt kunnen lezen: stuur geen mails die zo zwaar worden door attachments dat ze in spamfilters blijven hangen of bouncen. En als je geld gaat uitgeven door een promopakket via de ouderwetse manier op te sturen, denk dan eens aan een goede fles wijn/bier/whiskey ipv een heel boekwerk waar veel tijd en geld in gaat zitten en wat na 10 seconden doorbladeren in de prullenbak ligt."
"Het begint bij goede muziek. Als dat niet klopt krijg je niets voor elkaar"
Nog andere tips?
"Het begint bij goede muziek. Als dat niet klopt krijg je niets voor elkaar. Maar daarnaast is opvallen steeds belangrijker. We worden overspoeld met bands uit binnen- en buitenland. Hoe je dat dan doet? Als je creatief genoeg bent komt dat wel ;-)"
Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version