cd's gratis weggeven en óók cd's en t-shirts verkopen

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Weet jij wat een ‘Free + Shipping & Handling’ actie is? Dat is een actie waarbij je cd’s gratis weggeeft en dat mensen alleen voor de verzendkosten en verpakkingsmateriaal betalen. Hoe je met zo’n actie mensen verder de ‘fanreis’ in helpt én inkomsten kunt genereren, vertel ik je in dit artikel. 

 

Met The Dirty Denims hebben we nu al 2 keer een album uitgebracht in 2 delen. Dat houdt in dat er eerst een ‘deel 1’ verschijnt, alleen op cd en digitaal, en dan later verschijnt het complete album op cd, vinyl en digitale kanalen. Wij vinden dit goed werken, want je hebt 2 momentjes om naartoe te werken (in plaats van 1), kunt 2 release party’s organiseren (als Corona geen roet in het eten gooit), je kunt het schrijf- en opnameproces op een meer afwisselende manier verdelen én je fans hoeven minder lang te wachten op iets nieuws. 

 

Muziek verkoopt wél nog 
En laten we meteen maar even de gedachte doorbreken dat mensen geen fysiek product meer kopen. Mensen kopen nog steeds fysieke muziek. Dus op een geluidsdrager, zoals cd of vinyl, of zelfs cassettebandje en USB-stick. Echt waar! De hoeveelheid daarvan verschilt een beetje per genre, maar er zijn 5 redenen waarom mensen merchandise kopen (dus niet alleen muziek maar ook andere producten) en de gelden nog steeds. 

 

 

Er zijn 5 redenen waarom mensen merchandise en fysieke muziek kopen

 

Album in 2 delen 
Wij verkopen dus nog best wel wat cd’s en vinyl. Deel 1 van de albums worden in gelimiteerde oplage gemaakt (300 stuks), maar vaak hadden we nog wel een aantal van die cd’s over op het moment dat het complete album uitkomt. Aangezien de investering voor de aanschaf van cd’s vrij laag is, hebben we wel allang de aanschaf terugverdiend plus zelfs meer. 

 

Waarom gratis cd? 
Zodra het complete album uit is, merken wij dat het heel erg goed werkt om daar dus zo’n ‘Free + Shipping & Handling’ actie mee te doen. Voorheen boden we echt alleen dat gratis cd’tje aan. Waarom? Vooral voor de mensen uit onze fanbase die nog niet zo ver ‘in de fanreis’ waren dat ze al iets hadden gekocht. Dus het is dan vooral om die mensen een eerste ‘aankoop’ te laten doen en hen een positieve ervaring te geven, zodat ze wellicht in de toekomst een echte aankoop willen doen.

 

Upsells 
Deze keer heb ik iets nieuws geprobeerd. Mensen konden er voor kiezen om alleen het gratis cd’tje te nemen, maar we boden ook ons vorig album aan voor 10 euro (ipv 15 euro) en een shirt voor 16 euro (ipv 20 euro). Dit heten ‘upsells’. Hieronder zie je een printscreen van de 1e pagina: 

 

printscreen1.png

 

Ze krijgen dus meteen de aanbieding om ook nog een 2e cd aan te schaffen. Als we dan toch bezig zijn… Ze maken een keuze en op basis daarvan gaan ze naar 2 verschillende pagina’s over het shirt, afhankelijk van welke keuze ze maken, maar wel vergelijkbaar (alleen de onderste knop verschilt): 

 

printscreen2.png

 

Proces 
Uiteindelijk beslissen ze dus wat ze willen. Alleen het gratis cd’tje? Helemaal prima, no problem, no hard feelings. Als mensen op de laatste pagina op 1 van de knoppen klikken, dan worden ze doorverwezen naar het winkelmandje met de juiste producten erin. Onze website is gemaakt in Shopfiy, dus we hadden al de beschikking over een super fijne webshop, en op deze manier kun je dus ook landingspagina’s maken en mensen door het proces heen leiden. 

 

Win-win 
In een paar dagen tijd hebben we toch maar liefst 34 bestellingen gehad, waarbij we naast de gratis cd nog 12 keer de cd van 10 euro hebben verkocht en 4 shirts van 16 euro. Iedereen kreeg een mooi pakketje inclusief handgeschreven kaart en we stuurden het zo snel mogelijk op. De mensen blij en wij blij! Win-win dus. 

 

 

Dus heb jij nog ‘oude’ cd’s liggen waarmee je zo’n soort actie zou willen proberen?


 

Fanbase 
Alles staat of valt natuurlijk met het opbouwen van een fanbase. We zijn al jaren actief als band en ook online krijgen we steeds meer volgers. Je zult zien dat vooral ook de nieuwe volgers interesse hebben in een actie zoals deze. Dus hoe meer nieuwe mensen je afgelopen tijd hebt aangetrokken, hoe succesvoller zo’n actie kan zijn. 

 

Ga jij aan de slag? 
Dus heb jij nog ‘oude’ cd’s (tussen haakjes, want online is muziek voor nieuwe mensen nooit ‘oud’) liggen waarmee je zo’n soort actie zou willen proberen? Of wil je een keer speciaal een kleine oplage laten persen met als doel zo’n actie te proberen? Misschien kun je er bij een volgend album alvast rekening mee houden, eventueel kun je ook eens proberen om een album in 2 delen uit te brengen. 

 

 

Niets is te gek en ik hoop dat het je inspiratie heeft gegeven om meer uit je online marketing te halen. Want als je meer met je muziek verdient, dan kun je ook meer tijd besteden aan datgene wat je leuk vindt.

 

Succes!

 

Groetjes,

Mirjam

van POPEI, Onlightning en The Dirty Denims
www.onlightning.nl
www.thedirtydenims.nl

 

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Published on 01/10/2020

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version