de beste repetitie-opstelling zodat iedereen zichzelf het beste hoort
Unfortunately this page isn't available in English.
Er gaat nogal eens iets mis tijdens repetities op het gebied van opstelling en volume, waardoor het voor bandleden (en voor zangers specifiek) lastig kan zijn om zichzelf te horen. In dit artikel geven we een aantal tips!
Dit artikel is gebaseerd op dit artikel van Bax Music, met goedkeuring van Bax Music
Van nature ga je als band vaak in een cirkel staan tijdens repetities, want dat maakt het makkelijker om te communiceren. Maar, als het even kan: hou qua spullen een podiumopstelling aan! Natuurlijk kunnen alle bandleden zich wel zo draaien zodat ze de andere bandleden zien, maar op het gebied van geluid is dit het beste. Bandleden kunnen dan ook nog even zoeken naar de juiste plek om te staan, zodat ze alles goed horen, inclusief zichzelf. De opstelling in een cirkel heeft namelijk wat nadelen, die nóg duidelijker worden als er hard wordt gespeeld.
Gitaarversterkers
Een reden waarom sommige gitaristen zichzelf zo hard zetten, is omdat ze wellicht te weinig skills en kennis hebben om hun eigen geluid op andere manieren beter hoorbaar te maken zonder naar de volume knop te grijpen. Leer daar dus over! Verder klinken sommige versterkers pas lekker vanaf een bepaald volume, maar daar heb je tegenwoordig ook ‘power attenuators’ voor, waarmee je op zachter volume toch het karakteristieke geluid van de buizenversterker behoudt.
Ook kun je gitaarversterkers het beste naar achter kantelen, met de gitarist enkele meters er vandaan. Gitaargeluid heeft namelijk veel mid en hoog, waardoor het geluid altijd rechtdoor gaat. Daardoor hoor je het ‘t beste als je recht voor de versterker staat. Maar vaak worden deze versterkers op de grond gezet, met de gitarist er vlak voor. Als je oren aan je benen had zitten zou dat ideaal zijn, maar in werkelijkheid is dat dus niet zo handig. Wat te doen als je een gitaarversterker hebt met een losse top? Vaak hebben die sowieso eigenlijk een te groot vermogen voor tijdens repetities, dus deze zijn minder geschikt in de oefenruimte. De verleiding om het dan te hard te zetten is vrij groot.
Als je oren aan je benen had zitten zou dat ideaal zijn, maar in werkelijkheid is dat dus niet zo handig
Bassisten en zangers
Voor bassisten geldt dit minder, omdat basgeluid veel minder mid en hoog heeft en daardoor zich beter verspreidt over de ruimte, behalve als je veel ‘slapt’. En zangers? Deze kunnen het beste met het gezicht naar de boxen van de zanginstallatie gaan staan én zo ver mogelijk met de microfoon van de bekkens af gaan staan, anders worden die opgepikt door de zangmicrofoon.
Feedback
Het niet horen van zichzelf is bij zangers nóg belangrijker, want alleen dan kunnen ze goed zingen. Horen ze zichzelf niet goed, dan zingen ze misschien vals of gaan ze te hard zingen, wat weer niet goed is voor het ego en voor de stem. Natuurlijk heeft een zanginstallatie ook een volumeknop, maar je kunt dan al snel last krijgen van feedback (rondzingen). Denk er dus ook eens aan om je als zanger te verdiepen in de andere knopjes, wellicht helpt het al als je wat meer bas eruit draait en meer mid en hoog erin. Maar dat verschilt per stem en ruimte, dus speel daarmee.
Microfoonkeuze
Verder kun je de kans op feedback verlagen door de juiste microfoon te kiezen. Grote kans dat die condensatormicrofoon erg goed klinkt op het podium, maar minder geschikt is voor repetities. Condensatormicrofoons zijn doorgaans gevoeliger voor feedback dan een dynamische microfoon. Wellicht is het dus een idee om voor repetities een andere microfoon aan te schaffen. Dit hoeft niet duur te zijn, want je hebt al voor 40 à 50 euro een dynamische microfoon die het prima doet tijdens repetities.
Wellicht is het dus een idee om voor repetities een andere microfoon aan te schaffen dan voor op het podium
Monitoring
Je kunt ook tijdens repetities een monitor gebruiken. Als je een vloermonitor wil gebruiken, kies dan voor een ‘actieve monitor’, met daarin een ingebouwde versterker die je op de zanginstallatie kunt aansluiten. Je kunt deze vervolgens voor je op de grond leggen, waardoor je jezelf beter hoort dan via de boxen van de installatie. Wáár je de monitor precies legt, ligt aan het soort microfoon. Heb je een microfoon met een ‘hypernier’ karakter (zoals de Shure Beta)? Dan vergroot je de kans op feedback door de monitor recht áchter je microfoon te zetten, omdat deze soort microfoons ook aan de achterkant geluid meepikken. In dat geval kun je het beste de monitor schuin voor je zetten. Of denk eens aan een in-ear, daar heb je dat probleem helemaal niet bij.
Nog meer informatie
Voor een nog veel uitgebreider artikel én afbeeldingen van voorbeeld-opstellingen, kun je doorklikken naar dit artikel.
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version