drummers & bassisten reggae tips (door martijn vaassen)
Unfortunately this page isn't available in English
Afgelopen dinsdag vond er eindelijk weer eens een Drummers & Bassisten workshop plaats, deze keer met als thema Bob Marley & The Wailers. Met Martijn Vaassen van Parallel Sound aan het roer en veel hulp van bassist Roel van Erp. Martijn heeft voor ons de belangrijkste highlights op een rijtje gezet, met tips als je reggae wil spelen maar óók als je andere genres speelt!
TIPS VANUIT DE REGGAE VOOR ANDERE GENRES:
1. Speel tijdens een nummer of een bepaalde passage rimclicks op de snare in plaats van op het vel. De sweet spot zit meestal als de stok zo'n 8 tot 10 cm buiten de rand steekt. Stokje omdraaien, klinkt beter!
2. Reggae is gebaseerd op een half time feel. Half time kun je natuurlijk ook toepassen op andere genres. Ga binnen een nummer naar half time en weer terug naar normaal tempo, of maak een heel nummer half time.
3. Reggae drummers haalden vaak de snarenmat van hun snare voor een meer timbale klank. Wie zegt dat dat niet ook in andere genres kan? Love Is The Drug was tenslotte een dikke hit voor Roxy Music.
Love Is The Drug was tenslotte
een dikke hit voor Roxy Music
TIPS VOOR REGGAE DRUMS:
4. Bij reggae zit de kick op tel 3, in plaats van op tel 1. Dit noemen we de one drop. Laat de one drop de basis zijn van je spel en bespeel de rest van je drumkit op een percussieve manier.
5. Voor de Carlton Barrett snare sound, gebruik een aluminium snare met een enkellaags vel en stem deze zo hoog mogelijk. Tijdens fills, bespeel het vel op ongeveer 10 tot 15 cm van de rand voor een scherpere sound. Voor de rest: rimclicks!!
6. Carlton Barrett haalde de ondervellen van zijn toms en beplakte de slagvellen met doekjes en servetten voor een korte droge sound. Ook de kick had geen voorvel en zat vol met kussens voor korte percussieve klappen. Wil je die sound, pak dus je rol tape en gebruik wat je in huis hebt voor demping.
Pak dus je rol tape en gebruik
wat je in huis hebt voor demping
TIPS VOOR REGGAE BAS:
7. In de reggae heeft de bas vaak de mogelijkheid om een eigen verhaal te vertellen. Speel simpele melodieuze thema's binnen het akkoordenschema, wel of niet in contrast met de melodie van de zang. Speel laid back en laat ruimte waar mogelijk.
8. Voor die typische roots reggae bassound wil je vooral veel laag en weinig definitie. Laat de toonregeling van je bas dicht staan en draai het midden en hoog uit je versterker.
9. Aston Barrett speelde met zijn rechterhand ergens tussen het nek element en het begin van de hals om zo veel mogelijk laag uit zijn bas te halen. Even zoeken, er is een sweet spot!
Even zoeken, er is een sweet spot!
VOOR DE GEARJUNKS:
10.
CARLTON BARRETT
14 x 6,5 Ludwig 402 snare met coated Ambassador slagvel
12 x 8, 13 x 9, 16 x 16 toms met coated Ambassador of black dot slagvellen, geen ondervellen
22 x 14 kick
Zildjian hollow logo bekkens
14" New Beat hihats
14", 16" en 18" crash bekkens
koebel op hihat of apart statief
ASTON BARRETT
Fender Jazz bas met flatwound snaren
Acoustic 370 versterker met 2 x 15" speakers
Word lid van de Drummers & Bassisten Facebook-groep en praat mee!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version