geld verdienen met je livestream setlijst
Unfortunately this page isn't available in English.
Door de coronacrisis zien we een verschuiving van live evenementen naar livestreams. Buma/Stemra heeft de licentie naar de huidige omstandigheden aangepast, zodat het publiek online kan genieten van optredens en jij daarvoor een vergoeding krijgt. We vertellen je er meer over in deze blog en geven nog 8 extra livestream tips!
Als je de setlijst van jouw livestream bij Buma/Stemra aanlevert, ontvang je daar naast de gebruikelijke vergoeding bovendien een vergoeding voor van minimaal € 150,- bruto per setlijst! Voorwaarden - naast een licentie waarvoor de vergoeding door Buma/Stemra is ontvangen - zijn wel dat je livestream dit jaar heeft plaatsgevonden, langer dan 10 minuten heeft geduurd en meer dan 1.000 live views had. Livestreams op YouTube, Facebook, Instagram en Twitch zijn al gelicenseerd. Stream je je event op een ander platform? Vraag dan een licentie aan. Je leest er meer over in deze nieuwsbrief van Buma/Stemra.
Setlijsten
Het geld voor deze vergoeding komt uit de opbrengsten uit online auteursrechten en is bedoeld om muzikanten in deze tijden een extra steuntje in de rug te geven. Als jij je setlijsten zo snel mogelijk na een online live event aanlevert dan probeert Buma/Stemra om jou in het eerstvolgende kwartaal uit te betalen.
Schrijf jij eigen liedjes die je ook zelf live speelt? Dan zou je voor alle optredens je setlijsten op moeten sturen, want dat kan in een normaal jaar behoorlijk oplopen als je regelmatig optreedt! En nu met deze livestream toevoeging kun je dus ook geld verdienen aan auteursrechten tijdens je livestreams. Geef in het optreden dat je invoert aan of het om een online optreden gaat. Bij ‘naam optreden’ kun je dan invullen: online optreden. Klik hier om meer te lezen over het aanleveren van setlijsten.
LEES OOK ZEKER DEZE TIPS MBT ONLINE MARKETING EN STREAMING:
1) Inkomsten uit tickets
Naast deze vergoeding voor auteursrechten kun je ook inkomsten krijgen door de livestream niet gratis te doen, maar door van tevoren tickets te verkopen. Je kunt werken met vaste prijzen, of met een Pay What You Want systeem waarbij mensen zelf de hoogte van de ticketprijs kunnen bepalen.
2) Inkomsten uit donaties
Veel gebruikt maar kan nog steeds effectief zijn: in plaats van vooraf tickets verkopen, kun je tijdens de livestream om donaties vragen. Nadeel is dus wel dat je er minder zeker van bent dat kijkers daadwerkelijk iets doneren. Voordeel is dan weer dat op donaties 0% btw geldt omdat ze zelf de hoogte van het bedrag bepalen. Het kan wel helpend zijn zelf alvast een aantal bedrag-knoppen aan te maken waar ze uit kunnen kiezen en daarnaast een mogelijkheid om het bedrag zelf in te vullen. Een paypal.me-linkje is daar ideaal voor.
3) Inkomsten door merchandise
Je kunt tijdens de livestream merchandise aanprijzen. Misschien kun je een bepaalde sale doen op oudere merchandise, of zelfs speciale merchandise maken die met het livestream concert te maken heeft. Je linkt dan door naar je webshop.
Een online concert is anders dan een gewoon concert
4) Interactie
Een online concert is anders dan een gewoon concert. Zorg er daarom voor dat je makkelijk de opmerkingen van mensen kunt zien en ga daar tussen liedjes door de interactie mee aan. Zorg ervoor dat je meerwaarde creëert dat het live is.
5) Thema’s
Als je regelmatig een livestream wil doen, is het slim om niet steeds hetzelfde te spelen. Geef thema’s aan je online concerten. Een bepaald album integraal spelen? Een speciale ‘verzoekjes’ stream? Een kerst-uitzending? Verzin het maar! Als je iets anders doet is de kans ook groter dat je fans ook vaker gaan kijken.
6) 5 livestream tips voor muzikanten (door Onlightning)
Begin meteen, start met iets opvallends, maak een leidraad, laat iets anders zien dan anders en flip je camera. Je leest hier meer over.
7) Praktische tips voor een corona-proof groeistrategie (door Carlo Kiksen)
Naast tips voor live streams geeft Carlo ook andere online marketing tips. Lees het hier.
8) Zoom-concert: online meeting waarbij je je publiek ziet!
Zoom gebruiken is een leuke optie ter afwisseling, omdat je jouw publiek dan ook kunt zien. Iets meer moeite maar het geeft ook een nóg leukere beleving. Lees er hier meer over.
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version