guido segers: 5 tips voor je eerste interview
Unfortunately this page isn't available in English.
Guido Segers interviewt al lange tijd bands voor Eindhoven Rockcity, Echoes & Dust en voor zijn eigen blog. Hij geeft tips om goed voor de dag te komen als je band zelf een interview geeft!
"Een eerste interview is ontzettend belangrijk voor jouw band. Elke zaal, elk festival en elk blog dat niet zomaar jouw biografie kopieert zal namelijk dat artikel opzoeken voor informatie over jouw band. Vijf punten om eens goed over na te denken:
1. Kies een handige locatie
Er zijn veel plekken waar je een interview kunt doen. Net naast een podium, waar gesoundcheckt wordt, is verreweg één van de minst geschikte. In een kroeg of koffietentje is eigenlijk heel handig, maar misschien voel jij je daar niet zo op je plek. Kies dus een locatie waar het geluid niet hinderlijk is en waar jij of jullie je in je element voelen.
Als je een interview per e-mail doet of telefoon, dan is het een ander verhaal. In beide gevallen moet je wel zorgen voor rust en tijd om alles te beantwoorden en goed te lezen.
"Ik publiceerde ooit een interview met een Letse band, waar meer over drank in stond dan over muziek"
2. Kijk eens hoe rock’n’roll ik ben
Iedereen snapt het wel, je leeft het rock’n’roll leven. Toch is het niet nodig om dat elke keer te vermelden als je een kans hebt. Tenzij je Steel Panther bent, maakt het niet altijd een beste indruk als je een hongerige groep bent die shows wil spelen. Niemand zit namelijk te wachten op jou als je duidelijk aangeeft enkel interesse te hebben in de krat bier backstage.
Misschien denk je dat dit een overbodig punt van aandacht is of dat dit voor Guns’n’Roses (en Steel Panther) ook succesvol was. Je kunt het proberen natuurlijk. Ik publiceerde ooit een interview met een Letse band, waar meer over drank in stond dan over muziek.
"Het nadeel aan een gepubliceerd interview is dat jij je woorden niet terug kunt nemen"
3. Ga geen andere bands of personen bashen
Het nadeel aan een gepubliceerd interview is dat jij je woorden niet terug kunt nemen. Een gehaat ex-bandlid, een studiobaas of misschien wel die boeker waar je geen klik mee hebt, wie weet heb je ze nog hard genoeg nodig.
Een gek voorbeeldje: in een interview met de drummer van een Duitse metal band, gaf de beste man flink af op de rest van de band. Zij hadden een videoclip gemaakt, die hij verafschuwde. De eerstvolgende repetitie zal toch wat minder gezellig zijn.
4. Zorg dat je een verhaal hebt
Jij hebt een unieke band met unieke muziek en een uniek verleden. Zorg dat je dit wel kunt overbrengen. Dat gaat over simpele dingen, zoals kloppende data (een eerste repetitie die een jaar voor het ontstaan plaatsvond wil wel eens voorkomen). Maar ook over dat wat jouw band uniek maakt. Denk je daar pas tijdens een interview over na, dan heb je een probleem.
Zie vragen die hiermee samenhangen dan ook als een pitch-moment, waarop jij jouw band mag verkopen. Dat verhaal mag dan ook best een mooi stukje fictie zijn, maar dat moet je wel vol blijven houden (een bandje genaamd KISS is daar heel groot mee geworden).
"Het mag ook best een mooi stukje fictie zijn, maar dat moet je wel vol blijven houden"
5. Vraag altijd om het even na te mogen lezen voor publicatie (maar ga er niet vanuit dat dit ook mag)
Er is een behoorlijk grote kans dat degene die jou interviewt met alle plezier het artikel voor publicatie na laat lezen. Waarom? Omdat de meeste mensen die over muziek schrijven het voor hun lol doen en uit liefde voor muziek (jouw muziek dus). Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een betaalde journalist tegenover je zit. Hoe dan ook, vraag er altijd naar maar ga er niet vanuit dat je nog allerlei correcties mag doorvoeren. Die sappige headline geven we niet zomaar af natuurlijk."
Check het Global Metal interview project, met bands van over de hele wereld.
Foto: Patrick Spruytenburg
Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version