haal met een ‘waterval strategie’ meer uit je muziek

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Een waterval strategie is welbekend in de filmwereld. Een film komt eerst in de bioscoop en doorloopt daarna meerdere fases van kopen, huren en streamen. Dit brengt meer buzz, meer promotie en meer centen. Hoe kun jij als opkomende artiest dit principe ook inzetten voor jouw muziek? In dit artikel een aantal ideeën.

Ik (Mirjam van POPEI) sprak onlangs met Maarten Walraven-Freeling, hij schreef een Engelstalig artikel over de ‘waterfall strategy’ bij livestreams voor opkomende artiesten. Het idee is dat je met dezelfde content zoals muziek, (live) video en behind the scenes op meerdere manieren in kunt zetten zodat je er meer uit haalt.

Met maar weinig extra moeite kun je deze content steeds op een net wat andere manier en op andere kanalen releasen, waardoor je ‘meerdere momentjes’ creëert en het je zo helpt in de marketing. Ook kun je content op meerdere manieren hergebruiken zodat je kosten spreidt. En als laatste: er kunnen ook meerdere verdienmodellen aan hangen, waardoor het ook de financiële kant van je muziek business ondersteunt. 

 


Met maar weinig extra moeite kun je deze content steeds op een net wat andere manier en op andere kanalen releasen

 


Daarom hierbij op 3 gebieden (video, muziek en behind the scenes) een brainstorm aan ideeën.

191621022_2993861224182863_168194681361164440_n.jpg

(Live) video
De livestreams hebben natuurlijk het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Vooral uit noodzaak, maar nu blijkt dat livestreams ook wel een aantal unieke kenmerken hebben. Dus ze zijn ‘here to stay’! Zeker op het gebied van interactie en internationalisatie.

Ik ben van mening dat je een livestream niet gewoon als een ‘online optreden’ moet zien. Bij een optreden gelden er andere regels. Een optreden moet vooral lekker doorlopen, niet teveel praten tussendoor en vooral zo min mogelijk de beleving doorbreken. Want er is al interactie doordat je elkaar ziet en hoort. Maar bij een livestream mis je die twee componenten, meestal zie en hoor jij je publiek niet. Als je dan ervoor kiest om niet die interactie aan te gaan, dan kun je net zo goed een video opnemen en die online zetten, dan is er weinig ‘live’ aan en de betrokkenheid van het publiek is minder hoog. Maar als je de unieke manieren van interactie in een livestream verwerkt, echt even de tijd nemen om in te gaan op (een aantal) reacties, vragen beantwoorden, zelf dingen vragen etc, dan krijg je iets nieuws wat goed kan blijven bestaan naast ‘gewone optredens’.

 


Livestreams zijn ‘here to stay’! Zeker op het gebied van interactie en internationalisatie

 


Daarnaast: misschien speel je met je band in een beperkt aantal landen live shows maar heb je wel volgers in andere landen. Deze mensen kunnen jou dus niet heel eenvoudig offline live zien. Voor hen is die live beleving extra interessant omdat ze überhaupt niet de mogelijkheid hebben om je ‘in het echt’ te komen bekijken.

Maar goed: terug naar de waterval strategie. Momenteel werken muzikanten vooral toe naar de livestream zelf inclusief eventuele ticketverkoop. Als deze heeft plaatsgevonden, dan is het verder wel een beetje klaar. Maar wat als je de video en geluidscontent nog kunt hergebruiken? Je kunt:
- Het complete optreden betaald aanbieden in je webshop zodat de mensen die het hebben gemist het alsnog kunnen zien.
- Van een paar liedjes officiële live video’s uitbrengen.
- De audio gebruiken voor een live plaat om deze te releasen op online streaming kanalen, of zelfs op cd (Echt waar haha! Wel afhankelijk van het genre) en vinyl.
- De beelden gebruiken om deze te verwerken in je volgende officiële muziek video.
- Het complete optreden gratis delen onder je betalende members.
- De beelden gebruiken om te verwerken in een documentaire.

Om maar wat voorbeelden te noemen.

 

 

Momenteel werken muzikanten vooral toe naar de livestream zelf. Daarna is het verder wel een beetje klaar

 

pexels-miguel-á-padriñán-167092.jpg

 

Muziek
Ook met je muziek kun je kiezen voor verschillende strategieën. Sowieso werken alle artiesten wel met singles voordat een officiële release zoals een EP of album uitkomt. Sommige artiesten werken alleen met singles en verzamelen deze uiteindelijk op een EP of album. Maar, afhankelijk van je muziek en doelgroep, kun je er ook voor kiezen een tijd lang bepaalde liedjes alleen te releasen op fysieke geluidsdragers en daarna pas online.

 

Ook kun je – als je een membership hebt – members meenemen in het maak-proces en demo’s en pre-productie opnames met ze delen voordat de release officieel uit is. En ook het uiteindelijke gemasterde liedje kun je eerst aanbieden aan je members, zodat zij de allereerste zijn die het hebben. En wat te denken van leden van je mailinglist, Facebook-groep, Whatsapp-groep of sms-lijst: misschien kunnen mensen daar gratis lid van worden, maar je kunt ze wel eerder toegang geven tot dingen in ruil voor contactgegevens, zodat jij minder afhankelijk wordt van social media.

 

Dit zou er zo uit kunnen zien:


1) Demo’s en pre-productie opnames sturen naar betalende members.
2) Af-product als eerste naar members sturen.
3) Af-product even later naar je mailinglist/Facebook-groep/Whatsapp-groep/sms-lijst.
4) Daarna pas het af-product openbaar releasen.

En in het geval dat het om een EP of album gaat:


1) Een aantal singles op online streamingdiensten.
2) De overige liedjes tijdelijk alleen aanbieden op fysieke geluidsdragers en/of als downloads vanuit jouw eigen webshop.
3) En dan uiteindelijk pas alles ook op de streaming diensten.

 

 

Ga strategischer om met je content. Denk er van tevoren beter over na en kijk ook eens regelmatig terug: wat hebben we nog liggen

 

pexels-kyle-loftus-2510428.jpg

 

Behind the scenes
Ook met content van achter de schermen kun je een waterval strategie toepassen.
1) Maandelijkse (of wekelijkse) vlogs voor members
2) Stukjes daaruit ook naar de mailinglist/Facebook-groep/Whatsapp-groep/sms-lijst sturen.
3) Nog kleinere stukjes openbaar aanbieden.
4) Wat unieke content achter de hand houden, samen met voorgaande footage, voor een documentaire.
5) Behind the scenes beelden verwerken videoclips.

Brainstorm zeker zelf nog even verder en ga het in praktijk brengen! Moraal van het verhaal is: ga strategischer om met je content. Denk daar van tevoren beter over na en kijk ook eens regelmatig terug: wat hebben we nog liggen waar we iets mee kunnen?

Succes!

Groetjes Mirjam

 

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version