interview met lost/ctrl
Unfortunately this page isn't available in English
De EP van lost/ctrl is uit en de release show in POPEI was helemaal uitverkocht. Leek het ons (Eindhovenrockcity.nl, red) een goed plan om de band wat vragen voor te leggen. De vragen hebben we even per e-mail gedeeld en vriendelijk als ze zijn, hadden we dezelfde dag nog antwoord. Het getuigt wel van de werklust, waarmee deze jongens hun band in de kijker zetten. Tijd om kennis te maken:
WIE ZIJN LOST/CTRL EN HOE IS DE BAND BIJ ELKAAR GEKOMEN?
“Op de drums: Mart Hazebroek, de bas: Erwin Schara, Toetsenist: Bram van Zuijlen, Gitarist: Jeroen van Vugt, Linkshandige gitarist: Wessel van der Spek en Zanger Serge Romme. We hebben elkaar leren kennen op het Rock City Institute. De Eindhovense opleiding voor hedendaagse muziek. lost/ctrl is begonnen als afstudeerproject maar na groot enthousiasme van zowel de examencommissie als de band zelf is er besloten een doorstart te maken na school.”
JULLIE SPELEN NU-WAVE, EEN GENRETERM DIE JULLIE ZELF ZIJN GAAN HANTEREN. WAT IS NU-WAVE EIGENLIJK?
“NU-WAVE is inderdaad een zelfbedacht genre. We zijn alle 6 erg gecharmeerd van de jaren ’80 en haar muziek. We houden van The Cure, Joy Division ect. maar ook wilden we niet terug vallen naar die tijd dus meer in de poptijd van nu blijven. NU-WAVE is eigenlijk een stroming die ons antwoord op de jaren ’80 vertolkt; Wavey maar toch eigentijds. Het grote voordeel van een eigen genre creëren is dat je er natuurlijk altijd als eerste in bent! Onze kracht zit ‘m in popliedjes met een lost/ctrl sound, gespeeld door een disco drummer en punk bassist.”
VOOR DE EP HEBBEN JULLIE OPNAMES GEDAAN MET ERVAREN MENSEN (HUUB REIJNDERS, BEKEND VAN KAISER CHIEFS, KREZIP ETC. EN THIJS LODEWIJK, BASSIST BIJ WAYLON, WENDE EN MEER). HOE IS DAT ZO GEKOMEN?
“Als je een debuut maakt, laat je een eerste indruk achter. Wij vonden dat deze goed moest zijn en daarom wilden we dit doen met professionele mensen. Thijs (ludoWic) kende we al via het RCI. Het RCI heeft ons ook aangemoedigd om contact op te nemen met Huub. Tijdens de eerste meeting voelde we al een klik en merkten we dat we een visie deelden. Wij denken dat dit het belangrijkste is voor een goed studio proces en dat hebben we dan ook het gehele proces zo ervaren. Als onbekende band zulke namen te mogen noemen in je biografie is natuurlijk een hele eer.”
VOOR DE EP HEBBEN JULLIE GEKOZEN OM VIA CROWDFUNDING DE FINANCIËN BIJ ELKAAR TE SPROKKELEN. MEER BANDS DOEN DAT TEGENWOORDIG NATUURLIJK, WAT IS JULLIE ERVARING ER MEE? GEEFT HET MEER DRUK IN DE STUDIO?
“Onze ervaringen zijn super goed! Crowdfunding is leuk voor het geld, maar wat wij er nog leuker aan vinden is de binding met je fanbase. We zijn 7 maanden geleden de actie begonnen en elke maand hebben we een mailtje gedaan naar de Funders. “Zo staan we ervoor.”, “Nu staan de drums erop.”, “We zijn nu vocals aan het doen.”, “We gaan morgen naar de perser om de CD’s te laten drukken.” en ga zo maar door. Dat is het mooiste aan crowdfunding is dat mensen raken betrokken bij je project.”
POPEI IS GROOT FAN VAN JULLIE, WAT BETEKENT DE STEUN VAN ZO’N POPINSTITUUT VOOR JULLIE?
“POPEI is denk ik, naast onze ouders, onze grootste fan. Dit is ook erg logisch; zowel onze ouders en het popinstituut zien hoe hard wij werken, hoe hard wij rennen om boven aan de top te komen en hoe wij nooit opgeven. Ze hebben ons dan ook gesteund, omdat ze dit wilden belonen. Dat is natuurlijk het mooiste gebaar wat er is! Ik denk dat er veel bands zijn die het willen, maar te weinig bands die er echt werk van maken.
Door de steun van POPEI hebben wij gezien dat als je hard aan de kar trekt dat er vanzelf mensen komen die met je mee willen lopen om je een duwtje in de rug te geven. Zonder POPEI hadden we bijvoorbeeld nooit zo’n riante kans gehad om liedjes te schrijven en uit te diepen, onszelf helemaal te laten gaan in een repetitiehok en de muziek te maken die we willen. Dat is uiteindelijk waar het om draait.”
WELKE PLANNEN HEEFT LOST/CTRL VOOR DE NABIJE TOEKOMST?
“Plannen of dromen? We hebben een flinke tour staan door Nederland (en omstreken) om al onze vrienden buiten Eindhoven op te zoeken. Mocht dit goed bevallen, dan hopen we dat we geselecteerd worden voor Popronde om dit nog eens dunnetjes over te doen. We houden van onze omgeving, maar buiten de regio komen lijkt ons erg leuk. Onze grootste droom voor nu is denk ik wel Noorderslag 2017 en daar maken we ook zeker plannen voor.”
>> Lees het hele interview op Eindhovenrockcity.nl
Editie: DE POPEI april 2016
Tekst: Eindhovenrockcity.nl, Guido Segers
Foto: Veerle van Doorn
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version