iris goessens (spoil engine, vocal center) over repeteren en promotie
Unfortunately this page isn't available in English.
Het gaat lekker bij Iris Goessens. Ze is frontvrouw van melodic thrash metalcore band Spoil Engine en geeft zangcoaching bij Vocal Center, gespecialiseerd in metal en grunting. De vragen beantwoordde ze op een cruise in Miami, omdat ze met de band speelden op de 70000TONS OF METAL cruise. We vroegen haar naar tips voor in de repetitieruimte én promotie!
1. Hoe repeteren jullie succesvol voor komende shows? Zijn er belangrijke punten zoals de structuur van de repetitie en rolverdeling?
“Yes! Voor onze releaseshow hebben we een week van tevoren een stage rehearsal gehad. Dit betekent dat de licht- en geluidsman ook aanwezig zijn en we de hele set doorspelen inclusief licht effecten en de rest van de productie. Van tevoren repeteert iedereen de set al thuis. Onze drummer rendert een mp3 van de hele show (alle nummers achter elkaar + tussenstukken) waar iedereen op oefent. Wij werken met een in-ear monitorsysteem. Hierdoor hebben de bassist, drummer en gitarist de volledige show een click track in hun oor waarmee ze thuis al geoefend hebben. Voor mij is het handig omdat ik hoor hoe lang ik nog heb om te praten in de tussenstukken. Ook horen we wie op welk moment van het podium af moet en of dit via stage left of right gaat. Een ander voordeel is dat we de titel van het volgende nummer horen en daar naartoe word afgeteld.
“Onze drummer rendert een mp3 van de hele show (alle nummers achter elkaar + tussenstukken) waar iedereen op oefent”
Nu... Zo hangt een show volledig af van techniek en daar kunnen dingen in mis gaan. Dus we zijn ook altijd voorbereid op een "punk" show waar alle laptop tracks zouden wegvallen. We zijn nu bijvoorbeeld in Miami met de 70000TONS OF METAL cruise, maar onze koffers zijn kwijt geraakt in de reis naar de USA waardoor we nu iets anders te werk moeten gaan.”
2. Hoe repeteren jullie succesvol voor album-opnames? Schrijven jullie nummers tijdens repetities en zo ja, hoe gaat dat bij jullie?
“Dat doet iedereen zelf thuis bij ons. Qua nummers schrijven sturen we tracks naar elkaar en als dit voor 90% af is spreken we pas af om fysiek samen te repeteren. Meestal in Antwerpen. Daar checken we dan welke nummers werken en welke niet. We nemen ook onze repetities op om dingen terug te kunnen luisteren.”
3. Wat doen de bandleden van Spoil Engine zelf aan het promoten van jullie muziek en optredens?
“Alles. We gebruiken allen ons eigen netwerk en social media om dingen te regelen voor de band. Zelf proactief blijven is een must. Ook als je een stapje groter bent.”
“Zelf proactief blijven is een must. Ook als je een stapje groter bent”
4. Wie houdt bij jullie de social media bij en zit daar een gedachte en strategie achter, of gebeurt dat ‘on the flow’?
“We hebben een jaarkalender waar alle speciale dingen op staan zodat er content blijft komen. In het verleden hebben we dit niet gedaan en merkten toen dat ons bereik ook steeds minder werd. Sommige dingen gebeuren ook on the flow... We denken er in ieder geval wel over na!”
5. Wat heeft er aan bijgedragen dat jij uitgenodigd werd voor auditie en vervolgens uitgekozen werd als nieuwe frontvrouw voor Spoil Engine? Zitten daar tips bij waar andere muzikanten ook iets aan kunnen hebben?
“De gouden tip is: zorgen dat je gezien wordt zodat mensen en bands weten wie je bent en wat je kan. Maakt niet uit op welke manier, of dat nu op YouTube is of in bandjes in je streek. Spoil Engine heeft mij gevonden door een selfmade YouTube video van mijn oude band. Als die niet online had gestaan hadden ze mij nooit gevonden.”
“Als die selfmade YouTube video van mijn oude band niet online had gestaan, had Spoil Engine me nooit gevonden”
6. Nog andere tips die je muzikanten mee wil geven?
“Blijven doorgaan en verbreed je netwerk zoveel als dat je kan. Je weet nooit welke kansen er om de hoek liggen :-) Netwerk verbreden klinkt misschien wat vaag voor sommigen, maar denk gewoon aan naar shows gaan van collega bands en praatjes maken met zoveel mogelijk mensen. Als je dat combineert met je muzikale skills op orde brengen en dit online en offline showen ben je al goed bezig.”
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version