je eigen optredens boeken

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Je eigen optredens boeken kan erg lastig zijn. Een optreden binnenslepen in je eerste mail gebeurt zelden. Er is doorzettingsvermogen voor nodig, en het kan weken duren. Dat is slecht nieuws. Maar het is ook goed nieuws. Want als je wél doorzet, dan lig je al voor op heel veel andere artiesten!

 

Deze blog is gebaseerd op dit artikel van Discmakers. Zeker de moeite waard om ook te lezen, want er staan nog wat extra tips in.

 

1. Vind passende artiesten die in de buurt spelen
Een van de handige tools hiervoor is Bandsintown. Meld je aan als ‘fan’, ga de artiesten volgen die bij jouw muziek passen en je krijg automatisch notificaties van nieuwe optredens en van hun optredens in de buurt.

 

2. Zoek de locatie contact informatie
Hoe groter de locatie, hoe lastiger het vaak is om het directe mailadres van programmeurs te vinden. Als je nergens het directe mailadres van de programmeur kan vinden, stuur dan een mailtje naar het algemene mailadres en vraag daar wie dat specifieke optreden heeft geboekt. Een voorbeeldje:

 

Hallo!

 

Ik zie dat <<artiest naam>> 16 maart bij jullie optreedt. Welke programmeur gaat er over deze boeking?

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,
<<naam>>

 

De mail is kort, gedetailleerd en stelt 1 vraag.

 

Op dit soort mails krijg je meestal wel een reactie. Als je die niet krijgt binnen een paar dagen, stuur dan een nieuwe mail die ongeveer hetzelfde is. Het is belangrijk om doorzettingsvermogen te tonen zonder irritant te zijn.

 

3. Stel jezelf voor
Nu je de juiste contactgegevens hebt van de programmeur, is het tijd om jezelf voor te stellen. Ook deze mail kun je het beste kort en to the point houden en maar 1 vraag stellen.

 

Hier is een voorbeeld van zo’n voorstel-mail.

 

Dag <<naam programmeur>>,

 

Heb je interesse in een support act voor <<hoofdact>> op <<datum show>>? Wij, <<naam band/artiest>> kunnen komen spelen, 20 minuten of zo lang als je wilt.

 

Alvast bedankt voor de overweging,

<< je naam>>

<<band website>>

<<1 andere social link>>

 

Voeg maximaal 2 links toe in je handtekening. Overlaad ze niet. Hou het simpel.

 

Een aantal dingen waar je op kunt letten:

Is het duidelijk WIE de hoofdact is?
Is het duidelijk WANNEER de datum van de show is?
Is het duidelijk WAT de vraag is?

 

Voeg alleen links naar je beste materiaal toe – dat kan een link naar een YouTube live video zijn, je website, Facebook, etc.

 

Je zult wel of geen antwoord krijgen op deze introductie mail. Eigenlijk: verwacht er maar geen. De meeste mensen geven het op dit moment op – dat is goed nieuws voor jou!

 

4. Follow up
Zelfs met de beste bedoelingen om de mail te beantwoorden… e-mails worden gelezen en daarna vaak vergeten. Het leven is druk, vooral die van programmeurs.

 

De mail opvolgen is daarom belangrijk, alleen zo krijg je een antwoord!

 

Als je geen antwoord krijgt op je 1e mail, stuur dan een vriendelijke en directe follow-up, zonder ‘pushy’ te zijn.

 

Een voorbeeld:

 

Dag << naam programmeur>>,

 

Ben je op zoek naar een voorprogramma voor <<hoofdact>> op <<datum show>>?

 

Wij, <<naam band/artiest>> zouden kunnen komen spelen. 20 minuten of langer als dat gewenst is.

 

Nogmaals bedankt voor de overweging!

<< je naam>>

<<band website>>

<<1 andere social link>>

 

Wederom, de WIE, WANNEER en WAT, plus een paar links.

 

De programmeur heeft dan twee keer van je gehoord: op zo’n minst heeft ie je naam eerder gezien in z'n inbox, en misschien zelfs de vorige mail ook gelezen. Een stuk grotere kans dat ie je op z’n minst even een bericht terug stuurt.

 

Mocht je nog geen reactie krijgen en er is inmiddels iets nieuws verschenen van je band (nieuwe video, liedje, plaat, gaaf ander optreden), stuur dan nog 1 of 2 herinneringen met dit nieuwtje erin en nogmaals dezelfde vraag.

 

Succes!

 

 

Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Published on 06/11/2017

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version