komatsu: keihard knallen als vanouds

Unfortunately this page isn't available in English.

 

 

Komatsu speelde onlangs onder bijzondere omstandigheden in de Effenaar en brachten hun nieuwste album uit. We vroegen hen hoe het was, of ze nog tips hebben voor andere bands en hoe zij gemotiveerd blijven in deze dagen!

Foto: Patrick Spruytenburg

 

 

Gefeliciteerd! Jullie hadden onlangs een optreden in de grote zaal van de Effenaar. Dat is natuurlijk sowieso al gaaf en in deze tijden extra bijzonder, in positieve (want: optreden!) en wellicht in negatieve zin (geen moshpit…). Hoe was het voor jullie?

 

Mo: “Dank!. Het was super gaaf om weer eens op te treden. Dan merk je pas hoe zeer je het gemist had om met z’n vieren op het podium te staan. Het was even wennen met zittend publiek maar de reacties vanuit de zaal waren erg duidelijk. Iedereen had live muziek gemist. Zittend of niet ze gingen helemaal los."

 

Mathijs: “Het was heerlijk om weer te kunnen spelen! Vanaf het moment dat we de spullen gingen inladen bij het repetitiehok voelde het als vanouds. Het spelen voor een zittend publiek was niet nieuw voor ons, dat hebben we ook als eens gedaan tijdens onze eerste Braziliaanse tour."

 

 

"Vanaf het moment dat we de spullen gingen inladen bij het repetitiehok voelde het als vanouds"

 

 

 

 

 

En hoe denk je dat het voor het publiek was?

 

Mathijs: “Aan de reacties te horen was ook het publiek meer dan blij om weer een live optreden te kunnen ervaren. Men liet zich tussen de nummers door goed horen en (lege) bierflesjes werden ingezet als percussie.”

 

Mo: "Voor het publiek was het ook erg vreemd. Je kon niet rondlopen, dus ook niet gaan staan waar jij het geluid gaaf vond. Dus dat maakt het ook lastig voor de geluidsman (die het overigens erg goed gedaan heeft). En dat je na 20.00 uur geen bier meer mocht/kon bestellen hielp ook niet. Dat werd opgelost door nét voor 20.00 uur massaal bier te bestellen."

 

Martijn: “Marco Roelofs kwam voor ons optreden onze kleedkamer binnen om te zeggen dat er al voor openingstijd een lange rij stond en er een hele goede sfeer heerstte. Iedereen had er zichtbaar en hoorbaar zin in en dat merkte we wat later ook vanaf het podium. Ik was vooraf vooral benieuwd naar het geluid van applaus, of dat ook echt anders zou klinken nu mensen niet mochten schreeuwen etc. Maar het klonk gelukkig ‘als vanouds’ en luid genoeg."

 

 

"Het spelen voor een zittend publiek was niet nieuw voor ons, dat hebben we ook als eens gedaan tijdens onze eerste Braziliaanse tour"

 

 

Natuurlijk hopen we dat het snel weer op de ‘normale’ manier kan. Maar als ervaringsdeskundigen kunnen jullie wellicht wel tips geven aan andere bands die ook seated shows mogen doen de komende tijd. Hebben jullie de show anders voorbereid dan normaal gesproken? Zo ja, wat was er precies anders aan? Zo nee, waarom niet?

 

Mathijs: “We hebben deze show niet anders voorbereid dan een ‘normale’ show. Keihard knallen dus!"

 

Mo: “Nee de show was niet echt anders voor mij persoonlijk. Wel moest het nu met minder repetities omdat het optreden ruim een maand naar voren verschoven was. We hadden besloten een VJ te vragen voor mooie beelden, maar die hadden we ook gevraagd als het een ‘gewone’ show betrof."

 

Martijn: “Mijn tip zou zijn om gewoon datgene te doen waar je als band voor staat en wat je bij ieder optreden doet. Je niet laten beinvloeden door de (beperkende) maatregelen en/of sfeer in de zaal maar dezelfde energie geven als altijd."

 

 

"Doe gewoon datgene waar je als band voor staat en wat je bij ieder optreden doet. Je niet laten beinvloeden door de (beperkende) maatregelen en/of sfeer in de zaal maar dezelfde energie geven als altijd"

 

 

Achteraf gezien, had je gehoopt bepaalde dingen al van tevoren te hebben geweten zodat het nog lekkerder verliep, voor jezelf of voor het publiek?


Martijn: “Nee, niet echt. We hebben geen invloed op de maatregelen vanuit de overheid en de Effenaar. Natuurlijk hadden we dingen graag anders gezien daarin, maar het is wat het is. Ik ben blij dat we deze kans gekregen hebben en trots op wat we die avond hebben neergezet. Zeker gezien de korte voorbereidingstijd en alle beperkende maatregelen."

 

Mo: “Achteraf is mooi wonen. Nee, ik kan zo niets bedenken."

 

 

Komatsu @ Effenaar.jpg

 


Bij zittend publiek denk je toch al gauw aan een theater. Hebben jullie daarom iets anders gedaan qua praten tussendoor, visuals, of wat dan ook? Of hoopten jullie vooral op het ‘oude vertrouwde gevoel’?

 

Mathijs: “We gingen er redelijk blind in. Maar wat in retrospect wel goed heeft gewerkt is dat we tijdens de show visuals hebben geprojecteerd op grootscherm. Op deze manier was er voor het zittende publiek constant iets om naar te kijken, afgezien van ons zelf dan.”

 

Martijn: “Ja, zittend publiek heeft wel wat meer tijd om te kijken en kijkt misschien ook anders. De visuals droegen bij aan een mooie sfeer en boden iets extra’s zonder al te veel af te leiden van onze muziek. Tijdens het optreden hebben we niets anders gedaan dan anders. Dingen vooraf bedenken die je gaat doen of zeggen, dat pakt vaak geforceerd uit en voelt ‘gemaakt’ aan.”

 

 

"Wat goed heeft gewerkt is dat we tijdens de show visuals hebben geprojecteerd op grootscherm"

 

Jullie hebben nieuw album ‘Rose of Jericho’ uitgebracht in Corona tijden. Hoe blijven jullie in contact met fans in deze tijden?

Mo: “Door ze te stalken en te roepen door de brievenbus. En als dat niet werkt hebben we altijd nog Facebook."

 

Mathijs: “Eigenlijk zoals altijd, via social media. Omdat we op de release dag zelf niet konden spelen hebben we een live Q&A gehouden via Facebook. Dat was erg tof met mensen uit Nederland maar ook fans uit UK, USA en Brazilië."

 

Martijn: “Dat was inderdaad erg leuk en interactief, vooral de prijsvraag werd goed ontvangen. Met een biertje erbij was het voornamelijk ongedwongen ‘kletsen’ en er werden veel goede maar ook hilarische vragen gesteld. Al met al geen ideale manier om je nieuwe album zo te releasen maar wel memorabel. Bij de pakken neer zitten en niets doen kan altijd nog." 

 

 

"Omdat we op de release dag zelf niet konden spelen hebben we een live Q&A gehouden via Facebook"

 

 

 

Hebben jullie nieuwe / andere manieren gevonden om het album te promoten?

 

Mathijs: “We hebben een soort van bezorgservice in het leven geroepen: mensen die onze nieuwe plaat kopen en in de buurt wonen (binnen een straal van 20 km rondom Eindhoven), zijn we (met gepaste afstand natuurlijk) gaan opzoeken en zo de plaat letterlijk aan de man gebracht."

 

Martijn: “Precies, onder het motto ‘Komatsu komt naar je toe deze Corona’.”

 

Mo: “We verkopen nu onze muziek en merchanidse via Bandcamp, Dat is eigenlijk onze merchstand geworden. Daar hadden we bijvoorbeeld al onze nieuwe t-shirts uitverkocht voor de daadwerkelijke album release party in de Effenaar. Gelukkig konden we nog op tijd extra shirts bij laten drukken.”

 

 

"Bij de pakken neer zitten en niets doen kan altijd nog"

 

Zijn er nog andere tips die jullie andere muzikanten willen meegeven, of het nu om repeteren, optreden of releasen gaat?

 

Mathijs: “Wees en blijf creatief. Schrijf en laat je inspireren door deze bijzondere tijd. Dat je niet kunt optreden wil niet zeggen dat je stil hoeft te zitten."

 

Mo: “Op tijd naar bed gaan."

 

Martijn: “Natuurlijk zijn ook wij niet blij met de pandemie en de beperkende maatregelen en is het geen ideale tijd om een plaat uit te brengen, maar wij maken en brengen muziek uit omdat we het leuk vinden. We laten ons niet uit het veld slaan en zijn meer op zoek naar dingen die nog wel mogelijk zijn. Dus: niet mokken maar rocken! Bedankt voor jullie vragen en aandacht en laten we hopen dat we elkaar op korte termijn allemaal weer tegen gaan komen binnen het live-circuit."

 

 

www.komatsurock.com

 

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Published on 11/05/2021

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version