merchandise tips van richard theuws (merchandise.nl)

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Richard Theuws is al meer dan 15 jaar eigenaar van Merchandise.nl in Bladel. Een rocker pur sang en met een hoofd vol kennis. Tijd om 'm tips te vragen!

 

WAT ZIJN DE MEEST POPULAIRE MERCHANDISE ITEMS?

"Die vraag wordt me natuurlijk wel vaker gesteld en eigenlijk is dat nog steeds hetzelfde als toen ikzelf op 12-jarige leeftijd merchandise bestelde uit de (toen nog gestencilde) Large catalogus.

 

T-shirts. Liefst zelfs zwarte t-shirts. Of we nu aan Death Alley, Obituary of Holland Zingt Hazes leveren, zwarte t-shirts verkopen het best.

 

Natuurlijk zijn er nog meer artikelen (en kleuren t-shirts) die prima werken, maar (zeker in de hardere genres) op de classics kun je vertrouwen: shirtje-petje-button-patchke-pinneke-kapuchontrui (jaja hooded sweater).

 

Geen probleem als je wat verder out of the box wil - en ja, soms zijn dat soort experimenten extreem succesvol - maar zoals je gemiddeld gitaar begint te spelen met 3 akkoorden zou ik bij merchandise ook beginnen bij de basis."

 

 

"Op de classics kun je vertrouwen: shirtje-petje-button-patchke-pinneke-kapuchontrui"

 

 

WELK ADVIES HEB JE VOOR STARTENDE BANDS?

"Dat ligt een beetje aan het genre dat ze spelen én het doel dat ze met hun band voor ogen hebben.

 

Is dat punk(rock), hardcore, metal, of een ander écht ‘shirtgenre’, dan denk ik dat het de moeite waard is om vanaf het begin goed na te denken over je merchandise, zéker als je serieuze plannen hebt met je band.

 

Voor alle andere genres kan dat ook op gaan, maar bij een punk(rock)- hardcore- of metalfestival loopt het publiek zodra de poorten open gaan naar de merch-stand, dus daar is het naar mijn mening iets belangrijker.

 

Als je iets met merchandise wil, reserveer er budget voor. Het is belangrijker om je keuzes te laten leiden door je wensen en ideeën dan door je portemonnee.

 

Als je voor het eerst gaat bestellen, inventariseer dan vooraf alvast eens onder familie, vrienden en bekenden wie er een shirt wil. Vraag ze eventueel (als je het geld nodig hebt) of ze vast vooruit willen betalen zodat je meteen een grotere bestelling kan doen. Je zult niet de eerste band zijn die 50 shirts laat maken en bij hun eerstvolgende optreden al geen M’s meer heeft omdat je vrienden en familie die al weggekocht hebben.

 

En, praat met merchandisebedrijven, ga er gewoon eens op bezoek. Er zijn er verschillende en zeker degenen die al wat langer bestaan weten écht wel wat ze doen, ze geven je graag advies.

 

Per slot van rekening betalen ‘jullie’ onze boterham."

 

 

"Je zult niet de eerste band zijn die 50 shirts laat maken en bij hun eerstvolgende optreden al geen M’s meer heeft"

 

 

WAAR MOETEN BANDS REKENING MEE HOUDEN MBT HET AANLEVEREN VAN ARTWORK?

"Ach, het allerliefst hebben we ‘vectorbestanden met teksten in lettercontouren’, maar alle profs kunnen ook prima met JPG’s, TIFFs en andere bestanden overweg hoor. En zelfs als je een tekening op papier hebt kun je die gewoon inscannen.

 

Voor een paar tientjes laten we die extern omzetten naar een goed bestand (kun je zelf overigens ook, op fiverr.com zijn er zát mensen te vinden die dat voor je fixen). Als de kwaliteit maar een beetje goed is.

 

Alleen bij backdrops is het wel belangrijk om (zeker bij pixelbestanden) een beetje redelijke kwaliteit te hebben. In dat geval raden we 100 DPI op ware grootte aan, of een hogere resolutie in verhouding tot het formaat van het bestand, zolang wij maar op kunnen schalen tot plm 100 DPI op ware grootte.

 

Mocht je dit antwoord overigens gelezen hebben en géén idee hebben waar het over gaat, lees dan dit artikel op ons blog: https://www.brandmerchandise.nl/vector-en-pixelbestanden/"

 

"Zelfs als je een tekening op papier hebt kun je die gewoon inscannen"

 

 

MET WAT VOOR EEN LEVERTIJDEN MOETEN BANDS REKENING HOUDEN?

"Voor ‘standaard’ artikelen (bedrukte kleding/tassen, backdrops, festivalbandjes, petten in kleine oplages, etc) raden we aan een week of 3-4 aan te houden. Als het sneller moet kun je ook gewoon mailen of bellen overigens, in geval van nood kunnen we best wat.

 

Ter illustratie; dit jaar was de vrijdag van Fortarock nogal fris en verkochten de hoodies onverwacht al zowat uit, dus hebben we er op zaterdagochtend nog even een stapel extra gedrukt. Probeer dat echter wel te voorkomen want een spoedbestelling kost vaak een stuk meer; er komt heel wat extra arbeid en transport bij kijken.  

 

Speldjes, patches, custom made petten en dergelijke duren wat langer (6-8 weken), en voor grotere producties als private label kleding en gadgets op maat moet je echt véél meer tijd nemen (3-4 maanden)."

 

"Dit jaar was de vrijdag van Fortarock nogal fris en verkochten de hoodies onverwacht al zowat uit"

 

 

HEB JE TIPS OVER HOE BANDS MEER MERCHANDISE KUNNEN VERKOPEN?

"Ja. Het begint natuurlijk bij een GOED ontwerp voor je shirts en liefst minstens 2 verschillende ontwerpen. Verder:

-      Ben op tijd op je show

-      Bouw je merchandise NETJES op voor de zaal open gaat

-      Zorg dat je stand de hele avond bemand is

-      Zeg gerust een keer tijdens je show dat je ook shirts (etc) hebt

-      Ga (zeker na je show) ook zélf bij je merchandise staan

 

Deze tips (en meer) kun je ook terugvinden op ons blog, al een redelijk oud artikel maar het staat nog steeds: https://www.brandmerchandise.nl/vijf-tips-om-meer-merchandise-te-verkopen/"

 

NOG TIPS VOOR DE PRESENTATIE VAN DE MERCHANDISE BIJ OPTREDENS?

"Nou ja, zorg dat het er goed uit ziet en neem eventueel (altijd) zelf een ‘backup lamp’ mee om op je merch te schijnen mocht dat in de zaal niet goed geregeld zijn."

 

"Neem een ‘backup lamp’ mee om op je merch te schijnen mocht dat in de zaal niet goed geregeld zijn"

 

 

NOG ANDERE TIPS?

"Een herhaling van wat ik eerder al zei: ga een keer langs bij een merchbedrijf (of meerdere) en vraag ze het hemd (t-shirt) van het lijf. Bereid je gewoon goed voor.

 

Lees bijvoorbeeld ook een keer de blogserie die onze vorige stagiaire Tiffany geschreven heeft: https://www.brandmerchandise.nl/alles-over-merchandise/

 

En het allerbelangrijkst: realiseer je goed dat iedereen die met jouw merchandise rondloopt een wandelende reclamezuil is. Schroom dan ook niet om hier en daar eens een shirtje te geven aan die programmeur die je geboekt heeft, of de stagemanager die je goed geholpen heeft."

 

Richard Theuws

http://sites.merchandise.nl/

 

 

WIL JE GEEN MUZIKANTENTIPS MEER MISSEN?
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF:

 
Voorkeuren
 
 
 
 

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version