must-read voor het managen van een (beginnende) artiest of band
Unfortunately this page isn't available in English
Wanneer kun je je inzetten als manager bij een artiest of band? Welke taken neem je als manager allemaal op je? En wat wordt er van jou verwacht tijdens het managen? Mirjam Verschoor schreef er een artikel over met tips om te starten als manager in de muziekwereld!
WAT IS EEN MANAGER PRECIES?
Een manager word als sleutelfiguur in het leven van een artiest of band gezien. Dit houdt in dat een manager een belangrijk persoon voor een artiest of band is die zowel zakelijk als persoonlijk de artiest helpt met verschillende werkzaamheden. Je kunt een manager zien als een zakenvertegenwoordiger en carrièreplanner. Begeleiding van de artiest, het bevorderen van (zakelijke) belangen en het uitstippelen van een route zijn belangrijke punten waar een manager zich over het algemeen mee bezig houdt. Als manager regel je vooral zakelijke dingen zodat de artiest zich volledig kan focussen op het creatieve proces van muziek maken.
Daarnaast heeft een goede manager juridische, financiële en marketingkennis, oog voor talent en een groot netwerk met verschillende contacten om zich heen. Kun je deze punten allemaal afstrepen en ben je geïnteresseerd in dit vakgebied, dan zou je het kunnen overwegen hier iets mee te gaan doen!
Een manager beantwoordt vragen als “Wanneer releasen we een album of doen we eerst alleen een EP? Gaan we al naar het buitenland of nog niet? Doen we een clubtour of richten we ons op de festivals?”
WAT VOOR TAKEN NEEMT EEN MANAGER OP ZICH?
Je voldoet aan de eisen en vaardigheden van een goede manager en je bent geïnteresseerd? Dan begint het voor jou nu interessant te worden, want wat voor werkzaamheden voer je dan uit?
Naast dat het supertof is om een band of artiest te managen en deze te helpen naar succes, komen er ook andere taken om de hoek kijken. Als manager houdt je je namelijk bezig met het afsluiten van contracten met de artiest en andere betrokkenen. Dit doe je om voor jezelf en voor de artiest en betrokkenen een stok achter de deur te houden. Alles wat zwart-op-wit staat omschreven geeft je als manager en contactpersoon van de artiest of band meer zekerheid.
Je houdt je ook bezig met het marketing- en promotieplan van de artiest of band, waarbij je verschillende marketingtools en promotiematerialen inzet. Dit doe je om zo goed mogelijk je artiest te promoten, op de kaart te zetten en bekendheid te creëren in de muziekindustrie. Het in standhouden van het imago van de artiest of band, hoort hier ook bij. Je zorgt er samen voor dat het imago positief op de buitenwereld over komt en zorgt dat dit zo blijft.
Als laatste is het van belang om te onderhandelen met platenmaatschappijen, publishers, boekingskantoren en verschillende media. Je bent hierbij bezig met netwerken, promotie en je zet de artiest of band samen met jouw eigen werk op de kaart.
WANNEER KOMT EEN MANAGER AAN BOD?
Je vraagt je nu misschien af, maar wanneer kom ik dan in aanmerking voor het managen van een band of artiest? En wat is belangrijk om als manager naar te kijken?
Wanneer een manager aan bod komt, hangt van een aantal zaken af. Een band of artiest moet natuurlijk eerst de behoefte hebben aan een manager. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer een artiest of band te veel bezig moet zijn met zakelijke kwesties en geen toekomst meer kunnen zien in het maken van muziek. Dan is het verstandig om als manager bij een artiest aan te kloppen om wat zaken op orde te stellen.
Als er naast muziek nog niets is, dan is het belangrijk dat je als manager de muziek goed genoeg vindt om de desbetreffende artiest of band te managen. Het is daarom belangrijk dat er al iets aan de gang is binnen de muziek die de artiest op dat moment maakt. Als manager kijk je naar talent, hoe zit het met de muzikaliteit en het geven van optredens? Je kijkt naar de omzet, maakt een band of artiest genoeg omzet en wat is hier nog aan te veranderen? En of er eventuele doorgroeimogelijkheden zijn, wat kan de band of artiest binnen een bepaalde periode bereiken?
Wat inspireert de band of artiest en wat is hun drijfveer?
HOE START JE ALS MANAGER?
Lijkt het jou interessant om iemand te managen en denk je dat je alles op orde hebt om te beginnen? Dan is het volgende belangrijk om te doen. Als serieuze manager kijk je of je meerwaarde kan leveren in het werk van een artiest of band.
Je stelt voor het managen de volgende vragen:
1. Is de muziek die de band of artiest maakt goed (genoeg)?
2. Zijn de inkomsten van een band of artiest stabiel?
3. Zit er potentie in de band of artiest en zijn er genoeg doorgroeimogelijkheden?
4. Is er al een platencontract binnen gehaald?
Het eerste wat je als manager samen met een artiest doet, is het verhaal vaststellen wat de artiest wil overbrengen en een duidelijke planning met doelstellingen maken. Een beginnende artiest heeft vaak nog geen verhaal, maar wees als een manager hierbij dan de helpende hand. Samen met de band of artiest ga je als manager op zoek naar kernwaarden en merkwaarden. Je stelt hierbij de vraag: wat inspireert de band of artiest en wat is hun drijfveer?
Zorg ervoor dat er ook plaats moet zijn om een band of artiest te managen. Het is goed als er een helder idee en plan is waar de band of artiest naartoe wilt. Maar er moet ook plaats zijn voor verandering en verbetering vanuit jou als manager. Het is hiernaast erg belangrijk om een goede klik en vertrouwen op te bouwen met de artiest of band waar jij mee werkt. Maak voor je start goede afspraken, stel een contract op en bespreek de vergoeding die je als manager krijgt voor jouw geleverde werk.
Mirjam Verschoor is 21 jaar oud en student Communicatie - International Event, Music & Entertainment studies aan het Fontys in Tilburg.
Een grote passie van haar is muziek en ze bezoekt dan ook jaarlijks één of meerdere concerten en festivals. Ze is hier altijd mee bezig en probeer haar eigen creativiteit ook in de muziek te verwerken. Naast het luisteren van muziek vindt ze het ook super leuk om er over te lezen en schrijven, vandaar dat ze ook haar eigen blog is gestart.
|
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version