studio-tips van bob de wit
Unfortunately this page isn't available in English.
Bob de Wit is een bekende in de Eindhovense muziekscene. Als geluidstechnicus bij de grotere zalen zoals Effenaar en 013, maar muzikanten weten de weg naar zijn Supernova studio ook goed te vinden: o.a. Radar Men From The Moon, GNOD, Dave Vermeulen, Voltage, S.t. Cordell en The Dirty Denims. Hij deelt z’n ervaring met ons!
Hoe kunnen bands zichzelf het beste voorbereiden voor de studio-opnames?
“Weet wat je komt en gaat doen. Klinkt heel simpel, maar dat is het niet altijd. Ik nodig bands vaak uit voor een gesprek om te oriënteren, voor mij maar ook voor de band.
Er zijn verschillende manieren om het beste resultaat op de band (ssd schijf) te zetten, maar dit is voor iedereen anders. Dus moet je met de band en producer samen tot de beste methode zien te komen voor de nummers die je wil opnemen om dit binnen het budget van de band te houden. Voor een producer is het namelijk heel belangrijk dat de tijd nuttig besteed wordt zonder haast of stress te creëren.
“Overleg de methode met je technicus/producer, maar denk hier wel over na en bereid je hier op voor”
Kies je er voor om met z’n allen tegelijk in te spelen, of ieder om de beurt? Welke volgorde? Hoe ga je beginnen? Met of zonder clicktrack? Deze methode hoef je als band natuurlijk niet zelf uit te vinden. Overleg dit met je studiotechnicus / producer, maar denk hier wel over na en bereid je hier op voor. Experimenteren is heel leuk in de studio en heel leerzaam, maar kost vaak veel tijd. Maak dus bewuste keuzes.”
Zijn er bepaalde dingen waar bands vaak tegenaan lopen zodra ze eenmaal in de studio zijn? “Frustratie kan heel moeilijk zijn. Iedereen ontkent natuurlijk dat het gebeurt, maar eerlijk is eerlijk: ik denk dat het bij bijna iedere band gebeurt. Ik vind het niet erg, want dat betekent namelijk ook dat er veel toewijding en passie is om er het beste van te maken. Zolang die frustratie niet overslaat in irritatie. Ik snap best dat het super irritant is om naar take 74 te luisteren van een drummer terwijl jij nog jouw partij moet inspelen, maar help elkaar daar mee.”
“Ik snap best dat het super irritant is om naar take 74 te luisteren van een drummer terwijl jij nog jouw partij moet inspelen”
Welke volgorde van opnemen heeft jouw voorkeur?
“Dat ligt helemaal aan de nummers en aan de muzikanten. Sommige bands zijn zo op elkaar ingespeeld dat je ze tegelijk laat spelen omdat er dan zoveel energie afknalt dat je alle kleine imperfecties voor lief kan nemen. Muziek hoeft voor mij niet perfect te zijn, maar het moet zeker niet slordig zijn. Voor mij is er dus niet echt een vaste volgorde of heeft iets mijn voorkeur. Ik vind het belangrijk dat een band lekker speelt in de studio en dat de juiste energie in de studio is voor de nummers.
Laid back zondagmiddag guitar songs, zoals ik met Dave Vermeulen aan het opnemen ben, neem ik het liefst ook op een zondagmiddag op terwijl hij de basispartijen spelend en zingend tegelijk opneemt. Dan van je die vibe. Later nemen we dan eventueel de drums, percussie en bas op. Terwijl je met een strakke rock&roll band, zoals ik toen der tijd deed met Voltage (ook met Dave Vermeulen), met de drum en bass begint om de ritmesectie erop te zetten.
“Soms laat je ze tegelijk spelen omdat er dan zoveel energie afknalt dat je alle kleine imperfecties voor lief kan nemen”
Met Radar Men From The Moon staat experimenteren hoog in het vaandel, dus dan ben ik heel flexibel en kijken we wat de situatie nodig heeft. Dan sta je buiten te roken en komt iemand met een idee waardoor iedereen heel enthousiast is en dan laten we even vallen waar we mee bezig waren en gaan we dat doen. Voor mij natuurlijk niet altijd heel handig, want dan heb je net een sound staan en dan gaan we ineens iets anders doen.
Het voordeel aan de Supernova studio die ik heb gebouwd, is dat alles heel flexibel is en dat ik in 2 ruimtes tegelijk kan opnemen. De grote liveroom is groot genoeg om zoals de Temple ov BBV sessie (https://nmth.nl/roadburn-tip-temple-ov-bbv-plaat/), met 2 drummers, 2 bassisten, 2 synth setups, 3 gitaristen een saxofonist en 2 zangers tegelijk op te nemen en dan is er nog ruimte voor creativiteit over en genoeg spullen om tegelijk in de small live room een vocal of synth overdub sessie te doen.”
“Het voordeel van de Supernova studio is dat alles heel flexibel is en dat ik in 2 ruimtes tegelijk kan opnemen”
Hoe breng je structuur aan in de studio?
“Structuur is heel belangrijk, dus wat ik vaak doe bij binnenkomst is iedereen zijn eigen werkruimte / hoekje te geven waar hij zijn setup kan bouwen. Daarna leg ik uit waar de koffiemachine staat en hoe hij werkt. Vervolgens maken we met z’n allen een tijdsplanning en proberen we ons zoveel mogelijk aan die planning te houden.
Tuurlijk kan je niet helemaal voorspellen hoe een dag loopt, maar met wat ervaring kan je wel inschatten wat mogelijk is. En een creatief vet idee mag af en toe wat tijd kosten. Zoals de meeste muzikanten waarmee ik heb gewerkt weten ben ik niet bang voor lange sessies van 12 / 13 uur en als het beter is om even een uurtje terug te komen om een likje of 2e stemmetje in te spelen doe ik daar over het algemeen niet zo moeilijk over.”
“Ik ben niet bang voor lange sessies van 12 / 13 uur”
Waar wordt je blij van in de studio?
“Kippenvel momenten.”
Waarvan niet?
“Als de koffie op is en de supermarkten al uren dicht zijn.”
Nog andere tips?
“Niet gericht op de studio misschien, maar iets wat ik in de muziek wereld in Nederland heel veel zie en vaak bespreek met muzikanten in de studio;
Als muzikant moet je tegenwoordig een eigenwijze duizendpoot zijn. De verhalen over talent scouts en ontdekt worden gebeuren niet meer vanzelf. En goud geld is er niet meer, je zult het zelf moeten doen in deze wereld. Dus maak een goed plan, rekening houdend met je budget, ieders tijd en je doel voor het hele totaal plaatje. Ik heb een aantal platen mogen opnemen waarvan ik vind dat ze veel te weinig aandacht krijgen, maar een recensent kan niet komen checken bij jou op zolder of daar toevallig nog iets ligt waar hij over kan schrijven. Daar zal je hem zelf van moeten overtuigen.”
“Een recensent kan niet komen checken bij jou op zolder of daar toevallig nog iets ligt waar hij over kan schrijven”
Welke bands heb je opgenomen die je graag wilt noemen?
“Het liefst zou ik alle bands noemen waarvan ik ooit muziek heb opgenomen maar ik zal het houden bij mijn top van 2017 (in random volgorde) als soort van eindejaarslijstje :P
- Als eerste natuurlijk RMFTM (Radar Men From The Moon, red.) waarmee ik een gedeelte van de studio deel, ondertussen al 5 albums mee heb opgenomen en verschillende projecten mee heb gedaan. Hun nieuwste release; Subversive 3: De Spelende Mens kwam uit op 1 dec, dit was voor ons (voor mij in ieder geval en ik denk voor RMFTM ook) een heel leuk experiment waarbij we gebruik maakte van vooral synths, sequencers, drum machines, welgeteld 52 gitaarpedalen en nog vele andere speeltjes. Alle nummers zijn geschreven in de studio en alles is live (bijna zonder overdubs) ingespeeld. Daardoor stond ik bij deze sessies vaker in de live room te helpen/dirigeren en assisteren dan dat ik in de control room zat.
- Ook kwam dit jaar GNOD uit Manchester langs om hun plaat die in 2018 komt op te nemen. Ook een leuk project dat ik mocht doen waarbij veel geëxperimenteerd werd, we lange sessies deden, met z’n allen in de live ruimte tegelijk in speelden om vervolgens met overdubs van losse muzikanten te werken. De vliegverbinding tussen Manchester en Eindhoven is goedkoper dan Eindhoven – Amsterdam, dus het klinkt allemaal heel ver weg maar het internet en cheaptickets maken de wereld een stuk kleiner.
- En zoals sommigen al gezien hebben ben ik op dit moment bezig met DAVE VERMEULEN om samen met hem zijn liedjes te producen. Dit zijn leuke sessies waar Dave en ik rustig al zijn liedjes bekijken, kneden en in een vorm gieten. Meestal beginnen we gewoon met Dave die zijn liedjes speelt op de bank bij mij in de studio. Dit nemen we dan op en voegen we er later extra laagjes aan toe die Dave dan meestal ook gewoon zelf speelt.
- In 2016 kreeg ik een mail van een van mijn 90’s jeugdheld Mark Arm of ik met MUDHONEY mee op tour wou als Tm/Foh (tour manager/front of house) iets waar je als Grunge kid jaren van hebt gedroomd, dus ook niet zomaar kan weigeren. Tijdens deze tour kon ik 20 van de 27 shows multi track opnemen en na de tour vroeg de band mij of ik 1 liedjes als "kerst special" wou mixen en masteren. Ik mixte Broken Hands (live in Ljubljana), welke heel goed werd ontvangen door de fans en waarop SUBPOP mij meteen vroeg of ik meer had. Dus 18 jan is de officiële SUBPOP release van "LIE - MUDHONEY” (live in Europe) die ik compleet heb mogen mixen en masteren.
- Kort nog wat dingen die uit zijn gekomen in 2017: S.t. Cordell (EU), Thalamus (NL), Temple ov bbv (UK/NL), Future (FR), Capcap…cap (NL), The Dirt Denims (NL), Mdme Spkr (FR), Cloudmen (NL) en Ceremony (USA).
” Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version