verhoog je gunfactor door je van een persoonlijke kant te laten zien
Unfortunately this page isn't available in English.
Lang voordat je ook maar iets probeert te verkopen wil je al op de radar van je fans staan. Mensen moeten geïnteresseerd raken in jou en enthousiast worden over waar je mee bezig bent. Als dan eindelijk maanden later het album uitkomt, staan ze in de rij om een exemplaar te kunnen bemachtigen. Dat bereik je alleen door continu te laten zien waar je mee bezig bent en je van een persoonlijke kant te laten zien.
Dit is een artikel van Ikwilookeenvideoclip.nl. Lees ‘m hier helemaal!
Geen reacties en nieuwe volgers
Je schrijft je suf op sociale media, maar er is geen hond die reageert op je berichten. Laat staan dat je berichten gedeeld worden. Het lijkt erop dat niemand je kent of in je geïnteresseerd is, omdat het aantal volgers al een tijd is blijven steken.
Relatie opbouwen met fans
Maar… als je kritisch kijkt naar je berichten zou je ze zelf eigenlijk ook niet delen. Elke post die je doet is ‘commercieel berichtje’ en daar zit niemand eigenlijk op te wachten. Zolang jij in je berichten geen persoonlijke kant van jezelf laat zien, zal ook niemand zich echt met je kunnen gaan vereenzelvigen. Daardoor hebben je fans geen gevoel voor en binding met jou en zolang dat er niet is, blijft het lastig om een relatie op te bouwen met fans.
“Waarom zouden ze van je kopen? Ze kennen je niet eens!”
Op de radar komen
Omdat niemand je echt kent en zich met jou kan identificeren, zal niemand ook echt gemotiveerd zijn om iets van je te kopen. Waarom zouden ze van je kopen? Ze kennen je niet eens! De verkoop van je album begint al ver voordat je überhaupt een studio van binnen hebt gezien. Anders steek je een hoop tijd en geld in de opnames van een rete vet album dat uiteindelijk niemand wil hebben, simpelweg omdat niemand ook nog maar iets van je gehoord heeft. Je zult er dan ook voor moeten zorgen dat je éérst op de radar van mensen komt, voordat je ook maar iets gaat proberen te verkopen. Dat is een proces dat tijd in beslag neemt. De releasedatum van je album is een dag waar je lang naar toe werkt en niet het moment waarop je pas met je marketing gaat beginnen.
“De releasedatum van je album is een dag waar je lang naar toe werkt en niet het moment waarop je pas met je marketing gaat beginnen”
Maarja, hoe dan?
- Blijf in de aanloop naar de release de hele tijd publiceren op social media. Laat daarin vooral ook je persoonlijke kant zien door niet alleen je mening, maar ook foto’s en video’s van waar je al die tijd mee bezig bent te delen. Documenteer wat je doet en hoe vooral jij je met je muziek bezig houdt. Studio reports zijn daarbij écht onmisbaar.
- Blijf in je marketing niet alleen online bezig, maar drink ook eens een biertje met je fans, organiseer een meet’n’greet of een luistersessie in je oefenruimte om wat meer van jezelf aan de fan te laten zien. Zorg voor een stukje exclusiviteit onder je fans, zodat ze zich bijzonder gaan voelen en nog een tandje harder gaan lopen.
- Ook interviews, gear-walkthroughs (laten zien welke instrumenten en materialen je allemaal gebruikt) en breakdowns (uitleg waar het nummer over gaat) van nummers zijn uitstekende momenten om je van je persoonlijke kant te laten zien. Door meer van jezelf vrij te geven en jezelf open op te stellen kun je veel makkelijker in contact komen met de mensen om je heen, waardoor de gunfactor ook weer gigantisch omhoog schiet.
Tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version