wat is publishing? en wanneer ga je met een publisher in zee?
Unfortunately this page isn't available in English.
Bijna iedere opkomende artiest die zelf schrijft of beginnende singer-songwriter droomt van een contract bij een goede Publisher. Want hoe tof zou het zijn als jouw werk gezongen wordt door niemand minder dan Dua Lipa of Maan? A Dream come true! MAAR het is belangrijk dat je weet wat voor rechten je overdraagt en wat je ervoor terug krijgt voor je in zee gaat met een Publisher. Kimberley Mungra van KimberLegal geeft tips.
First things first! Wat doet een Publisher eigenlijk?
Een Publisher houdt zich voornamelijk bezig met 3 taken:
- De Publisher is actief bezig jouw muziek te synchroniseren. Zij gaan actief op zoek naar Syncdeals. (Het koppelen van jouw muziek aan beeld, denk aan commercials, films, tv-series etc.)
- De Publisher koppelt je als songwriter aan bepaalde projecten voor opdrachtgevers die vragen om liedjes, ook met andere songwriters. Dit wordt ook wel co-writes genoemd. (Om bijvoorbeeld songs te schrijven voor een andere artiest of DJ.)
- De Publisher collecteert de inkomsten en registreert het auteursrecht. (Neemt dus de administratieve controlerende taken op zich m.b.t. het innen van money voor jouw werk.)
Welke Publishers zijn er allemaal in Nederland?
Naast de Major Publishers heb je ook kleinere independent (indie) Publishers. Wereldwijd de grootste Publisher die niet gelinkt is aan een major label is Kobalt. Verder zijn de meest bekende Publishers in Nederland:
- Concord
- Pennies From Heaven
- The Missing Sync
- Downtown Music
- CTM Publishing
- BMG
- Cloud 9
- Talpa en nog veel meer.
Het grote verschil tussen de major Publishers en de indie Publishers zijn de contractvoorwaarden en welk netwerk zij vertegenwoordigen. Contracten bij majors zijn vaak heel erg standaard. De independent Publisher kunnen wat beter maatwerk leveren in hun contractvorm. Ook zijn independents vaak wat meer gespecialiseerd. Zo is de één zeer actief in de commercialwereld en Gaming industrie en heeft de ander weer goede connecties in de Amerikaanse TV-seriewereld (bijvoorbeeld).
Over het algemeen werken mensen uit de Gaming industrie vrijwel nooit rechtstreeks met een singer-songwriter. Dit gaat bijna altijd via Publishing
Wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van een Publisher?
Een Publisher verdient sowieso geld aan jouw auteursrecht als je een contract met ze aangaat. De eerdergenoemde co-writes (jij als songwriter wordt gekoppeld aan een andere getalenteerde songwriter, zanger of producer) worden opgezet om songs te maken die mogelijk erg geschikt zijn voor syncing zodat het geschreven liedje interessant kan zijn voor een ‘booming’ artist. Zoals ik al eerder noemde heeft een Publisher de connecties en ingangen met de juiste vertegenwoordiger. Over het algemeen werken mensen uit de Gaming industrie vrijwel nooit rechtstreeks met een singer-songwriter. Dit gaat bijna altijd via Publishing. Dus als je wilt dat jouw werk geplaatst wordt bij een commercial of A-artiest, zal je een Publisher nodig hebben.
Maar hoe dan precies?
Vooral in de openbaarmaking heeft de Publisher veel invloed. Een Publisher heeft (als het goed is) namelijk een netwerk bij reclamebureaus, muzieksupervisors, filmproducties, gameproducenten etc. Deze partijen zijn altijd op zoek naar muziek en maken dit ook openbaar door het uit te zenden, te verkopen of het op TV/radio te laten horen. Kortom, een Publisher is erbij gebaat dat een song uit zijn of haar catalogus wordt gesynct en zal hier zijn of haar uiterste best voor doen.
Als een Publisher weet dat een populaire artiest zoekt naar nieuwe tracks voor een aanstaand album, kunnen dat soort liedjes later veel geld waard worden wanneer het plotseling hits worden!
Welke Publishing deals heb je allemaal?
Er zijn 2 soorten Publishing deals:
1) De auteursovereenkomst
2) De titelovereenkomst
Ik zou KimberLegal niet heten als ik jullie niet altijd flink de waarheid vertel en zeg hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat
Wat houdt de auteursovereenkomst precies in?
Bij een auteursovereenkomst teken je als auteur bij de Publisher. Dus niet als artiest. Dat betekent dat al het in het verleden én in de toekomst geschreven of te schrijven werk zal vallen onder deze overeenkomst. That’s right, songs die je eerder al schreef (en niet bij een andere Publisher zijn ondergebracht) vallen automatisch onder je deal met de Publisher. De Publisher zal na het tekenen zich gaan richten op de drie kerntaken die ik al eerder heb genoemd. Althans in theorie.
Ik zou KimberLegal niet heten als ik jullie niet altijd flink de waarheid vertel en zeg hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. In de praktijk gaat het voornamelijk zo: Publishers tekenen zoveel mogelijk singer-songwriters en producers om een zo groot mogelijk catalogus op te bouwen. Het zijn eigenlijk hamsteraars van liedjes. In de realiteit tekenen ze bijna alles wat los en vast zit, maar ligt hun focus bij 3 of 4 grote songwriters. Op jou nemen ze een gok en als daar dan toevallig een hit uit voortvloeit is dat mooi meegenomen. Maar je bent vaak nog steeds behoorlijk op jezelf aangewezen. Dit klinkt erg cru, maar voel je vooral niet speciaal als je zo een deal aangeboden krijgt.
Dit klinkt erg cru, maar voel je vooral niet speciaal als je zo een deal aangeboden krijgt
Wat houdt de titelovereenkomst precies in?
Bij deze overeenkomst teken je niet als auteur maar teken je enkel de titels. Dat betekent dat voor specifiek één of meerdere songs de Publisher aanspraak maakt op de Publishingrechten. Ook hier geldt dat de Publisher vervolgens gaat proberen middels zijn kerntaken de waarde van deze songs te vergroten, echter zal er minder focus liggen op het regelen van co-writes. Omdat ze verder geen rechten hebben op je overige werk. Het aangaan van een Publishing deal voor enkel wat titels of een project kan een goede manier zijn om de samenwerking te testen. Zo kun je aankijken wat voor sync deals en plaatsingen ze allemaal voor je weten te regelen. En als de samenwerking bevalt kun je altijd weer om de tafel zitten en onderhandelen voor een mogelijke auteursovereenkomst.
Wat is het verschil?
De auteurs waarmee een Publisher een auteursovereenkomst hebben worden vaak eerder getekend. Waarom? Het is voor een Publisher winstgevender als de getekende schrijver meer hits vertegenwoordigd want daardoor ontstaat er ook weer meer vraag naar hem of haar als songwriter voor nog meer co-writes.
Wat gebeurt er met mijn inkomsten als ik bij een Publisher teken?
Het Publishing aandeel is in Nederland wettelijk vastgesteld op 33,33%. De officiële verdeling is dan 33,33% voor de tekstdichter, 33,33% voor de componist en 33,33% voor de publisher.
Stel je nou voor dat je echt niet 33,33% van je auteursrecht wilt afstaan, zou je dan nooit met een Publisher kunnen werken? Natuurlijk wel! Een Publisher kan namelijk een gedeelte van zijn aandeel ‘terugschoppen’ naar de auteur(s). Dit wordt ook wel kickback genoemd. De Publisher ontvangt de 33,33%, maar neemt in een aparte overeenkomst op dat een percentage weer wordt doorbetaald aan jou. Hoeveel er wordt ‘teruggeschopt’ naar jou is onderhandelbaar.
Deze methode is de 1 van de weinige manieren voor de Publishers om te kunnen concurreren met elkaar dan wel jou tegemoet te komen. Een Publisher kan in geval van een songwriter met veel potentie en bijvoorbeeld al een grote hit op zijn naam ervoor kiezen deze met een flinke signing bonus binnen te halen. Als een Publisher een potentiële ‘hitmaker’ echt wil binnen halen gaan ze soms nog verder door een deel van deze signing fee non-recoupable te maken. Dit betekent dat je een deel van het geld niet hoeft terug te betalen of hoeft terug te verdienen met de opbrengsten van je songs.
Overigens is Nederland een van de weinige landen waar de Publisher ‘slechts’ 33,33% ontvangt voor zijn werkzaamheden. In het buitenland krijgt de Publisher bijna altijd 50%.
Last but not least! Waar let je op als je een Publishing deal voor je neus krijgt? Wat zijn de onderhandelingspunten? Focus je vooral op de volgende 6 punten:
1) Duur van de overdracht. (Hoelang draag je je rechten over? Vaak staat er in contracten Eeuwigdurend, maar dit kan je ook voor bijvoorbeeld 5 a 10 jaar doen.)
2) De duur van de auteursovereenkomst. (Vaak bieden ze je standaard 3 jaar aan, maar probeer dit altijd te verlagen naar 2 of 1 jaar.)
3) Het voorschot wat je aangeboden krijgt van de Publisher. (Dit is niks anders dan een verkapte lening!)
4) Uitbetaling van je money (gelden) (Welke frequentie, spreek bijvoorbeeld per kwartaal af.)
5) Sync Fee verdeling (Hoeveel krijgt de Publisher bij het binnenhalen van opdrachten.)
6) Clearance (Je moet er altijd voor zorgen dat de songs die je aanlevert niet van iemand anders zijn.)
Er is nog zoveel meer te vertellen over de Publisher, want deze shizzle is niet bepaald easy! Maar de highlights heb je kunnen vinden in dit artikel.
Need help?
Naast mijn leven als artiest wil ik met mijn bedrijf KimberLegal andere upcoming artists begeleiden, coachen en voorzien van waardevolle Music Bizz Tips. Met mijn juridische achtergrond en ervaringen als independent artist wil ik niks anders dan artiesten empoweren! De tips op mijn Instagram variëren van informatievoorziening over de rechten van de artiest tot aan inzichten in waar je op moet letten voor je in zee gaat met een manager. Dus als je vragen hebt of graag je contract wilt laten screenen, stuur een e-mail naar info@kimberlegal.com en we plannen een afspraak in! Binnenkort volgen ook wat leuke masterclasses over de Music Business! Stay tuned! En volg me op Instagram en Facebook!
Kimberley Mungra
Instagram: www.instagram.com/kimberlegal Facebook: www.facebook.com/Kimberlegalnl Website: www.kimberlegal.com E-mail: info@kimberlegal.com Telefoon: 06-44815553
|
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version