4 manieren om te adverteren op social media

Unfortunately this page isn't available in English

 

Hoe kun je op een effectieve manier adverteren op social media voor je muziek? Wat zijn de verschillende soorten advertenties die je kunt inzetten? Mirjam van POPEI (en Onlightning en The Dirty Denims) geeft je in dit artikel 4 strategieën voor social media ads, zodat je zichtbaar wordt bij nieuwe mensen, top-of-mind bij je huidige volgers én je weet hoe je meer mensen naar je optredens en op je mailinglijst kunt aantrekken.

 

Je wil potentiële nieuwe fans bereiken en het contact met de bestaande fanbase behouden en intensiveren, ook al speel je misschien niet heel regelmatig en zit er veel tijd tussen ieder nieuw album.

 

Je zou graag de likes en volgers laten groeien op social media, voor écht geïnteresseerden, niet voor ‘advertentie klikkers’. Misschien breng je een 2e (of 3e, 4e…) album uit en wil je het deze keer beter aanpakken met meer fans en meer verkopen.

 

Heb je het gevoel dat je teveel ‘tussen de schuifdeuren’ bezig bent en bereik je niet de juiste mensen? Je weet dat je muziekstijl niet super commercieel is, maar je weet wel zeker dat er meer mensen die het leuk zouden vinden dan de fans die je tot nu toe hebt.

 

 

Je hebt het zelf in de hand en je kunt zélf 1-op-1 je fanbase opbouwen, daar heb je geen andere mensen uit de muziekindustrie voor nodig

 

 

Wat je wil? World domination natuurlijk ;) Maar alle gekheid op een stokje: je vindt het wel heel belangrijk om te weten hoe je met afwezigheid van airplay en optredens het juiste publiek vindt. Een stijgende lijn in volgers. Meer betrokkenheid met en vergroting van een internationale fanbase. Dat mensen je weten te vinden, komen en beluisteren.

 

Je weet niet waar je moet beginnen om dit te bereiken. Je hebt misschien hier en daar al wat hulp gezocht binnen de muziekindustrie maar heeft dat weinig verandering gebracht. Je kijkt af bij anderen, zoekt manieren om je band te promoten. En dat gaat vaak met wisselend succes. Je wil het vanaf nu planmatiger aanpakken, maar je mist de kennis en inzichten over het ‘hoe’.

 

Adverteren is een belangrijk onderdeel van online marketing over je muziek. Je hebt het zelf in de hand en je kunt zélf 1-op-1 je fanbase opbouwen, daar heb je geen andere mensen uit de muziekindustrie voor nodig. Zo kun je nieuwe mensen bereiken met een verhoogde interesse, die een veel grotere kans maken om échte fans te worden. Maar je moet wel goed weten wat de mogelijkheden zijn en waar je op moet letten.

 

 

Daarom deel ik hieronder de 4 onmisbare strategieën om social media advertenties in te zetten voor jouw muziek:

 

1) Ontdekking met een Video View advertentie
Mensen moeten eerst van je bestaan wéten voordat ze fan kunnen worden. Dit wil je op een niet-pusherige manier doen waardoor mensen het idee hebben jou zelf te hebben ontdekt. Dit kun je doen door het laten zien van een video aan nieuwe mensen. Deze mensen zijn heel gericht getarget en hebben een veel hogere kans dat ze jouw muziek ook daadwerkelijk leuk vinden. Daarnaast fungeert deze video dan als ‘filter’: iedereen die bijvoorbeeld 75% of meer van de video heeft gekeken heeft wel echt interesse getoond (want: bij een video van 3 minuten is dat toch meer dan 2 minuten, dat is veel op social media). Je wil alleen DIE mensen meenemen in je vervolg advertenties.

 

2) Ontwikkeling met Opt-In advertentie
Als ze van je weten wil je dat ze je gaan volgen op social media, maar nóg liever heb je dat ze zich inschrijven voor je mailinglist. Want zo word je minder afhankelijk van social media kanalen die zélf bepalen wat ze doen, die iedere dag veranderen en waarbij zij bepalen wat jij wel en niet kan. Met e-mail heb je het contact veel meer zelf in de hand en mensen zijn ook veel eerder geneigd om vanuit e-mails acties te ondernemen dan vanuit social media. Daarom wil je een goed aanbod doen, je wil iets gratis weggeven in ruil voor een mailadres, en dat aanbod kun je advertereren naar ‘warm’ publiek (mensen die jou al kennen).

 


Door een mailinglijst word je minder afhankelijk van social media kanalen die zélf bepalen wat ze doen

 

 

3) Ontknoping met Facebook-event advertenties
Weten mensen van je bestaan en zijn ze ‘opgewarmd’, dan kun je iets van ze vragen. Zoals het bezoeken van een optreden. Dat is een van de lastigste dingen, want je concurreert met veel events en Netflix. Daarom werkt het vaak het beste om te adverteren naar ‘warm’ publiek met een Facebook-event, daar vinden ze dan meteen alle informatie in én kunnen ze aangeven of ze geïnteresseerd zijn of ‘gaan’. Wanneer ze daar op hebben geklikt krijgen ze meldingen op het moment dat er iets in het event wordt gepost, dus kun je ze gratis bereiken. Het werkt soms ook goed om losse Facebook-event advertenties naar ‘koud’ publiek te sturen.

 

4) Boost advertenties
Niet iedereen die jouw pagina volgt zal alle berichten zien. En jouw bericht zal dus ook nooit 100% van je volgers bereiken. Er is simpelweg te weinig plaats in de tijdlijnen. Maar wat als je top-of-mind wil worden? Zichtbaar blijven? Goede berichten wil ‘boosten’? Belangrijk nieuws wil verspreiden? Dan kun je berichten ‘boosten’, maar dan niet die met die blauwe ‘boost’ knop, maar via de Business manager van Facebook. Voordeel is dat hiermee mensen jou beter kunnen leren kennen en je kunt ook ándere warme doelgroepen bereiken buiten de mensen die jou al volgen. Bijvoorbeeld mensen die jouw website hebben gezocht, of mensen die (1 van je) video’s hebben gezien.

 

Dit alles is gebaseerd op de 'fanreis'. Als je geen rekening houdt met de fanreis, dan geeft adverteren meestal niet de gewenste resultaten. Wil je meer leren over de fanreis, download dan dit gratis e-book.

 

Succes!

 

Groetjes Mirjam

 

 

 

>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<

Published on 03/09/2020

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version