4 manieren om te adverteren op social media
Hoe kun je op een effectieve manier adverteren op social media voor je muziek? Wat zijn de verschillende soorten advertenties die je kunt inzetten? Mirjam van POPEI (en Onlightning en The Dirty Denims) geeft je in dit artikel 4 strategieën voor social media ads, zodat je zichtbaar wordt bij nieuwe mensen, top-of-mind bij je huidige volgers én je weet hoe je meer mensen naar je optredens en op je mailinglijst kunt aantrekken.
Je wil potentiële nieuwe fans bereiken en het contact met de bestaande fanbase behouden en intensiveren, ook al speel je misschien niet heel regelmatig en zit er veel tijd tussen ieder nieuw album.
Je zou graag de likes en volgers laten groeien op social media, voor écht geïnteresseerden, niet voor ‘advertentie klikkers’. Misschien breng je een 2e (of 3e, 4e…) album uit en wil je het deze keer beter aanpakken met meer fans en meer verkopen.
Heb je het gevoel dat je teveel ‘tussen de schuifdeuren’ bezig bent en bereik je niet de juiste mensen? Je weet dat je muziekstijl niet super commercieel is, maar je weet wel zeker dat er meer mensen die het leuk zouden vinden dan de fans die je tot nu toe hebt.
Je hebt het zelf in de hand en je kunt zélf 1-op-1 je fanbase opbouwen, daar heb je geen andere mensen uit de muziekindustrie voor nodig
Wat je wil? World domination natuurlijk ;) Maar alle gekheid op een stokje: je vindt het wel heel belangrijk om te weten hoe je met afwezigheid van airplay en optredens het juiste publiek vindt. Een stijgende lijn in volgers. Meer betrokkenheid met en vergroting van een internationale fanbase. Dat mensen je weten te vinden, komen en beluisteren.
Je weet niet waar je moet beginnen om dit te bereiken. Je hebt misschien hier en daar al wat hulp gezocht binnen de muziekindustrie maar heeft dat weinig verandering gebracht. Je kijkt af bij anderen, zoekt manieren om je band te promoten. En dat gaat vaak met wisselend succes. Je wil het vanaf nu planmatiger aanpakken, maar je mist de kennis en inzichten over het ‘hoe’.
Adverteren is een belangrijk onderdeel van online marketing over je muziek. Je hebt het zelf in de hand en je kunt zélf 1-op-1 je fanbase opbouwen, daar heb je geen andere mensen uit de muziekindustrie voor nodig. Zo kun je nieuwe mensen bereiken met een verhoogde interesse, die een veel grotere kans maken om échte fans te worden. Maar je moet wel goed weten wat de mogelijkheden zijn en waar je op moet letten.
Daarom deel ik hieronder de 4 onmisbare strategieën om social media advertenties in te zetten voor jouw muziek:
1) Ontdekking met een Video View advertentie
Mensen moeten eerst van je bestaan wéten voordat ze fan kunnen worden. Dit wil je op een niet-pusherige manier doen waardoor mensen het idee hebben jou zelf te hebben ontdekt. Dit kun je doen door het laten zien van een video aan nieuwe mensen. Deze mensen zijn heel gericht getarget en hebben een veel hogere kans dat ze jouw muziek ook daadwerkelijk leuk vinden. Daarnaast fungeert deze video dan als ‘filter’: iedereen die bijvoorbeeld 75% of meer van de video heeft gekeken heeft wel echt interesse getoond (want: bij een video van 3 minuten is dat toch meer dan 2 minuten, dat is veel op social media). Je wil alleen DIE mensen meenemen in je vervolg advertenties.
2) Ontwikkeling met Opt-In advertentie
Als ze van je weten wil je dat ze je gaan volgen op social media, maar nóg liever heb je dat ze zich inschrijven voor je mailinglist. Want zo word je minder afhankelijk van social media kanalen die zélf bepalen wat ze doen, die iedere dag veranderen en waarbij zij bepalen wat jij wel en niet kan. Met e-mail heb je het contact veel meer zelf in de hand en mensen zijn ook veel eerder geneigd om vanuit e-mails acties te ondernemen dan vanuit social media. Daarom wil je een goed aanbod doen, je wil iets gratis weggeven in ruil voor een mailadres, en dat aanbod kun je advertereren naar ‘warm’ publiek (mensen die jou al kennen).
Door een mailinglijst word je minder afhankelijk van social media kanalen die zélf bepalen wat ze doen
3) Ontknoping met Facebook-event advertenties
Weten mensen van je bestaan en zijn ze ‘opgewarmd’, dan kun je iets van ze vragen. Zoals het bezoeken van een optreden. Dat is een van de lastigste dingen, want je concurreert met veel events en Netflix. Daarom werkt het vaak het beste om te adverteren naar ‘warm’ publiek met een Facebook-event, daar vinden ze dan meteen alle informatie in én kunnen ze aangeven of ze geïnteresseerd zijn of ‘gaan’. Wanneer ze daar op hebben geklikt krijgen ze meldingen op het moment dat er iets in het event wordt gepost, dus kun je ze gratis bereiken. Het werkt soms ook goed om losse Facebook-event advertenties naar ‘koud’ publiek te sturen.
4) Boost advertenties
Niet iedereen die jouw pagina volgt zal alle berichten zien. En jouw bericht zal dus ook nooit 100% van je volgers bereiken. Er is simpelweg te weinig plaats in de tijdlijnen. Maar wat als je top-of-mind wil worden? Zichtbaar blijven? Goede berichten wil ‘boosten’? Belangrijk nieuws wil verspreiden? Dan kun je berichten ‘boosten’, maar dan niet die met die blauwe ‘boost’ knop, maar via de Business manager van Facebook. Voordeel is dat hiermee mensen jou beter kunnen leren kennen en je kunt ook ándere warme doelgroepen bereiken buiten de mensen die jou al volgen. Bijvoorbeeld mensen die jouw website hebben gezocht, of mensen die (1 van je) video’s hebben gezien.
Dit alles is gebaseerd op de 'fanreis'. Als je geen rekening houdt met de fanreis, dan geeft adverteren meestal niet de gewenste resultaten. Wil je meer leren over de fanreis, download dan dit gratis e-book.
Succes!
Groetjes Mirjam
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013