interview met the dirty denims
Maar liefst elf liedjes, dat is meer dan de twee vorige releases bij elkaar, staan er op het debuutalbum van The Dirty Denims, dat eind januari 2014 uitkomt. Eindelijk. En dan toch. Veel optreden is de argumentatie waarom het zo lang heeft moeten duren, maar ze zijn er nu dan ook wel echt heel blij mee. Het album moet op het moment van spreken enkel nog een laatste mastering ondergaan en is dus al zo goed als klaar. Tijd voor een gesprek met de band op de plek waar het album is opgenomen en waar de presentatie ervan plaats zal nemen: PopEi. Over de diversiteit op het album, de “supervette pianosolo” die erop staat en of er opnieuw zo’n hit op staat als 24/7/365.
Het is zondagmiddag. PopEi is nog niet eens open en er wordt voornamelijk koffie geserveerd. Weinig rock-‘n-roll, en ogenschijnlijk een verrassende keuze van de Denims om daar af te spreken, maar de band zorgt wel voor meer verrassingen. Om te beginnen de aankondiging van een debuutalbum, die wel heel erg uit de lucht kwam vallen.
Mirjam Sieben, zangeres-gitarist van de band, reageert zelf ook enigszins verrast: “Ja, gaat het er toch van komen na al die jaren. Elf nummers op één cd, dat is wel apart. Dat ben ik niet gewend.”
Jeroen Teunis, gitarist, vult ad rem aan: “Elf hits. Niet elf nummers. Elf hits.”
Sieben: “Er staan twee nummers op die we opnieuw hebben opgenomen: Going Out en Famous, de titeltracks van de vorige EP’s. Het zijn nummers die we altijd heel vet vonden, maar waarvan we vonden dat we deze beter konden opnemen. En nu staat alles mooi op één cd’tje. En er staat nog een cover op: What I Like About You (van The Romantics red.).”
Teunis: “Daar vroegen mensen gewoon om: ‘die is gaaf, die moeten jullie ook opnemen. Past bij jullie en zo’, dus die hebben we er ook opgezet. Hij past ook wel heel goed bij ons. Die spelen we al zo lang dat het een beetje een eigen liedje is geworden. We hebben er zelfs een mondharmonicasolo bij opgenomen.”
Drummer Thomas Spauwen: “Sterker nog, What I Like About You is het nummer waarop ik ooit auditie moest doen bij The Dirty Denims.”
Ze schieten allemaal in de lach. Het voelt als lang geleden en dat is het ook wel, want de eerste EP stamt uit juli 2009. De tweede volgde pas twee, bijna drie, jaar later: maart 2012. De band bestaat al een hele tijd en over het opnemen van een album hebben ze nog nooit een woord gesproken. Maar dan toch: het is aanstaande, een eerste full length.
Teunis: “We schrijven nummers zoals het komt, soms zijn er veel ideeën achter elkaar, soms duurt het wat langer voordat er weer nieuwe nummers komen. Daarnaast is het ook wel zo dat we veel hebben opgetreden en dan is er weinig tijd om liedjes te schrijven of een plaat op te nemen.”
Sieben: “Het leek ons wel leuk, zo’n album. We hadden er ‘ineens’ genoeg nummers voor! Wat we daarna gaan doen zien we dan ook wel weer. Het kan best zijn dat het dan weer een EP wordt, maar het is in ieder geval wel echt leuk om een plaat te maken.”
Sabine Biesbroeck, bassiste: “Het is best wel breed, de nummers die erop staan. Het is best divers.”
De rest van de band stemt in.
Sieben: “Wij krijgen vaak te horen dat het allemaal op elkaar lijkt en dat is natuurlijk ook wel zo, maar nu is het toch een stuk diverser.”
Spauwen: “En toch hebben we niet echt ons best gedaan om een heel gevarieerde mix te maken van nummers, maar dat is het per ongeluk wel geworden. Dat is wel vet.”
Een mondharmonica, het orgeltje (dat bekende catchy geluid uit de grootste hit van de band 24/7/365) en zelfs piano zijn te horen op het aanstaande debuutalbum.
Sieben: “Mijn broer heeft voor twee nummers piano ingespeeld waarvan één met een supervette pianosolo…”
Wacht even, een pianosolo bij The Dirty Denims?!
Teunis: “Jajaja, ik heb er zelfs een gitaarsolo voor opgegeven.”
What’s next, een Elton John cover?
Teunis: “Nou… Saturday Night (Saturday Night’s Alright (For Fighting) red.) is wel een vet nummer.”
De nummers worden grotendeels door Sieben en Teunis geschreven, maar ook Biesbroeck, die voor het eerst op een release van de band te horen zal zijn, heeft een nummer geschreven.
Sieben: “Dat is leuk, want dan krijg je echt een heel ander soort nummer. Het was ook even zoeken hoe we het moesten spelen, maar ik vind het nu een van de beste nummers die is opgenomen.”
Elf liedjes en 36 minuten speeltijd, dat zijn de statistieken van het album. En opnieuw happy hardrock?
Biesbroeck: “Mijn vader vroeg of we nu wel een ballad hebben haha. Maar nee, wij doen daar niet aan.”
Sieben: “Een ballad is echt zo’n moment waarop mensen bier gaan halen en dan wordt het zo druk bij de bar. Wij willen mensen zelf laten bepalen wanneer ze bier gaan halen, haha.”
Hoe zouden jullie het geluid van het album willen omschrijven?
Spauwen: “Er staat een rockabilly-nummer op, sommige zijn wat meer duister, andere wat meer heavy…”
Teunis vult aan: “Er staan wel wat ruigere nummers op, maar ook een paar vrolijke…”
Spauwen: “De een heeft wat meer retrosound, de ander is weer wat feestelijker door dat pianootje. Er zitten ook wat grapjes tussen terwijl andere nummers weer heel serieus zijn.”
Dus het predicaat happy hardrock dekt de lading niet meer?
Teunis: “Nee, niet echt. Het past wel, maar het is nu ook meer dan dat. Gewoon rock-‘n-roll is een betere term.”
En ja dan de vraag: Staat er een nieuwe 24/7/365 op?
Spauwen: “Ik vind het stom om te patsen, maar ik vind dat er één nummer op staat, dat vind ik niet alleen tof om te spelen, maar ook leuk om naar te luisteren. En dat heb ik niet vaak. Ik vind hem echt heel tof. Make Up Your Mind is de titel, dat vind ik wel een potentieel nieuwe single. Het is het enige nummer dat we nog nooit live hebben gespeeld voor publiek.”
Teunis: “De rest kennen de mensen waarschijnlijk al zo’n beetje, omdat we die nummers al langere tijd live spelen.”
Sieben: “Op de plaat hebben we de nummers er wel op een andere manier opgezet. Op een manier zoals het live niet altijd kan, maar in de studio wel.”
Teunis: “Sommige dingen werken op plaat niet. Live spelen we AC/DC’s Thunderstruck wel eens een minuutje tussendoor om het publiek mee te krijgen, maar dat is meer een live ding dan iets voor op een opname. Daar moesten we dan een nieuw arrangement voor verzinnen.”
Bad Habit en Make Up Your Mind worden getipt als favoriet om uitgebracht te worden als eerste single.
Teunis: “Er staan wel meer singles op. Eigenlijk staan er alleen maar singles op. Het is gewoon: welke van de elf wordt het eerst?”
De discussie welk nummer als eerste wordt uitgebracht als single wordt uitgesteld naar de aansluitende repetitie, maar duidelijk is wel dat het succes van hitsingle 24/7/365 graag nog eens geëvenaard wordt.
Teunis: “Weet je wat het is? Op de radio gedraaid worden brengt je gewoon op betere plekken. We hebben twee goede festivalseizoenen gehad (met Lowlands in 2012 red.) en je merkt dat je in het begin festivals mag openen en nu steeds meer later op de dag wordt neergezet. En op kleinere festivals stonden we zelfs al vaker als afsluiter. Je merkt toch wel dat mensen het dan sneller oppikken. Het is ook leuk dat mensen die je niet kent naar je toekomen. Die dragen dan je shirtje of je petje en die staan dan dingen mee te zingen. Dat is wel gaaf.”
Sieben: “Ik ben alleen maar in singles gaan denken sinds we op 3FM gedraaid worden. Dat is leuk en dan wil je daar wel singles voor uitkiezen, maar voorheen waren we daar helemaal niet mee bezig.”
Wordt ook het debuutalbum, in navolging van de twee EP’s, in eigen beheer uitgebracht of zijn jullie na 24/7/365 misschien wel benaderd door een label?
Sieben lacht er wat om, alsof dat onmogelijk zou zijn, maar reageert als volgt: “Nee, niet benaderd en ook niet echt gezocht. Ik wilde in eerste instantie wel graag bij een label, maar ik weet niet echt wat ze kunnen bijdragen behalve wat pr en communicatie.”
Teunis vult aan: “We hebben wel wat rondgevraagd, ook bij mensen die bij een label zitten en op zich opent het misschien ook wel andere deuren wat sneller, maar als je ziet wat we nou al zonder label hebben bereikt, weet ik niet of het echt nodig is. Als je kijkt naar de huidige muziek industrie… je kunt heel veel zelf doen.”
Wanna Be Famous, de vorige release, werd gepresenteerd in The Rambler. Een poppodium waar de band een historie mee heeft en een plek waar de rock van The Dirty Denims goed past. Waarom is voor het grote moment van de presentatie van een eerste album afgeweken van The Rambler en gekozen voor PopEi?
Sieben: “Nou ja, ik werk hier natuurlijk, maar de belangrijkste reden is dat we de plaat hier hebben opgenomen in de studio. Dan is het ook leuk om het hier af te ronden voordat we er mee de wereld ingaan.”
Teunis: “Maar we gaan ook nog wel in The Rambler spelen hoor. Niets ten nadele van The Rambler, die hebben ons altijd gesteund en vaak bij vette bands in het voorprogramma gezet.”
Hoe onbevangen de band live dan ook mag overkomen, er gaat achter de schermen een keur aan ambities en ideeën schuil. De band heeft vandaag gesproken over een pianosolo, arrangementen, visuals en een diverser geluid. Het is dus meer dan alleen maar rock-‘n’-roll bij The Dirty Denims, al zal het op het debuutalbum ongetwijfeld weer de hoofdmoot zijn. Benieuwd hoe High Five klinkt? Luister dan in januari iedere woensdag naar 3voor12/Eindhoven radio waar de eerste tracks van het album te horen zullen zijn.
Het was tijdens het gesprek nog niet helemaal zeker, maar na het interview heeft de band laten weten het album ook op vinyl uit te brengen. De vinylrelease verschijnt bij Lighttown Fidelity waar ook Eindhovense acts als Komatsu en Candybar Planet hun plaat hebben uitgebracht. De presentatie van het debuutalbum vindt plaats op 26 januari in PopEi, om 15.00 uur.
Editie: DE POPEI januari 2014
Tekst: 3voor12/Eindhoven, Patric Muris
Foto: Patric Muris
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013