platenpraten met matthijs kropff
Drie jaar geleden zou en moest het debuutalbum van Komatsu op vinyl uitkomen. Zo geschiedde… Lighttown Fidelity was geboren en nu zo’n twintig releases verder. Verantwoordelijke? Matthijs Kropff. Staat zijn platenkast vol met eigen releases of valt er nog te grasduinen?
Wat is je allereerste aanschaf?
“The Unforgetable Fire van U2, nog steeds één van mijn favoriete U2 albums.”
Was de platenkast van je ouders goed te doen?
“Ja hoor, die was prima te doen. Beatles, Stones, Simon & Garfunkel en natuurlijk jaren zeventig iconen als ABBA en Queen, niks mis mee!”
Het beste album allertijden volgens jou…
“Master Of Puppets van Metallica. Die plaat, echt, die heeft echt alles wat muziek zo gaaf maakt! De bekende zagende Metallica riffs, geweldige - vaak dubbele - solo’s, het gelaagde basgeluid van wijlen Cliff Burton, de teksten, de productie, alles klopt en past in het grotere geheel. Van het epische, akoestische, intro van Battery tot en met de laatste noten van het opgefokte Damage Inc. en alles wat daar tussen zit: een wereldplaat.”
Bij welk nummer houd je het niet droog?
“The Golden Core van Motorpsycho. Dat is zo ongelofelijk mooi, misschien wel het mooiste ‘liedje’ wat er ooit gemaakt is.”
Wat is de beste Eindhovense plaat ooit?
“The Time Of No Time Evermore van The Devil’s Blood, dat is echt een magische plaat.”
Doe je aan ‘guilty pleasures’?
“Nee joh, dat is jezelf alleen maar beperken en waarom zou je je schamen voor een nummer of band die je goed vindt, alleen omdat de muziekpolitie het niet cool zou vinden? Denk er niet aan. Natuurlijk lach ik ook om mensen die met droge ogen durven te beweren dat Nick & Simon zo fantastisch zijn, maar als ik me zou moeten schamen omdat ik een paar nummers van de Bee Gees erg goed in elkaar vind zitten, dan is dat maar zo.”
Door welke release moest er Lighttown Fidelity komen?
“Ik ben met Lighttown Fidelity begonnen om ervoor te zorgen dat het debuut van Komatsu op vinyl uit zou komen. De band had een CD-deal met Suburban Records, maar geen label om het album op vinyl uit te brengen. Dat ben ik toen begonnen met het idee om alleen die plaat uit te brengen, maar er bleek vraag naar een klein, onafhankelijk label te zijn en bovendien was het zo ontzettend leuk dat ik er mee verder ben gegaan. Inmiddels zijn we een kleine drie jaar en twintig releases verder.”
Zijn er nog onder- en/of overschatte platen waarover je wat kwijt wil?
“Niet zozeer een onderschatte plaat, maar een onderschatte band die ik dan wil noemen is Masters Of Reality, de band van Chris Goss: de grondlegger van en voorbeeld voor zo’n beetje de halve stoner scene. Die verdient veel meer credits dan hij krijgt. Met name hun debuutalbum en het album Deep In The Hole zijn zo ontzettend goed maar relatief zo onbekend, onbegrijpelijk.”
Waar luister je momenteel veel naar?
“Ik luister eigenlijk altijd naar een mix van nieuwe bands en releases en de klassiekers die altijd terug blijven komen. Op het moment luister ik wel heel veel naar Spidergawd, een relatief nieuwe band uit Noorwegen. Die hebben in ruim een jaar tijd twee geweldige platen uitgebracht, echt waanzinnig goed.”
Op welke release ben je het meest trots?
“Het klinkt misschien een beetje klef, maar om eerlijk te zijn ben ik op alle releases tot nu toe trots. Ze hebben allemaal wel iets wat ze speciaal maakt, de eerste, de laatste, bijzonder artwork, muzikaal geweldige albums, mensen die er op mee doen… er is niet een release waar ik niet trots op ben.”
De allerbeste albumcover ooit is?
“De hoes van Blue Record van Baroness. Getekend door zanger/gitarist John Dyer Baizley zelf, die ook artwork voor veel andere bands maakt. Dat is een surrealistisch kunstwerkje waar je steeds weer nieuwe dingen in blijft ontdekken. Alles aan die plaat ziet er fantastisch uit, inserts, labels, de binnenkant van de hoes… alles is helemaal af. Geweldig album ook trouwens!”
Welke plaat had je graag zelf uitgebracht?
“Oei, hoe lang heb je? Er zijn zoveel goeie bands en zoveel gave platen, dus er zijn eindeloos veel albums die ik wel uit had willen brengen. Helaas zijn de mogelijkheden voor een klein label beperkt. Hetzelfde geldt ook voor dingen die ik in de toekomst wil doen, als geld geen rol zou spelen zou ik veel meer dingen uitbrengen dan nu mogelijk is. Ook hier geldt; zoveel goeie bands met zoveel goeie albums die het verdienen om gehoord te worden, de lijst is eindeloos.”
Tijdens het cruisen staat er natuurlijk muziek op, welke?
“Dat ligt een beetje aan het tijdstip van de dag en het gezelschap in de auto, maar over het algemeen relaxte muziek om te zorgen dat het gaspedaal een beetje met beleid bediend wordt. ’s Avonds en ’s nachts vaak nieuwe muziek van bands waar ik eventueel iets mee wil gaan doen, om die eens goed te kunnen beluisteren. Het volume en de muziek worden dan ook aangepast aan het tijdstip.”
Laatste ontdekking die je de lezer niet wil onthouden?
“Niet zozeer een eigen ontdekking, maar wel een band om absoluut in de gaten te houden is An Evening With Knives. Waanzinnig goeie post rock uit Eindhoven. Ze zijn nu een tijdje bezig en nummers aan het schrijven voor hun debuutalbum en dat gaat echt heel erg goed worden.”
En dan nog dit…, naar welke release moeten we met zijn allen uitkijken?
“Er komen een aantal nieuwe releases op het label aan, maar in ieder geval naar de EP van Candybar Planet die in het najaar uitkomt. Die is oorspronkelijk in 2000 als 10” uitgekomen, maar is nu niet of nauwelijks meer te vinden. De nieuwe versie daarvan wordt een 12” met twee extra nummers ten opzichte van het origineel, met de muziek op één kant van de plaat en een zeefdruk van het artwork op de andere kant. Dat wordt echt een hele bijzonder uitgave!”
Editie: DE POPEI september 2015
Foto: Studio Stuimig
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013