bandfoto voorbereiding tips
Unfortunately, this page isn't available in english.
Stel: je muziek is af, jullie show staat als een huis, en je bent helemaal klaar om iedereen te laten horen wie jullie zijn. Dan is een goede foto ook belangrijk! Mensen zijn visueel ingesteld, dus het effect van goede bandfoto’s is groot. Een foto kan ervoor zorgen dat mensen wel of niet geïnteresseerd zijn in je artikel, Facebook-bericht, of zelfs het bezoeken van je optreden. De moeite waard om dit goed aan te pakken dus!
Waar moet je rekening mee houden om een goed pakket van foto’s te hebben waar je mee vooruit kunt? Wij delen hier stap voor stap hoe je dit kunt benaderen.
Stap 1: Uitstraling bespreken
Stap 2: Locatie(s) vinden
Stap 3: Tijd
Stap 4: Checklist
Stap 5: Genieten!
STAP 1: UITSTRALING BESPREKEN
Alle voorbereiding kan helpen om gezamenlijk toe te werken naar een mooi resultaat. Zorg er dus voor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen, en bespreek wat je uit wil stralen! Het is verstandig om de fotograaf goed te informeren. Zorg dat hij/zij de muziek kent en een beeld heeft bij die uitstraling. Daarna kun je concrete afspraken maken over bepaalde zaken, zoals:
Outfits: Neem verschillende outfits mee, en spreek hier iets over af! Zorg dat je niet voor de verrassing komt te staan dat de bassist als enige in afgetrapte sneakers aankomt terwijl jij in je hoofd had dat jullie allemaal suède boots zouden dragen. Je kunt deze afspraken zo nauwkeurig maken als je wilt: denk aan kleuren, bedrukking, het type outfit, etc.. Samenhang in een bandfoto is erg prettig, en ook onsamenhangendheid kun je afspreken!
"Ook onsamenhangendheid kun je afspreken!"
Voorbeelden verzamelen: Laat elk bandlid bestaande bandfoto’s die zij mooi vinden opzoeken en meenemen naar de bespreking. Voor de fotograaf en de bandleden onderling zorgt dit ervoor dat je meer op één lijn zit, waarna je creatiever kan omgaan met de mogelijkheden binnen dat kader.
STAP 2: LOCATIE(S) VINDEN
Het vinden van de juiste locatie kost wat werk, maar het is ook een mogelijkheid tot creativiteit! Je hebt al bepaald wat je uit wilt stralen, dus ga op zoek naar iets wat hierbij past. Zaken om rekening mee te houden:
Zelf zoeken: Kom zelf met ideeën voor locaties, en verwacht niet dat de fotograaf dit regelt. De buitenlocaties die de fotograaf kent zijn vaak al door hem/haar gebruikt in een shoot, dus ga zelf actief op zoek!
Achtergronden: Zorg dat je naast foto’s bij levendige/drukke achtergronden ook een aantal foto’s bij effen achtergronden maakt. Deze zijn gemakkelijker om tekst over te plaatsen, eventueel uit te snijden en overzichtelijker wanneer ze in zwart-wit worden weergegeven. Hier kennen de meeste fotografen wel een locatie voor!
"Zorg dat je naast foto’s bij levendige/drukke achtergronden ook een aantal foto’s bij effen achtergronden maakt."
STAP 3: TIJD
Nadat je alles hebt besproken met betrekking tot stijl, outfits en locaties is het slim om deze voorbereiding goed te benutten.
Datum prikken: Kies een datum die een paar weken in de toekomst ligt, zodat iedereen alles op orde heeft. Misschien moeten er nog outfits gekocht worden, heeft de fotograaf nog ideeën om uit te werken, of moeten er nog props verzameld worden. Heb je trouwens de kapper al gebeld?
Op de shoot-dag zelf: Maak een realistische planning. Het duurt even voordat iedereen de juiste pose gevonden heeft, en met verschillende outfits en locaties is tijd kostbaar. Spreek dus samen af hoe laat je begint en eindigt, en plan daar als het kan niet te veel omheen. Houd eventueel rekening met samen eten!
"Met verschillende locaties en outfits is tijd kostbaar"
STAP 4: FORMATEN
Het is belangrijk om aan het einde van de shoot een pakket te hebben dat je overal voor kunt gebruiken. Bedenk zelf dus wat de pers, websites en je eigen social media nodig hebben, fotografen hebben te maken met allerlei verschillende klanten. Bespreek dus van tevoren een soort checklist van wat je wilt, zodat de fotograaf de verantwoordelijkheid kan dragen om dit te realiseren. Overweeg de volgende zaken:
- Landschap vs portret oriëntatie: Zorg voor zowel staande als liggende foto’s. Dit is standaard in een press kit.
- Dichtbij - ver weg: zorg voor variatie in de opstelling, ga soms dicht bij elkaar staan of juist niet, werk in de breedte en diepte.
- Close-ups van elk bandlid: Voor bijvoorbeeld individuele bio’s op de website, het uitlichten van een bandlid, etc.
- Bijsnijden: Zorg voor foto’s die kunnen worden bijgesneden en er nog steeds goed uitzien. Dit is vooral voor webpagina’s (zoals die van POPEI) of je social media erg handig!
- Foto’s met tekstruimte: Neem een paar foto’s waarbij er tekst IN de foto kan worden geplaatst, zonder dat deze over de band heen valt. Dit kan mooi gebruikt worden in magazines en webpagina’s.
- Zwart-wit: Zorg voor een paar foto’s die er gegarandeerd goed uit zien in zwart-wit. Vooral voor (lokale) kranten is dit erg handig.
- Effen achtergronden: Zoals eerder aangegeven, maak een paar foto’s met effen achtergrond. Deze ga je nodig hebben!!
"Foto’s die er goed uit zien in zwart-wit zijn vooral voor (lokale) kranten erg handig. "
STAP 5: GENIET!
Er komt stiekem veel denkwerk kijken bij het maken van foto’s, maar als je je eenmaal goed hebt voorbereid kun je je tijdens de shoot laten leiden door de fotograaf. Zorg dan gewoon dat je er met je mooiste lach op staat. Of kijk juist heel boos. Net wat je uit wilt stralen!
Meer tips: https://diymusician.cdbaby.com/musician-tips/please-read-before-your-next-band-photo-shoot/
WIL JE GEEN MUZIKANTENTIPS MEER MISSEN?
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF:
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version