media-aandacht tips door cas zeegers (3voor12/eindhoven)

Unfortunately, this page isn't available in english.

 

Sinds mei 2018 bestaat het multi-mediaplatform 3voor12 alweer 20 jaar. Rond diezelfde tijd begon Cas Zeegers als eindcoördinator van 3voor12/Eindhoven, waar hij als centrale aanspreekpunt fungeert en het team van schrijvers en fotografen aanstuurt. Wij vroegen Cas wat de activiteiten van 3voor12 in kunnen houden voor artiesten.

 

Wanneer is het als artiest zijnde interessant om contact op te nemen met 3voor12?

"Bij 3voor12/Eindhoven proberen we natuurlijk alles in de gaten te houden, maar artiesten kunnen altijd bij ons aankloppen als ze iets relevants te melden hebben. Ben je bezig met een plaat op te nemen, komt er iets van je uit, wat dan ook: stuur ons een mailtje! En dit geldt niet alleen voor artiesten. Zo hebben we onlangs een interview met Mirjam Sieben van PopEi gepubliceerd over het tien-jarige jubileum in het Klokgebouw. Eigenlijk alles dat met muziek en Eindhoven te maken heeft, kan bij ons terecht."

 

"Eigenlijk alles dat met muziek en Eindhoven te maken heeft, kan bij ons terecht."

 

Hoe helpt 3voor12 artiesten?

"We zijn met een enthousiast en gedreven team van vrijwilligers. Meestal doen we live verslag, maar we zijn ook steeds meer bezig met interviews en achtergrond artikelen (zoals het artikel over de duurzaamheid op Misty Fields). Daarnaast is er elke dinsdag tussen 21:00 en 23:00 3voor12/Eindhoven radio op GlowFM. Het DJ team behandelt de evenementen van de week en de 'Artiest van de Week'. We ondersteunen uiteraard graag de Eindhovense artiest, maar zijn er natuurlijk ook voor een kritisch oor."

 

"We ondersteunen uiteraard graag de Eindhovense artiest, maar zijn er natuurlijk ook voor een kritisch oor."

 

Hoe ontstaat contact tussen jullie en bands/artiesten? Komt dit van 2 kanten?

 

"Ja, dit komt zelfs van meerdere kanten. Artiesten benaderen ons als ze nieuws hebben, maar we nemen ook vaak zelf contact op. Daarnaast krijgen we ook wel eens tips van andere organisaties in Eindhoven, zoals de Effenaar of PopEi. En uiteraard kom je elkaar tegen bij de shows. Wat mij betreft het leukste contact met artiesten, gewoon in de "speeltuin". Zo merk je ook dat veel mensen met muziek bezig zijn. Goed teken!"

 

Wat moet je NIET doen wanneer je 3voor12 een bericht stuurt?

 

"Dit geldt denk ik ook voor andere mediaplatformen, boekers, zalen etc. Probeer met een duidelijk verhaal te komen. De muziek is het belangrijkste, dus dat stuur je als eerste. Als iemand het bijvoorbeeld over zijn nieuwe band heeft, wil je het het liefste horen toch? Kom ook niet met lappen tekst. Belangrijkste is de muziek, het nieuws waarmee je komt en eventueel de shows."

 

"Probeer met een duidelijk verhaal te komen, niet met lappen tekst."

 

Heb je nog advies voor bands/artiesten met betrekking tot exposure?

 

"Klinkt misschien raar, maar probeer te kijken hoe je meer uit je social media kan halen. Tuurlijk, je bent muzikant en geen marketeer, maar er zijn allerlei manieren om nieuwe aandacht of mensen die je muziek leuk vinden aan te trekken. Ik vind het altijd vet om te zien als bevriende bands elkaars nieuws delen. Makkelijk gedaan en je helpt elkaar. Check ook eens de IDLES Community pagina op Facebook. Fans delen dagelijks live filmpjes of allerlei randzaken. De fans beheren eigenlijk IDLES' Facebook op deze manier."

 

Bekijk hier de website van 3voor12/Eindhoven

 

Published on 25/09/2018

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version