platenpraten met siem nozza

Unfortunately this page isn't available in English.

 

Als nachtburgemeester heeft Siem Nozza het beste voor met het Eindhovense nachtleven. Wat ´m daarnaast bezig houdt? Een korte cv… DIT festival, Solar Weekend, bassist in Jameszoo, Beukorkest en Het Droste Effect en hij legt nog wel eens een plaatje op bij RaRaRadio. Over plaatjes gesproken…

 

Foto: Ranjit Singh

Wat is je allereerste aanschaf?
Thriller – Michael Jackson. M’n eerste echte vinyl. Ik was een jaar of 5 toen de tante van m’n moeder me uitnodigde om in haar platenzaak in Rooi een plaat uit te komen zoeken voor m’n verjaardag. Bakken vol muziek stonden er natuurlijk. Ik was de koning te rijk. M’n ouders hebben me er op een gegeven moment maar achtergelaten, want ik wilde alles doorzoeken en luisteren. Dat heeft de halve dag geduurd, denk ik. Uiteindelijk is het Thriller geworden. Die plaat luister ik nog steeds en nog altijd hoor ik nieuwe dingen. En die baslijn van Billie Jean… wauw. Bijna ondenkbaar, die baslijn was de inspiratie voor de mijne op de track Poek van Jameszoo.”

 

 

Was de platenkast van je ouders goed te doen?
“Jazeker. Die heb ik eigenlijk helemaal geconfisqueerd. Zappa, Black Sabbath… toen ik Black Sabbath hoorde, wist ik niet wat ik hoorde. En Eurythmics en Annie Lennox. Daar luisterde m’n moeder veel naar toen ik in haar buik zat. Ook een paar van Gerard van Maasakkers. M’n pa is geluidstechnicus en tourde met hem. Daar was ik vaak bij. Toen ik een jaar of 8 was namen ze me ook mee naar mijn eerste grote concert. Prince op het Werchter-terrein. Dat heeft veel indruk op me gemaakt en me een weg in gestuurd van jarenlang festivals organiseren en muziek maken.”

 

Het beste album allertijden is…
“De beste plaat bestaat niet natuurlijk. Er zijn er zoveel uit net zoveel verschillende hoeken en gaten. Een paar persoonlijke favorieten: Thriller - MJ dus, Rumours - Fleetwood Mac, Bleach - Nirvana, Master of Reality - Black Sabbath, Rated R – QOTSA, Stop Making Sense – Talking Heads, Kyuss, Aphex Twin, Prince, Thelonious Monk… and what not? Ze deden allemaal le-gen-dari-sche dingen and I love them for that.”

 

 

 

De plaat die je het liefst in de nacht oplegt?
“Hangt vollédig af wat voor nacht het is. Zei de nachtburgemeester, haha. Felix Laband – Deaf Safari, Uffe – Radio Days, Nick LeBeat – They Think The Grass is Greener On the Other Side. Alles van Radiohead, Bring van Randomer.
Maar Nightclubbing van Iggy Pop spant de kroon wel, denk ik. Het is de enige cover die ik persoonlijk echt veel liever luister dan het origineel van Grace Jones. Log, diep, donker, sexy… een echte nachtplaat dus.”

 

 

Bij welk nummer houd je het niet droog?
“Philip Glass – Opening (Glassworks). Luister die maar gewoon.”

Wat is de beste Eindhovense plaat ooit?
35007 – 35007. Dat was in de tijd dat ik stonerrock ontdekte. Deze heb ik later heel veel in La Folie gedraaid. Ik ben een keer met mijn toenmalige vriendinnetje naar Wageningen gereden omdat Loose daar speelde. We sliepen de nacht ervoor stiekem met een tentje in het park daar. Toen we de volgende dag richting festival liepen, kwamen we ze tegen en konden we met ze meeliften in de bus. Later hebben we met Sun Machinery nog een plaat (Aphelion/Perihelion) opgenomen en ik mocht op de bas-amp van 35007-bassist Michel spelen. Dat vond ik natuurlijk fantastisch. Die set is groter dan ik, gha! Basgeluidje, hoor. Met gitarist Bertus Fridael heb ik ooit nog eens getourd met Beukorkest en ik deed met drummer Jacco en Pidah een eenmalig optreden in de toen net nieuwe Effenaar. Cirkeltjes, cirkeltjes. Tijdens dat optreden heb ik nog met rood druipende stift een blad omhooggehouden met “D€ €ff€naar h€€ft g€€n hart meer”. Commotie alom. Heerlijk.”

 

 

Op welke plaat kun je het best hard gaan? Oftewel, beste dansplaat is…
Dump Truck – Cobblestone Jazz.
Heerlijk stuwende baslijn. Deze track doet me denken aan de eerste keren dat ik in Berlijn kwam voordat het mijn tweede Heimat werd. De eigenaar van de nu legendarische plek Club der Visionaere had toen nog de Arena Club, in de krochten van de stad. Daar draaiden vrienden van me in een tijd dat minimal techno nog echt onder de oppervlakte dreef. We vóelden met z’n allen dat er op die plek in de nachten muziekgeschiedenis werd geschreven. Ricardo Villalobos, Luciano, Guido Schneider, Zip, Cabanne, Sammy Dee, Konrad Black, ze waren er allemaal. Met laatstgenoemde en onder andere The Mole (Cobblestone Jazz) ga ik binnenkort een plaat opnemen in Berlijn trouwens. En de cirkel is weer rond.

Berlijn blijft me inspireren. Niet in de laatste plaats voor mijn werk als nachtburgemeester. Daar krijgen mensen echt meer tijd en ruimte om zelf verantwoordelijkheid te nemen. We zijn nu in Eindhoven bezig om de sluitingstijden te verruimen en de vergunningaanvragen te verhelderen, maar dat gaat natuurlijk niet over 1 nacht ijs…”

 

 

Doe je aan ‘guilty pleasures’?
“Fuck yeah. Sowieso de 80’s. Conceptueel de mooiste tijd die er heeft bestaan, in mijn ogen. Conceptueel, hè. In die hoek was alles aan elkaar verbonden destijds en het droeg een soort van lichtheid met zich mee. Gouden palmbomen, neon, spiegels, pastelkleuren, flamingo’s… daar ga ik heel lekker op. Miami Sound Machine, Mel & Kim, Italodisco, manman, wat kan lelijk toch gruwelijk mooi zijn. Ik kan ook af en toe gabber opzetten nog. Dat is en blijft toch de muziek waardoor ik rond mijn 17e de elektronische muziekwereld ben ingeleid.”

 

 

Meest romantische nummer is?
“Tamikrest – Tisnant An Chatma (Chatma). Malinese bluesrock. Zinderend zoals de woestijn waarin deze nomaden leven. Warm en mysterieus. Mensen, ga deze band live zien want ze zijn geweldig! Twee andere bands die iedereen live moet zien zijn overigens Goat en Swans.”

 

 

De allerbeste albumcover ooit is…
“Blind – The Minds Eye. Uit Eindhoven! Heb ik laatst gevonden bij Ray Elpee. De LP-hoes is met de hand gezeefdrukt in 2B. Ontworpen door Jurgen Winkel aka Sonicrider van Modulab. De sleeve is ook en vooral helemaal geweldig; van Marret Jansen en Patrick Stevens. Echt een pareltje. Ook de opnames. Wederom door Pidah allicht. Er komt binnenkort weer wat nieuws uit van Blind, begreep ik. Hopelijk niet alleen digitaal, maar ook op plaat.”


Tijdens het cruisen staat er natuurlijk muziek op, welke?
“Red Hot Chili Peppers – Mother’s Milk. Ik heb een zwak voor platen van artiesten/bands die op dat moment nog net niet doorgebroken zijn bij het grote publiek. Good Time Boys vind ik de vetste van de Peppers. En Flea is natuurlijk gewoon een basbaasje. En een gek kereltje. Daar houd ik wel van.”

 

 

DE POPEI editie: oktober 2018

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version