de 5 onderdelen om je fanbase op te bouwen (door joep van leijsen)
Unfortunately this page isn't available in English.
Dinsdag 17 februari 2020 gaf Joep van Leijsen (van Roadie) een heel inspirerende masterclass tijdens Fix Je Bizz over ‘Praktische tips voor het opbouwen van je fanbase: je 100 eerste échte fans’. In dit artikel een greep uit de highlights van de tips en inzichten!
De aftrap is al merkwaardig, want het antwoord op de vraag ‘wat is een fan eigenlijk’ blijkt vrijwel niet te beantwoorden. Er wordt wel veel geopperd, maar er is altijd wel weer een weerlegging voor. Waar leg je de grens van ‘fan’ en ‘geen fan’. Er zijn diverse gradaties, maar we starten dus met een vraagteken over het onderwerp waar we het verder de hele avond over gaan hebben ;)
Wanneer heb je een fan? Dat is wel fijn om te weten eigenlijk… Een bakker wil ook graag weten hoeveel klanten ie heeft zodat ie weet hoeveel brood hij moet maken. Fans betalen je salaris. Altijd. Toch merkt Joep dat muzikanten zich vaak focussen op het krijgen van partners zoals labels, maar het geld komt altijd uit de zak van de consument. Daarnaast trekt een groeiende fanbase de aandacht van de industrie, zorgt voor show- en festivalaanbiedingen en verbetert je positie bij de onderhandelingen van record deals en sponsorships. Dus focus je op het opbouwen van je fanbase. Niet je muziek, maar je fanbase is je kracht. Meer fans = meer invloed.
Focus je op het opbouwen van je fanbase. Niet je muziek, maar je fanbase is je kracht
Joep onderscheidt 5 onderdelen om je fanbase op te bouwen:
1) GOEDE MUZIEK
Natuurlijk is de basis ‘goede muziek’, maar daar gaan we verder niet op in want daar valt natuurlijk enorm over te discussiëren wat dat dan precies inhoudt.
2) DOELSTELLINGEN
Het werd teveel om deze ook volledig te bespreken tijdens deze presentatie.
3) IDENTITEIT
“Iedereen” is niet je doelgroep. Uiteraard, iedereen mag aanhaken, maar je gaat niet proactief op zoek naar “iedereen” maar naar een specifieke doelgroep, ook wel “niche” genoemd. Mensen haken sneller aan als ze zich herkennen in het publiek wat naar jouw shows komt. Je publiek ben je vaak zelf. Je maakt muziek die je zelf tof vind. Niet gek om te denken dat mensen met gedeelde interesses je muziek ook tof vinden, toch? Ga na wat voor persoon je bent en gebruik die eigenschappen om je communicatie richting fans te verbeteren (bijvoorbeeld: outgoing, nerdy, introvert, sociaal, gevoelig, actief).
Mensen kunnen je muziek ‘leuk’ vinden, maar worden pas écht fan als ze connecten met jouw persoonlijkheid
Fans interesseert het niet of je 2 of 10 nummers hebt uitgebracht. Ze willen aanhaken bij een bepaald type muziek en waar jij als artiest voor staat. De industrie noemt dit ook wel “het verhaal”. Een logischer woord is “visie”. Vraag jezelf eens af waarom je muziek maakt. En stel die vraag dan nog eens 4x, zodat je nog dieper je ‘waarom’ ontdekt. Wellicht kom je dan op iets uit wat je kun accentueren in je communicatie en op het podium. Mensen kunnen je muziek ‘leuk’ vinden, maar worden pas écht fan als ze connecten met jouw persoonlijkheid. Er is heel veel muziek, maar er is maar 1 jij!
4) AANDACHT
Elke keer als jij of je muziek de aandacht krijgt, is dat een kans om een nieuwe fan te maken of je relatie met een bestaande fan te versterken:
Content publiceren
Altijd in de aandacht zorgt voor de meeste groei. Single voor single. Hoe lang zit er tussen releases? Dat is afhankelijk van hoeveel alternatieve content je per release beschikbaar hebt, en hoe goed je single wordt opgepakt. Blijf oude content recyclen: door live versies, korte snippets verwerkt in foto’s, visueel gemaakte lyrics. Gebruik je creativiteit. Uiteraard ligt de focus altijd op de laatste release, alleen zit niemand te wachten op 10x dezelfde cover afbeelding van je nieuwe single.
Vastleggen
Zorg dat je (grote) momenten altijd vastlegt. Het kan niet zo zijn dat je uren tijd steekt in het recorden van een track of het voorbereiden van een show, dat daar dan geen beeldmateriaal van is. Documenteer ook het proces. Liefst in foto’s én video. Behind the scenes zijn goede content om te delen op je social media!
Uiteraard ligt de focus altijd op de laatste release, alleen zit niemand te wachten op 10x dezelfde cover afbeelding van je nieuwe single
Consistentie
Verspreid de momenten dat je vraagt om aandacht op socials. Beter drie weken lang één post per week, dan drie posts in een week, en vervolgens twee weken niets. Niet alles hoeft direct online. Zorg voor een consistente content planning.
Adverteren
Fanbase building is een continu proces. Laat campagnes voor het vinden van nieuwe fans heel het jaar doorlopen. Niet alleen wanneer je een tour of nieuwe single te ‘verkopen’ hebt. Als je nog nieuwe fans moet gaan targetten om je show of nieuwe album te promoten ben je te laat. Online ads kunnen prima oude content bevatten. Als een van je nummers populair is, en zich dus bewezen heeft, is dat je grootste kans om een nieuwe connectie te maken met mensen.
Live shows
Begin met bouwen aan je fanbase in je regio. Waarschijnlijk je ‘hometown’ of dichtstbijzijnde grote stad. Daar kun je met vrienden en familie een mooie kickstart geven aan je fanbase. Touren in het buitenland klinkt cool, maar levert in het begin alleen fans op waar je geld op verliest als je voor ze wilt spelen. Verspilde tijd, geld en energie dus. Steek deze energie in een fanbase die fysiek makkelijk te bereiken is, zodat je shows gaat uitverkopen. Online ads voor het vinden van nieuwe fans dus altijd targetten op steden waar je al fans hebt.
Je moet toch wel minstens 250 Facebook-volgers in een bepaalde stad hebben wil je 50 bezoekers trekken
Underplay
Begin je eerste shows in een kleine zaal. Je wil deze namelijk uitverkopen met behulp van je eerste fans, vrienden en familie. Wanneer dit lukt, herhaal het concept een half jaar later en verhoog de capaciteit met 10-20%. Deze tactiek wordt ook wel “underplay” genoemd. Promoot je uitverkochte show. Dit zorgt ervoor dat mensen zien dat je in trek bent. Mensen die geen kaartje hebben weten te bemachtigen, zullen volgende show niet twijfelen en direct hun ticket kopen. Je moet toch wel minstens 250 Facebook-volgers in een bepaalde stad hebben wil je 50 bezoekers trekken
Voorverkoop
Zorg dat je snel een flink deel van de beschikbare tickets verkoopt in aanloop naar je show. Zo lopen er weken lang mensen rond die jouw show kunnen promoten bij hun vrienden en de kans dat iemand afhaakt die al een ticket heeft is vele malen kleiner dan een last-minute beslisser.
Supportshows bemachtigen
Support shows lopen voor:
• 70% via bevriende bands
• 13% via connecties van managers
• 10% via je booking agent
• 4% via een gezamenlijke promoter
• 3% via de venue — als niemand anders het heeft willen regelen..
5) TOOLS
Hier zullen we in een toekomstig blog-artikel aandacht aan besteden.
Klik hier voor veel meer music marketing tips van Joep:
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP VAN POPEI IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version