de 5 onderdelen om je fanbase op te bouwen (door joep van leijsen)
Dinsdag 17 februari 2020 gaf Joep van Leijsen (van Roadie) een heel inspirerende masterclass tijdens Fix Je Bizz over ‘Praktische tips voor het opbouwen van je fanbase: je 100 eerste échte fans’. In dit artikel een greep uit de highlights van de tips en inzichten!
De aftrap is al merkwaardig, want het antwoord op de vraag ‘wat is een fan eigenlijk’ blijkt vrijwel niet te beantwoorden. Er wordt wel veel geopperd, maar er is altijd wel weer een weerlegging voor. Waar leg je de grens van ‘fan’ en ‘geen fan’. Er zijn diverse gradaties, maar we starten dus met een vraagteken over het onderwerp waar we het verder de hele avond over gaan hebben ;)
Wanneer heb je een fan? Dat is wel fijn om te weten eigenlijk… Een bakker wil ook graag weten hoeveel klanten ie heeft zodat ie weet hoeveel brood hij moet maken. Fans betalen je salaris. Altijd. Toch merkt Joep dat muzikanten zich vaak focussen op het krijgen van partners zoals labels, maar het geld komt altijd uit de zak van de consument. Daarnaast trekt een groeiende fanbase de aandacht van de industrie, zorgt voor show- en festivalaanbiedingen en verbetert je positie bij de onderhandelingen van record deals en sponsorships. Dus focus je op het opbouwen van je fanbase. Niet je muziek, maar je fanbase is je kracht. Meer fans = meer invloed.
Focus je op het opbouwen van je fanbase. Niet je muziek, maar je fanbase is je kracht
Joep onderscheidt 5 onderdelen om je fanbase op te bouwen:
1) GOEDE MUZIEK
Natuurlijk is de basis ‘goede muziek’, maar daar gaan we verder niet op in want daar valt natuurlijk enorm over te discussiëren wat dat dan precies inhoudt.
2) DOELSTELLINGEN
Het werd teveel om deze ook volledig te bespreken tijdens deze presentatie.
3) IDENTITEIT
“Iedereen” is niet je doelgroep. Uiteraard, iedereen mag aanhaken, maar je gaat niet proactief op zoek naar “iedereen” maar naar een specifieke doelgroep, ook wel “niche” genoemd. Mensen haken sneller aan als ze zich herkennen in het publiek wat naar jouw shows komt. Je publiek ben je vaak zelf. Je maakt muziek die je zelf tof vind. Niet gek om te denken dat mensen met gedeelde interesses je muziek ook tof vinden, toch? Ga na wat voor persoon je bent en gebruik die eigenschappen om je communicatie richting fans te verbeteren (bijvoorbeeld: outgoing, nerdy, introvert, sociaal, gevoelig, actief).
Mensen kunnen je muziek ‘leuk’ vinden, maar worden pas écht fan als ze connecten met jouw persoonlijkheid
Fans interesseert het niet of je 2 of 10 nummers hebt uitgebracht. Ze willen aanhaken bij een bepaald type muziek en waar jij als artiest voor staat. De industrie noemt dit ook wel “het verhaal”. Een logischer woord is “visie”. Vraag jezelf eens af waarom je muziek maakt. En stel die vraag dan nog eens 4x, zodat je nog dieper je ‘waarom’ ontdekt. Wellicht kom je dan op iets uit wat je kun accentueren in je communicatie en op het podium. Mensen kunnen je muziek ‘leuk’ vinden, maar worden pas écht fan als ze connecten met jouw persoonlijkheid. Er is heel veel muziek, maar er is maar 1 jij!
4) AANDACHT
Elke keer als jij of je muziek de aandacht krijgt, is dat een kans om een nieuwe fan te maken of je relatie met een bestaande fan te versterken:
Content publiceren
Altijd in de aandacht zorgt voor de meeste groei. Single voor single. Hoe lang zit er tussen releases? Dat is afhankelijk van hoeveel alternatieve content je per release beschikbaar hebt, en hoe goed je single wordt opgepakt. Blijf oude content recyclen: door live versies, korte snippets verwerkt in foto’s, visueel gemaakte lyrics. Gebruik je creativiteit. Uiteraard ligt de focus altijd op de laatste release, alleen zit niemand te wachten op 10x dezelfde cover afbeelding van je nieuwe single.
Vastleggen
Zorg dat je (grote) momenten altijd vastlegt. Het kan niet zo zijn dat je uren tijd steekt in het recorden van een track of het voorbereiden van een show, dat daar dan geen beeldmateriaal van is. Documenteer ook het proces. Liefst in foto’s én video. Behind the scenes zijn goede content om te delen op je social media!
Uiteraard ligt de focus altijd op de laatste release, alleen zit niemand te wachten op 10x dezelfde cover afbeelding van je nieuwe single
Consistentie
Verspreid de momenten dat je vraagt om aandacht op socials. Beter drie weken lang één post per week, dan drie posts in een week, en vervolgens twee weken niets. Niet alles hoeft direct online. Zorg voor een consistente content planning.
Adverteren
Fanbase building is een continu proces. Laat campagnes voor het vinden van nieuwe fans heel het jaar doorlopen. Niet alleen wanneer je een tour of nieuwe single te ‘verkopen’ hebt. Als je nog nieuwe fans moet gaan targetten om je show of nieuwe album te promoten ben je te laat. Online ads kunnen prima oude content bevatten. Als een van je nummers populair is, en zich dus bewezen heeft, is dat je grootste kans om een nieuwe connectie te maken met mensen.
Live shows
Begin met bouwen aan je fanbase in je regio. Waarschijnlijk je ‘hometown’ of dichtstbijzijnde grote stad. Daar kun je met vrienden en familie een mooie kickstart geven aan je fanbase. Touren in het buitenland klinkt cool, maar levert in het begin alleen fans op waar je geld op verliest als je voor ze wilt spelen. Verspilde tijd, geld en energie dus. Steek deze energie in een fanbase die fysiek makkelijk te bereiken is, zodat je shows gaat uitverkopen. Online ads voor het vinden van nieuwe fans dus altijd targetten op steden waar je al fans hebt.
Je moet toch wel minstens 250 Facebook-volgers in een bepaalde stad hebben wil je 50 bezoekers trekken
Underplay
Begin je eerste shows in een kleine zaal. Je wil deze namelijk uitverkopen met behulp van je eerste fans, vrienden en familie. Wanneer dit lukt, herhaal het concept een half jaar later en verhoog de capaciteit met 10-20%. Deze tactiek wordt ook wel “underplay” genoemd. Promoot je uitverkochte show. Dit zorgt ervoor dat mensen zien dat je in trek bent. Mensen die geen kaartje hebben weten te bemachtigen, zullen volgende show niet twijfelen en direct hun ticket kopen. Je moet toch wel minstens 250 Facebook-volgers in een bepaalde stad hebben wil je 50 bezoekers trekken
Voorverkoop
Zorg dat je snel een flink deel van de beschikbare tickets verkoopt in aanloop naar je show. Zo lopen er weken lang mensen rond die jouw show kunnen promoten bij hun vrienden en de kans dat iemand afhaakt die al een ticket heeft is vele malen kleiner dan een last-minute beslisser.
Supportshows bemachtigen
Support shows lopen voor:
• 70% via bevriende bands
• 13% via connecties van managers
• 10% via je booking agent
• 4% via een gezamenlijke promoter
• 3% via de venue — als niemand anders het heeft willen regelen..
5) TOOLS
Hier zullen we in een toekomstig blog-artikel aandacht aan besteden.
Klik hier voor veel meer music marketing tips van Joep:
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP VAN POPEI IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013