je muzikaal succes versterken met social media advertenties
Unfortunately this page isn't available in English
Adverteren, een ver-van-mijn-bed-show voor jou als muzikant? Helemaal niet! Het hoeft niet duur te zijn. In dit artikel geeft Mirjam Sieben van POPEI en de band The Dirty Denims een aantal tips én voorbeelden om met social media advertenties te starten, zodat jij nieuwe fans aantrekt voor je muziek én zichtbaar blijft onder je huidige volgers.
Social media advertenties zijn voor je marketing wat een gitaarversterker voor je elektrische gitaar is. Het signaal wat je erin stopt moet goed zijn (goede muziek en goede promotie strategie) en dat wat eruit komt bereikt meer mensen en komt ‘harder’ aan. Als je het goed doet én aan de juiste knoppen draait dan klinkt het zelfs nog wat mooier. En het moet zó in balans en aangenaam zijn dat mensen geen oordoppen in (en oogkleppen op) willen doen.
ZELF IN DE HAND
Adverteren is een belangrijk onderdeel van de online marketing van je muziek. Je hebt het zelf in de hand en je kunt zélf 1-op-1 je fanbase opbouwen, daar heb je geen andere mensen uit de muziekindustrie voor nodig. Zo kun je nieuwe mensen bereiken met een verhoogde interesse, die een veel grotere kans maken om échte fans te worden. Maar je moet wel goed weten wat de mogelijkheden zijn en waar je op moet letten.
FOUTJE?
Heb jij wel eens geadverteerd op social media, maar bracht het je weinig resultaten? Denk dan eens terug aan wat er ‘fout’ zou kunnen zijn gegaan. Ban social media advertenties niet meteen uit je leven, want het kan je heel veel brengen.
Social media advertenties zijn voor je marketing wat een gitaarversterker voor je elektrische gitaar is
BUSINESS MANAGER
Om te beginnen een tip: gebruik niet die blauwe ‘bericht promoten’ knop. Voor adverteren op Facebook en Instagram kun je beter de Facebook Business Manager gebruiken, daar kom je via http://business.facebook.com. Dat is wel een stukje ingewikkelder, maar geeft je de nodige opties om je doelen te behalen.
DOELGROEPEN
In de Business Manager zijn er verschillende doelgroepen die je kunt aanmaken. Je hebt de ‘aangepaste doelgroepen’, waarmee je mensen op Facebook kunt vinden die je muziek al kennen, of in ieder geval al ooit van je hebben gehoord. Je kunt ‘opgeslagen doelgroepen’ gebruiken voor het targetten van nieuwe mensen op basis van interesses. En je kunt Facebook zelf laten speuren naar nieuwe mensen door een ‘Vergelijkbare doelgroep’ te maken op basis van een al bestaande doelgroep. Je geeft Facebook dan als het ware een lapje stof om te ruiken en dan gaat Facebook als een speurhond op zoek naar vergelijkbare mensen.
SOORTEN ADVERTENTIES
Ook in adverteren kun je je creativiteit kwijt! Hieronder een viertal voorbeelden van advertenties die je kunt inzetten voor je muziek:
1) Video View advertentie
Mensen moeten eerst van je bestaan wéten voordat ze fan kunnen worden. Dit wil je op een niet-pusherige manier doen, waardoor mensen het idee krijgen dat ze jou zelf hebben ontdekt. Dit kun je doen door het laten zien van een video aan nieuwe mensen. Deze mensen zijn heel gericht getarget en hebben een veel hogere kans dat ze jouw muziek ook daadwerkelijk leuk vinden.
Daarnaast fungeert deze video als ‘filter’: iedereen die bijvoorbeeld 75% of meer van de video heeft gekeken heeft wel echt interesse getoond (want: bij een video van 3 minuten is dat toch meer dan 2 minuten, dat is veel op social media). Je wilt alleen DIE mensen meenemen in je vervolg advertenties.
2) Opt-In advertentie
Als ze van je weten wil je dat ze je gaan volgen op social media, maar nóg liever dat ze zich inschrijven voor je mailinglist. Want zo word je minder afhankelijk van social media kanalen die zélf bepalen wat ze doen, die iedere dag veranderen en waarbij zij bepalen wat jij wel en niet kan.
Met e-mail heb je het contact veel meer zelf in de hand en mensen zijn ook veel eerder geneigd om vanuit e-mails acties te ondernemen dan vanuit social media. Daarom wil je een goed aanbod doen, je wil iets gratis weggeven in ruil voor een mailadres en dat aanbod kun je adverteren naar ‘warm’ publiek (mensen die jou al kennen).
3) Facebook-event advertenties
Weten mensen van je bestaan en zijn ze ‘opgewarmd’, dan kun je iets van ze vragen. Zoals het bezoeken van een optreden (voor als het weer kan…). Dat is een van de lastigste dingen, want je concurreert met veel events en Netflix. Daarom werkt het vaak het beste om te adverteren naar ‘warm’ publiek met een Facebook-event.
Daar vinden ze dan meteen alle informatie in én kunnen ze aangeven of ze geïnteresseerd zijn of ‘gaan’. Wanneer ze daar op hebben geklikt krijgen ze meldingen op het moment dat er iets in het event wordt gepost, dus kun je ze gratis bereiken. Het werkt soms ook goed om losse Facebook-event advertenties naar ‘koud’ publiek te sturen.
4) Boost advertenties
Niet iedereen die jouw pagina volgt zal alle berichten zien. Jouw bericht zal dus ook nooit 100% van je volgers bereiken. Er is simpelweg te weinig plaats in de tijdlijnen. Maar wat als je top-of-mind wil worden? Zichtbaar blijven? Goede berichten wil ‘boosten’? Belangrijk nieuws wil verspreiden?
Dan kun je berichten ‘boosten’, maar dan niet die met die blauwe ‘boost’ knop, maar via de Business manager van Facebook. Het voordeel is dat hiermee mensen jou beter kunnen leren kennen en je kunt ook ándere warme doelgroepen bereiken buiten de mensen die jou al volgen. Bijvoorbeeld mensen die jouw website hebben gezocht, of mensen die (1 van je) video’s hebben gezien.
Goede voorbereiding
Mits goed ingezet, kunnen social media advertenties echt het verschil maken. Maar het is dus wel belangrijk om éérst een aantal dingen goed voor elkaar te hebben.
Te beginnen natuurlijk met de muziek zelf. Daarna je positionering, zodat je weet wie je wil bereiken. Ook is het belangrijk dat je weet wat voor een berichten je kunt delen op social media, zodat mensen je beter leren kennen en je echt connectie met ze maakt.
Daarnaast is het goed om e-mailmarketing toe te voegen aan je strategie zodat je social media wel gebruikt voor het aantrekken van nieuwe luisteraars, maar je niet afhankelijk blijft van social media. Én als je meer leert over merchandise en hoe je de verkoop daarvan ook online kunt aanpakken, dan kun je je geïnvesteerde advertentie budget ook directer terugverdienen.
Al met al een hoop mogelijkheden dus!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version