je muzikaal succes versterken met social media advertenties
Adverteren, een ver-van-mijn-bed-show voor jou als muzikant? Helemaal niet! Het hoeft niet duur te zijn. In dit artikel geeft Mirjam Sieben van POPEI en de band The Dirty Denims een aantal tips én voorbeelden om met social media advertenties te starten, zodat jij nieuwe fans aantrekt voor je muziek én zichtbaar blijft onder je huidige volgers.
Social media advertenties zijn voor je marketing wat een gitaarversterker voor je elektrische gitaar is. Het signaal wat je erin stopt moet goed zijn (goede muziek en goede promotie strategie) en dat wat eruit komt bereikt meer mensen en komt ‘harder’ aan. Als je het goed doet én aan de juiste knoppen draait dan klinkt het zelfs nog wat mooier. En het moet zó in balans en aangenaam zijn dat mensen geen oordoppen in (en oogkleppen op) willen doen.
ZELF IN DE HAND
Adverteren is een belangrijk onderdeel van de online marketing van je muziek. Je hebt het zelf in de hand en je kunt zélf 1-op-1 je fanbase opbouwen, daar heb je geen andere mensen uit de muziekindustrie voor nodig. Zo kun je nieuwe mensen bereiken met een verhoogde interesse, die een veel grotere kans maken om échte fans te worden. Maar je moet wel goed weten wat de mogelijkheden zijn en waar je op moet letten.
FOUTJE?
Heb jij wel eens geadverteerd op social media, maar bracht het je weinig resultaten? Denk dan eens terug aan wat er ‘fout’ zou kunnen zijn gegaan. Ban social media advertenties niet meteen uit je leven, want het kan je heel veel brengen.
Social media advertenties zijn voor je marketing wat een gitaarversterker voor je elektrische gitaar is
BUSINESS MANAGER
Om te beginnen een tip: gebruik niet die blauwe ‘bericht promoten’ knop. Voor adverteren op Facebook en Instagram kun je beter de Facebook Business Manager gebruiken, daar kom je via http://business.facebook.com. Dat is wel een stukje ingewikkelder, maar geeft je de nodige opties om je doelen te behalen.
DOELGROEPEN
In de Business Manager zijn er verschillende doelgroepen die je kunt aanmaken. Je hebt de ‘aangepaste doelgroepen’, waarmee je mensen op Facebook kunt vinden die je muziek al kennen, of in ieder geval al ooit van je hebben gehoord. Je kunt ‘opgeslagen doelgroepen’ gebruiken voor het targetten van nieuwe mensen op basis van interesses. En je kunt Facebook zelf laten speuren naar nieuwe mensen door een ‘Vergelijkbare doelgroep’ te maken op basis van een al bestaande doelgroep. Je geeft Facebook dan als het ware een lapje stof om te ruiken en dan gaat Facebook als een speurhond op zoek naar vergelijkbare mensen.
SOORTEN ADVERTENTIES
Ook in adverteren kun je je creativiteit kwijt! Hieronder een viertal voorbeelden van advertenties die je kunt inzetten voor je muziek:
1) Video View advertentie
Mensen moeten eerst van je bestaan wéten voordat ze fan kunnen worden. Dit wil je op een niet-pusherige manier doen, waardoor mensen het idee krijgen dat ze jou zelf hebben ontdekt. Dit kun je doen door het laten zien van een video aan nieuwe mensen. Deze mensen zijn heel gericht getarget en hebben een veel hogere kans dat ze jouw muziek ook daadwerkelijk leuk vinden.
Daarnaast fungeert deze video als ‘filter’: iedereen die bijvoorbeeld 75% of meer van de video heeft gekeken heeft wel echt interesse getoond (want: bij een video van 3 minuten is dat toch meer dan 2 minuten, dat is veel op social media). Je wilt alleen DIE mensen meenemen in je vervolg advertenties.
2) Opt-In advertentie
Als ze van je weten wil je dat ze je gaan volgen op social media, maar nóg liever dat ze zich inschrijven voor je mailinglist. Want zo word je minder afhankelijk van social media kanalen die zélf bepalen wat ze doen, die iedere dag veranderen en waarbij zij bepalen wat jij wel en niet kan.
Met e-mail heb je het contact veel meer zelf in de hand en mensen zijn ook veel eerder geneigd om vanuit e-mails acties te ondernemen dan vanuit social media. Daarom wil je een goed aanbod doen, je wil iets gratis weggeven in ruil voor een mailadres en dat aanbod kun je adverteren naar ‘warm’ publiek (mensen die jou al kennen).
3) Facebook-event advertenties
Weten mensen van je bestaan en zijn ze ‘opgewarmd’, dan kun je iets van ze vragen. Zoals het bezoeken van een optreden (voor als het weer kan…). Dat is een van de lastigste dingen, want je concurreert met veel events en Netflix. Daarom werkt het vaak het beste om te adverteren naar ‘warm’ publiek met een Facebook-event.
Daar vinden ze dan meteen alle informatie in én kunnen ze aangeven of ze geïnteresseerd zijn of ‘gaan’. Wanneer ze daar op hebben geklikt krijgen ze meldingen op het moment dat er iets in het event wordt gepost, dus kun je ze gratis bereiken. Het werkt soms ook goed om losse Facebook-event advertenties naar ‘koud’ publiek te sturen.
4) Boost advertenties
Niet iedereen die jouw pagina volgt zal alle berichten zien. Jouw bericht zal dus ook nooit 100% van je volgers bereiken. Er is simpelweg te weinig plaats in de tijdlijnen. Maar wat als je top-of-mind wil worden? Zichtbaar blijven? Goede berichten wil ‘boosten’? Belangrijk nieuws wil verspreiden?
Dan kun je berichten ‘boosten’, maar dan niet die met die blauwe ‘boost’ knop, maar via de Business manager van Facebook. Het voordeel is dat hiermee mensen jou beter kunnen leren kennen en je kunt ook ándere warme doelgroepen bereiken buiten de mensen die jou al volgen. Bijvoorbeeld mensen die jouw website hebben gezocht, of mensen die (1 van je) video’s hebben gezien.
Goede voorbereiding
Mits goed ingezet, kunnen social media advertenties echt het verschil maken. Maar het is dus wel belangrijk om éérst een aantal dingen goed voor elkaar te hebben.
Te beginnen natuurlijk met de muziek zelf. Daarna je positionering, zodat je weet wie je wil bereiken. Ook is het belangrijk dat je weet wat voor een berichten je kunt delen op social media, zodat mensen je beter leren kennen en je echt connectie met ze maakt.
Daarnaast is het goed om e-mailmarketing toe te voegen aan je strategie zodat je social media wel gebruikt voor het aantrekken van nieuwe luisteraars, maar je niet afhankelijk blijft van social media. Én als je meer leert over merchandise en hoe je de verkoop daarvan ook online kunt aanpakken, dan kun je je geïnvesteerde advertentie budget ook directer terugverdienen.
Al met al een hoop mogelijkheden dus!
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013