youtube tips door emmelie herwegh

Unfortunately this page isn't available in English

 

Emmelie Herwegh kun je o.a. kennen als gitarist bij deathmetal band Sisters Of Suffocation, haar marketing/communicatie rol bij Loud Noise Productions én haar YouTube kanaal met meer dan 10.000 volgers. Wat zijn haar tips voor een succesvol YouTube kanaal? Ze deelt de basistips met je in deze blog.

 

1. Doel
Bedenk wat het doel van jouw kanaal is. Ben jij artiest en wil je jezelf en je band promoten? Heb jij ergens verstand van en wil je je kijkers iets leren? Wil je anderen entertainen of je passie delen met de wereld? Door grote kanalen van bekende YouTubers klinkt het erg aantrekkelijk om populair te worden en veel geld te verdienen. Helaas is dit in de praktijk niet zo makkelijk als het klinkt en wanneer dit je insteek is ga je het niet lang volhouden. Video’s maken en je kanaal laten groeien kost namelijk erg veel tijd. Ik raad je aan om een kanaal te starten als je het leuk vindt om video’s te maken over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent.

 

 

Video’s maken en je kanaal laten groeien kost erg veel tijd, dus maak video's over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent

 


2. Onderwerp
De mogelijkheden zijn eindeloos! Je kunt bijvoorbeeld persoonlijke vlogs maken, je kijkers wat leren door middel van het geven van tips en advies, deel je passie door het maken van covers of reviews of geef een kijkje achter de schermen. Het is goed om een focus te hebben op je kanaal, zodat je kijkers weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen en wat ze van je kunnen verwachten. Denk erover na wat jij zelf leuk vindt om te zien. Zijn hier nog geen video’s over te vinden? Je bent vast niet de enige die naar dit onderwerp zoekt! Zijn er al wel veel soortgelijke video’s te vinden? Doe inspiratie op bij anderen en geef er je eigen draai aan.

 

 


3. Doelgroep
Vraag jezelf af voor wie je jouw video’s wil gaan maken en hoe je deze personen wil gaan bereiken. Zijn zij Nederlands of spreek je Engels om een grotere groep aan te kunnen spreken? Wat vinden zij interessant en wat willen zij zien? Hier kun je op inspelen. Blijf dicht bij jezelf, jouw ideale doelgroep heeft dezelfde interesses als jij. Hoe beter jij jouw passie kunt
overbrengen, hoe leuker het wordt voor anderen om je video’s te bekijken. Op deze manier geef je ze een reden om te blijven kijken en zich te abonneren op je kanaal. Gebruik titels, tags en beschrijvingen met woorden die passen bij jouw video en waar jouw doelgroep op zoekt. Het kan zijn dat je eerste paar video’s alleen bekeken worden door je moeder en buurman, maar laat dit je niet demotiveren. Kijkers heb je niet zomaar, een following bouw je gedurende de tijd op. Het is waardevol om op een organische manier abonnees en views te genereren maar dit heeft tijd nodig!

 

 

Blijf dicht bij jezelf, jouw ideale doelgroep heeft dezelfde interesses als jij

 


4. Gear / opnemen
Wat heb je eigenlijk allemaal nodig als je begint met het maken van video’s? Er zijn talloze camera’s op de markt die geschikt zijn voor het vloggen. Echter is het in het begin niet nodig om veel geld uit te geven, zeker wanneer je nog niet zeker weet of het maken van video’s wel bij je past. Gebruik de apparatuur die je tot je beschikking hebt: tegenwoordig hebben bijna alle smartphones een prima ingebouwde camera en microfoon.

 

Wil je covers of playthroughs maken? Dan is het de moeite om te investeren in een audio-interface. Het is vooral belangrijk dat je digitaal oogcontact maakt en dus goed in de lens kijkt tijdens het opnemen. Op deze manier voelen je kijkers zich direct aangesproken en lijkt het alsof je echt met ze in gesprek bent. Denk na over licht. Waar ga je je video’s maken en op welk moment? Daglicht is erg geschikt. Probeer veel uit! Je zult merken dat je beelden er mooier uit zien wanneer je met je gezicht naar een raam zit dan wanneer je onder een lamp zit of tegenlicht hebt. Denk na over je achtergrond. Wat past bij jou? Wil je voor een witte achtergrond zitten of valt er wat te zien?

 


5. Gewoon doen!
Heb je besloten dat je een kanaal wil maken? Ga er dan voor! Het is goed om van te voren te bedenken wat je allemaal wil gaan doen en om hier een plan voor te maken. Sla hier echter niet in door. Streef naar kwaliteit maar vergeet niet dat je ergens moet beginnen. Het is een proces waarin je gaandeweg leert. Het duurt even voordat je gewend bent om voor een camera te praten en je eerste video’s zullen niet perfect zijn. Durf te proberen: pak je camera erbij en ga aan de slag!

 

 

Het kan zijn dat je eerste paar video’s alleen bekeken worden door je moeder en buurman, maar laat dit je niet demotiveren

 


Overige tips & tricks
- Geef je kanaal een aantrekkelijke vormgeving. Maak een profielfoto waar je herkenbaar op staat en knutsel een leuke banner in elkaar.


- Gebruik passende titels en maak een leuke thumbnail die uitnodigt tot klikken. Zorg dat het duidelijk is waar je video over gaat!


- Zorg ervoor dat anderen weten wie jij bent en wat je doet! Deel je video’s op andere social media kanalen om meer kijkers te lokken.


- Hoewel het op sociale media beter is om filmpjes zo kort en krachtig mogelijk te houden, mogen je video’s op YouTube best wat langer zijn. Gebruikers van YouTube gaan namelijk actief op zoek naar bepaalde informatie en zijn hierdoor bereid om wat langer te blijven hangen.


- Zorg voor interactie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een vraag te stellen aan je kijkers, welke zij in de reacties kunnen beantwoorden. Het is belangrijk dat je kijker zich betrokken voelt. Door in gesprek te gaan in de reacties bouw je een band op. Deze band is belangrijk omdat jouw kijkers zich daardoor verbonden voelen en eerder zullen blijven hangen om je volgende video’s te bekijken.

 

Klik hier voor het YouTube kanaal van Emmelie

 

 

 

 

GEEN TIPS MEER MISSEN_.png

Published on 08/10/2021

Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English

 

DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.

DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.

Go to the Dutch version