8 ideeën voor een succesvolle release-strategie
Unfortunately this page isn't available in English.
Heb je wel eens meegemaakt dat je enorm je best had gedaan voor een nieuw liedje of nieuw album wat uitkwam, maar dat er veel te weinig aandacht voor was? In deze blog 8 ideeën en super veel inspiratie voor jouw volgende release!
Foto: Willem Wouterse
Was er op de release datum even wat buzzzz maar doofde het al weer veel te snel uit? Je wil met een nieuwe release meer luisteraars aantrekken, niet alleen huidige, maar ook nieuwe! En dat niemand er omheen kan dat jij iets niets hebt uitgebracht.
Hoe kun je ervoor zorgen dat je veel aandacht genereert met je nieuwe release? Dat je niet maar 1 dag (de release dag) maar weken of zelfs máánden ermee onder de aandacht blijft? Hoe kun je je nieuwe release inzetten voor het aantrekken van nieuwe fans? En hoe krijg je voldoende inspiratie voor content om dit te laten gebeuren?
In aflevering 24 van de Marketing & Mindset = Rock&Roll podcast geeft Mirjam Sieben tips. Of dit nu een single is of een compleet album, jij hebt hierna veel meer ideeën voor het promoten ervan. En niet alleen dat, er worden ook tips gegeven over hoe je nieuwe fans er mee aan trekt én hoe je je mailinglist kunt opbouwen dankzij de nieuwe release.
Luister naar de aflevering:
Of klik hier voor meer informatie om te luisteren in je favoriete podcast app
En hier een samenvatting:
VOORDAT JE RELEASE UITKOMT
Neem de tijd om ook voordat de release uitkomt…
… je fanbase te vergroten
Daar kun je eigenlijk niet vroeg genoeg mee beginnen. Dit kun je onder andere doen met een Video View advertentie, waarbij je een video laat voorbijkomen op de Facebook tijdlijn van nieuwe mensen die jou en je muziek nog niet kennen, maar wél geïnteresseerd zijn in jouw soort muziek.
… je mailinglist te vergroten
Dit kun je doen door iets van waarde aan te bieden in ruil voor een mailinglist. Iets wat van waarde is voor (potentiele) fans, waardoor ze hun e-mailadres willen achterlaten om het te krijgen. Bijvoorbeeld een online ‘experience’ met behind the scenes, of het gegeven dat ze dan eerder toegang krijgen tot nieuwe releases. Ga er creatief mee om! Mensen zijn eerder geneigd om vanuit e-mail actie te ondernemen dan vanuit social media. Dus zodra jij dan iets te promoten hebt, dan heb jij een groep mensen die je direct in de mailbox kunt bereiken, onafhankelijk van algoritmes.
Mensen zijn eerder geneigd om vanuit e-mail actie te ondernemen dan vanuit social media
6 SOORTEN POSTS MBT JE RELEASE
Om op een afwisselende manier veel content te creëren, waardoor je op een afwisselende manier zichtbaar wordt én langere tijd blijft, kun je de ‘6 soorten posts’ op je release toepassen. Je kunt dit doen op basis van het complete album (dus bijvoorbeeld m.b.t. het algehele thema van het album) maar (vooral) ook op losse liedjes! Gebruik deze content vervolgens vóórdat de release uitkomt om warm te maken, én een langere tijd nadat de release uit is. Je kunt bijvoorbeeld ook 'niet officiële singles' als een single behandelen in online content.
1) Cultuur
Post berichten over het onderwerp en/of het thema van het album of een los liedje. Je hebt het op deze manier niet op een directe manier over je release, maar hebt wel weer een leuke reden om er de aandacht voor te vragen. Je kunt hiermee ook beter duidelijk maken waren de liedjes over gaan en waar jij voor staat. Het kan grappig zijn, gevoelig of een andere emotie opwekken, wat vaak goed werkt met online content.
2) Optredens
Onder de ‘optredens-posts’ horen video van jou (of jullie) die het liedje live speelt. Dus als je al beeldmateriaal hebt van het liedje bij een live optreden dan kun je die gebruiken, en anders maak er speciaal beeldmateriaal van. Je kunt prima iedere week een andere video van jou die het liedje speelt posten om er opnieuw aandacht aan te vragen.
Verder is het altijd een goed idee om een release party te organiseren. Alle berichten die je posts over je release party, of het nu om aankondigingen of achter gaat, horen ook onder dit soort posts.
Je kunt bijvoorbeeld ook 'niet officiële singles' als een single behandelen in online content
3) Behind the scenes
Schiet zoveel mogelijk foto/video van het creatie proces (schrijven, repeteren, opnemen). Post een gedeelte meteen, om mensen mee te nemen in het maak-proces. Maar bewaar ook content voor later, wanneer de release uit is. Ben ook niet te bang om content te hergebruiken. Je kunt beeldmateriaal prima na een paar maanden hergebruiken, eventueel met tekst wat net wat anders is.
4) Promo
Dit zijn de soort berichten die de meeste muzikanten nog wel bedenken, maar andere muzikanten vinden het juist weer moeilijk om iets van anderen te vragen. Maar doe dit wel, echt met een duidelijke call-to-action waarin je letterlijk vertelt wat je van ze wil. Dit is ook absoluut geen probleem als je verder een leuke afwisseling heb in je berichten.
Denk aan berichten over crowdfunding, pre-save (digitaal), pre-order (fysiek), teaser van het liedje, de release zelf van de muziek, een teaser van de video, de release van die video, en ga zo maar door.
Verder kun je ook het verhaal of de visie van iedereen die bij release betrokken was vragen
5) Verhaal/visie
Waar gaat het liedje over? En/of: hoe tot stand gekomen? Vertel het in 1 of meerdere berichten! Verder kun je ook het verhaal of de visie van iedereen die bij release betrokken was vragen. Misschien hebben ze iets leuks te vertellen over het album of het specifieke liedje. Denk aan medemuzikanten, studiotechnicus, de masteraar en andere betrokken personen.
6) Vraag
Stel vragen! Zeker als je al een wat grotere fanbase hebt opgebouwd: zoek die betrokkenheid. Je kunt vragen stellen die te maken hebben over het onderwerp van het liedje, of wat mensen ervan vinden. Of vraag een paar weken van tevoren openbaar of de mensen zelf een DJ, podcast of playlister zijn of er een kennen die het liedje voor de release als download willen ontvangen. Zo bouw je steeds een langere perslijst op die je voor iedere release weer kunt gebruiken.
NADAT JE RELEASE UITKOMT
Vergeet ook niet nadat je release uit is, je nieuwe materiaal te gebruiken om je fanbase én mailinglist te vergroten, zoals hierboven ook al uitgelegd. Dit zijn dus de laatste 2 tips!
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version