carlo kiksen: praktische tips voor een corona-proof groeistrategie
Unfortunately this page isn't available in English.
De impact van de coronacrisis op artiesten heeft geen introductie nodig. Wie nu nog bezig is met een tijdelijke oplossing, is te laat. Om maar direct met de deur in huis te vallen: Elk artiest en creator kan zijn plannen voor 2020 in de prullenbak gooien. De coronacrisis is here to stay, althans voorlopig. Tijd voor een nieuwe strategie, toegepast op deze nieuwe realiteit.
Met mijn personal brand The Fanbase Builder help ik artiesten en creators met een beter merk, een grotere fanbase en meer omzet. We hebben de afgelopen weken veel waardevolle dingen geleerd, die we direct kunnen toepassen voor een betere digitale strategie. In de meest recente editie van mijn nieuwsbrief beschrijf ik er een aantal. Dit blog geeft je praktische tips om vandaag te beginnen.
Wat kun je vandaag doen?
Support andere artiesten
Het concept ‘support act’ is altijd belangrijk geweest in de muzieksector. Laten we dit dan ook als vertrekpunt nemen in jouw nieuwe businessmodel. Open vandaag je Instagram en zet een comment onder een post van een andere artiest.
Bedenk hoe je muziek actief geconsumeerd kan worden
De dagelijkse patronen en gewoontes van fans zijn volledig verdwenen. Dit heeft veel impact op muziek. Niemand is meer onderweg naar studie of kantoor, passieve consumptie van muziek is vrijwel verdwenen. Pak vandaag nog een half uur en denk eens na hoe jouw muziek op een actieve manier geconsumeerd kan worden.
Bandcamp
Ga vandaag nog op Bandcamp. Dit netwerk wordt vaak over het hoofd gezien door artiesten in Nederland. Dit terwijl Bandcamp het netwerk is waar veel wordt betaald voor muziek. Aankomende vrijdag 1 mei geeft Bandcamp al het geld wat ze die dag verdienen, terug aan artiesten.
Wat kan ik binnen een week doen?
Experimenteer met nieuwe content
Heel de wereld zit thuis op de bank met een telefoon in de hand. Dat biedt kansen! Denk breder dan muziek. Je bent artiest, je bent creatief, heb geloof in je kunnen en maak iets wat je zelf tof vind. Probeer het gewoon! Maak iets, bedenk wanneer jij het succesvol vind, gooi het online, leer wat er beter kan en doe het opnieuw. Één maar: Maak alleen wat bij je merk past. Misschien wel een livestream? Of TikTok?
Start met microdonaties
Dat fans artiesten willen steunen met kleine donaties, hebben andere entertainmentsectoren zoals gaming allang bewezen. Begin heel simpel: Zet een Tikkie-link op je website. Bouw dit verder uit door je te verdiepen in de nieuwe functies van Soundcloud en Spotify. Microdonaties zouden al één van de trends van 2020 worden, de coronacrisis heeft deze ontwikkeling in sneltreinvaart gebracht.
Breng nieuwe muziek uit
Releasen of niet? Mijn antwoord is simpel: Release vaker! Het heeft geen zin om je muziek achter de hand te houden, deze crisis gaat nog wel even duren. Fans zijn op zoek naar vermaak, jij kan hen dit bieden.
Wat kan ik binnen een maand doen?
Zet een co-creatie op
Neem bijvoorbeeld een track op met andere artiest. Op afstand natuurlijk. Op die manier snoep je van elkaars fanbase omdat je vaak op elkaars timeline te zien bent. Bonuspunten voor artiesten die een co-creatie met hun fans willen opzetten.
Bouw je livestream uit
In week één ben je misschien begonnen met het experimenter met een livestream. Tijd voor de volgende stap. Livestreams hebben zich in een paar weken tijd ontwikkeld van een innovatie naar een breed geaccepteerde vorm van content. De nieuwigheid is er vanaf, het early adaptor effect is voorbij. Maar laat je niet tegenhouden:
- Maak specifieke content. De meeste livestreams die ik zie benadrukken het gemis van een échte show. Probeer iets specifieks te maken voor het kanaal waar je op streamt.
- Praat terug! De beste livestreams zijn interactief. Praat met je fans.
- Maak het een format. Geef je livestream een naam. Zorg voor een terugkerende planning. Maak het niet iets eenmaligs, maak het voor de lange termijn.
- Kijk een paar uur naar gamers op Twitch. Leer van de besten, gamers zijn al jaren aan het livestreamen. Kijk hoe ze het doen, leer de mores van Twitch.
Wat kan ik op lange termijn doen?
Werk aan je digitale scene
Blijf andere artiesten supporten met likes en comments. Stuur ook eens een DM. Maak een playlist met je favoriete artiesten en deel dit op Instagram. Zoek de interactie met andere artiesten en creators en bouw dit uit.
Verzin een format voor fan subscriptions
Je content heeft waarde. Dat fans hiervoor willen betalen is een bewezen mechanisme. Kun jij een vorm van content bedenken die je op — bijvoorbeeld — Patreon of Petje.af kan distribueren?
Geef online muziekles of maak genre of mood muziek
Bovenstaande tips gaan uit van artiest-fan mechanismen. Maar wellicht kun je vanuit je skills als muzikant een ijzersterk businessmodel opzetten. Denk bijvoorbeeld aan online muzieklessen. Of probeer een track te maken die puur als doel heeft om op veel beluisterde playlists te komen, zoals een ‘concentration playlist’. Als dit niet bij je merk past, doe dit dan onder een alias.
Dit artikel verscheen eerder in ‘The Fanbase Builder’, mijn nieuwsbrief over branding, marketing en verdienmodellen in entertainment. Schrijf je in via >> mailing.thefanbasebuilder.co <<
Carlo Kiksen is digitaal strateeg voor artiesten en creators. Met zijn personal brand ‘The Fanbase Builder’ zet hij zijn digital marketing-en branding skills in om talent te helpen met groei. Carlo werkt aan campagnes voor artiesten zoals Yallah! Yallah!, LAKSHMI en Diggy Dex en werkt voor bedrijven zoals Double Vee Concerts, Paradiso Amsterdam en Twist Agency.
In zijn visie op marketing en branding staat de fan centraal, draait alles om content en zijn goede artiesten continue bezig om een verhaal te maken wat doorverteld kan worden.
Carlo verstuurt regelmatig een nieuwsbrief over branding, fanbase enverdienmodellen. Inschrijven kan op http://mailing.thefanbasebuilder.co |
>> MIS GEEN POPEI TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version