carlo kiksen: praktische tips voor een corona-proof groeistrategie
De impact van de coronacrisis op artiesten heeft geen introductie nodig. Wie nu nog bezig is met een tijdelijke oplossing, is te laat. Om maar direct met de deur in huis te vallen: Elk artiest en creator kan zijn plannen voor 2020 in de prullenbak gooien. De coronacrisis is here to stay, althans voorlopig. Tijd voor een nieuwe strategie, toegepast op deze nieuwe realiteit.
Met mijn personal brand The Fanbase Builder help ik artiesten en creators met een beter merk, een grotere fanbase en meer omzet. We hebben de afgelopen weken veel waardevolle dingen geleerd, die we direct kunnen toepassen voor een betere digitale strategie. In de meest recente editie van mijn nieuwsbrief beschrijf ik er een aantal. Dit blog geeft je praktische tips om vandaag te beginnen.
Wat kun je vandaag doen?
Support andere artiesten
Het concept ‘support act’ is altijd belangrijk geweest in de muzieksector. Laten we dit dan ook als vertrekpunt nemen in jouw nieuwe businessmodel. Open vandaag je Instagram en zet een comment onder een post van een andere artiest.
Bedenk hoe je muziek actief geconsumeerd kan worden
De dagelijkse patronen en gewoontes van fans zijn volledig verdwenen. Dit heeft veel impact op muziek. Niemand is meer onderweg naar studie of kantoor, passieve consumptie van muziek is vrijwel verdwenen. Pak vandaag nog een half uur en denk eens na hoe jouw muziek op een actieve manier geconsumeerd kan worden.
Bandcamp
Ga vandaag nog op Bandcamp. Dit netwerk wordt vaak over het hoofd gezien door artiesten in Nederland. Dit terwijl Bandcamp het netwerk is waar veel wordt betaald voor muziek. Aankomende vrijdag 1 mei geeft Bandcamp al het geld wat ze die dag verdienen, terug aan artiesten.
Wat kan ik binnen een week doen?
Experimenteer met nieuwe content
Heel de wereld zit thuis op de bank met een telefoon in de hand. Dat biedt kansen! Denk breder dan muziek. Je bent artiest, je bent creatief, heb geloof in je kunnen en maak iets wat je zelf tof vind. Probeer het gewoon! Maak iets, bedenk wanneer jij het succesvol vind, gooi het online, leer wat er beter kan en doe het opnieuw. Één maar: Maak alleen wat bij je merk past. Misschien wel een livestream? Of TikTok?
Start met microdonaties
Dat fans artiesten willen steunen met kleine donaties, hebben andere entertainmentsectoren zoals gaming allang bewezen. Begin heel simpel: Zet een Tikkie-link op je website. Bouw dit verder uit door je te verdiepen in de nieuwe functies van Soundcloud en Spotify. Microdonaties zouden al één van de trends van 2020 worden, de coronacrisis heeft deze ontwikkeling in sneltreinvaart gebracht.
Breng nieuwe muziek uit
Releasen of niet? Mijn antwoord is simpel: Release vaker! Het heeft geen zin om je muziek achter de hand te houden, deze crisis gaat nog wel even duren. Fans zijn op zoek naar vermaak, jij kan hen dit bieden.
Wat kan ik binnen een maand doen?
Zet een co-creatie op
Neem bijvoorbeeld een track op met andere artiest. Op afstand natuurlijk. Op die manier snoep je van elkaars fanbase omdat je vaak op elkaars timeline te zien bent. Bonuspunten voor artiesten die een co-creatie met hun fans willen opzetten.
Bouw je livestream uit
In week één ben je misschien begonnen met het experimenter met een livestream. Tijd voor de volgende stap. Livestreams hebben zich in een paar weken tijd ontwikkeld van een innovatie naar een breed geaccepteerde vorm van content. De nieuwigheid is er vanaf, het early adaptor effect is voorbij. Maar laat je niet tegenhouden:
- Maak specifieke content. De meeste livestreams die ik zie benadrukken het gemis van een échte show. Probeer iets specifieks te maken voor het kanaal waar je op streamt.
- Praat terug! De beste livestreams zijn interactief. Praat met je fans.
- Maak het een format. Geef je livestream een naam. Zorg voor een terugkerende planning. Maak het niet iets eenmaligs, maak het voor de lange termijn.
- Kijk een paar uur naar gamers op Twitch. Leer van de besten, gamers zijn al jaren aan het livestreamen. Kijk hoe ze het doen, leer de mores van Twitch.
Wat kan ik op lange termijn doen?
Werk aan je digitale scene
Blijf andere artiesten supporten met likes en comments. Stuur ook eens een DM. Maak een playlist met je favoriete artiesten en deel dit op Instagram. Zoek de interactie met andere artiesten en creators en bouw dit uit.
Verzin een format voor fan subscriptions
Je content heeft waarde. Dat fans hiervoor willen betalen is een bewezen mechanisme. Kun jij een vorm van content bedenken die je op — bijvoorbeeld — Patreon of Petje.af kan distribueren?
Geef online muziekles of maak genre of mood muziek
Bovenstaande tips gaan uit van artiest-fan mechanismen. Maar wellicht kun je vanuit je skills als muzikant een ijzersterk businessmodel opzetten. Denk bijvoorbeeld aan online muzieklessen. Of probeer een track te maken die puur als doel heeft om op veel beluisterde playlists te komen, zoals een ‘concentration playlist’. Als dit niet bij je merk past, doe dit dan onder een alias.
Dit artikel verscheen eerder in ‘The Fanbase Builder’, mijn nieuwsbrief over branding, marketing en verdienmodellen in entertainment. Schrijf je in via >> mailing.thefanbasebuilder.co <<
Carlo Kiksen is digitaal strateeg voor artiesten en creators. Met zijn personal brand ‘The Fanbase Builder’ zet hij zijn digital marketing-en branding skills in om talent te helpen met groei. Carlo werkt aan campagnes voor artiesten zoals Yallah! Yallah!, LAKSHMI en Diggy Dex en werkt voor bedrijven zoals Double Vee Concerts, Paradiso Amsterdam en Twist Agency.
In zijn visie op marketing en branding staat de fan centraal, draait alles om content en zijn goede artiesten continue bezig om een verhaal te maken wat doorverteld kan worden.
Carlo verstuurt regelmatig een nieuwsbrief over branding, fanbase enverdienmodellen. Inschrijven kan op http://mailing.thefanbasebuilder.co |
>> MIS GEEN POPEI TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013