online je muziek promoten (1/4): bepaal je focus met 'seizoenen'
Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? We delen komende week vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing. Stap 1: bepaal je focus met ‘seizoenen’.
Zichtbaar zijn op social media is belangrijk. Maar wát moet je delen dan? Op basis van spreekwoordelijke ‘seizoenen’ kun je jouw focus bepalen en daar ook de promotionele planning op maken. Dit is een belangrijke basis om te kunnen bepalen hoevéél je het beste kunt delen op social media en wát je gaat delen.
Corona
Door corona noemen sommigen ‘het seizoen afgelopen’. Maar het gaat hier om je eigen muzikale seizoenen. Ook in deze periode kun je stappen zetten voor je muziek. Grote kans dat in een korte tijd je beeld van de komende maanden enorm is veranderd. Misschien was je plan om veel op te treden en is dat aangepast naar het schrijven en/of opnemen van nieuwe nummers. Wat je ook kunt doen, is een plan maken om je muziek te promoten.
Word niet onzichtbaar
Veel muzikanten worden onzichtbaar op het moment dat ze gaan schrijven of opnemen. Maar ook dán kun je zichtbaar blijven en zelfs nieuwe fans aantrekken! Hoe fijn is het, als je ook in deze periodes nieuwe fans aantrekt die zitten te wachten op je nieuwe liedjes?
Focus
Daarom: het metafoor van ‘seizoenen’ om de verschillende fases in je muzikale carrière te omschrijven met de bijbehorende focus. Het in beeld brengen van je muzikale seizoenen geeft je een houvast met betrekking tot je planning. Het geeft je inzicht waarop je jezelf nú moet focussen en waarop je later gaat focussen.
Herfst
In de ‘herfst’ focus je op jezelf en je inspiratie. Je creëert nieuwe muziek, maar je neemt ook de rust. Ook in de ‘herfst’ blijf je op een consistente basis zichtbaar voor de buitenwereld én kun je nieuwe fans aantrekken, voornamelijk met online marketing.
Winter
In de ‘winter’ ga je je inspiratie concreet maken, in de studio bijvoorbeeld. En je gaat artwork laten maken, cd’s en/of vinyl persen en een release planning maken voor het volgende seizoen. Je wordt nog zichtbaarder naar de buitenwereld, je wil de mensen meenemen in het proces. Ook in de ‘winter’ kun je nieuwe fans aantrekken.
Lente
‘Lente’! Tijd om te zaaien en op te bloeien. Je gaat jezelf laten zien. Actief de aandacht trekken. Je hebt iets nieuws te vertellen en dat moet terecht gaan komen bij de juiste mensen. Je bent super zichtbaar en je gebruikt je nieuwe muziek en eventuele nieuwe video’s voor het uitbreiden van je fanbase. De focus van de promotie ligt op het vergroten van de fanbase én het activeren van de huidige fans, bijvoorbeeld om de nieuwe plaat te kopen.
“Nu zit ik weer in de ‘herfst’ en is het een automatisme om af en toe te delen waar ik mee bezig ben. De social media horen er nu gewoon bij”
Zomer
In de ‘zomer’ is het tijd om te oogsten, met optredens en merchandise verkoop. In deze periode vergroot je jouw fanbase het meest. Dat komt omdat online marketing nu ook wordt gecombineerd met offline. Tijdens optredens, festivals en voorprogramma-shows word je ook ‘in reallife’ ontdekt. De promotie die je doet zet je in op het vergroten van je fanbase, maar vooral ook op het activeren van nieuwe volgers, door ze in ‘het echt’ te ontmoeten bij optredens. Zo wordt de relatie versterkt.
Waar zit jij?
In welk(e) seizoen(en) zit jij komende maanden? Natuurlijk gaat het tegenwoordig niet meer zo ‘op volgorde’, kunnen de seizoenen zich in hoog tempo opvolgen of zit je soms zelfs tegelijkertijd in meerdere seizoenen… Tóch geeft het overzicht. En om verwarring te voorkomen: je ‘muzikale seizoenen’ hoeven niet gelijk te lopen met de daadwerkelijke seizoenen van het jaar. Dus je kunt midzomer best in de muzikale ‘winter’ zitten! Bedenk voor jezelf in welk(e) seizoen(en) je de komende tijd zit en zorg ervoor dat je zichtbaar blijft zodat mensen je niet vergeten.
Automatisme
Peter de Roeck van Roekie vertelt wat het de ‘seizoenen’ hem heeft gebracht: “Toen ik ermee begon, had ik net mijn debuutplaat gereleased. Ik kwam dus meteen in de ‘lente’ en de ‘zomer’ terecht en dat hebben mijn volgers geweten. Het was even zoeken naar inspiratie en de instelling om elke dag iets te posten en om die posts relevant te houden. Ik merkte dat de fans getriggerd werden en dat er volgers bijkwamen.”
“Wat ik vreesde – dat volgers zouden afhaken omdat mijn berichten te opdringerig zouden zijn – gebeurde niet. Nu zit ik weer in de ‘herfst’ en is het een automatisme om af en toe te delen waar ik mee bezig ben. De social media horen er nu gewoon bij. Binnen een jaar plan ik een nieuwe release en ik heb al een goed zicht op hoe ik dat ga aanpakken op de socials. Dat is dus weer toeleven naar de ‘winter’: de plaat opnemen en een planning opmaken voor het vervolg: optredens, pers, promomateriaal…”
In de komende drie artikelen krijg je meer inspiratie over wát je precies kunt delen op je socials om jouw muziek te promoten.
Dit artikel is geschreven door Mirjam Sieben, zij werkt bij POPEI op de PR/communicatie afdeling, zit zelf in de band The Dirty Denims en leert met Onlightning andere muzikanten online marketing in te zetten voor hun muziek.
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013