online je muziek promoten (2/4): 6 soorten posts voor op social media
Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? We delen komende week vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing. Stap 2: deel interessante posts.
In de vorige blog heb je geleerd in welk ‘muzikaal seizoen’ je zit. Je weet nu dat je, ongeacht in welk ‘seizoen’ je zit, zichtbaar moet blijven op social media. Maar ja, wat dan?
Rommel je maar wat aan? Post je – op het moment dat je iets hebt bedacht – iets online en krijgt daar vervolgens minder respons op dan je eigenlijk zou willen? En heb je geen idee wat je dan wél zou moeten posten om impact te maken?
In dit tweede artikel leg ik je de zes volledige ‘content formats’ uit die ervoor zorgen dat je op een afwisselende manier gaat communiceren op social media.
1) CULTUUR
Stel jezelf de vraag: welke cultuur hoort er rondom m’n muziek? Welke lifestyle-elementen horen er allemaal bij het genre/niche waar m’n muziek toe behoort? Of zijn er misschien thema’s die binnen m’n muziek vaak naar voren komen, die niet per se met de muziek zelf te maken hebben?
Cultuur is al datgene wat vanzelfsprekend is. Als je aan een vis zou vragen wat hij ziet, dan noemt hij alles behalve het water. Dat is te normaal om waar te nemen. Pas op de toonbank van de visboer realiseert die vis zich hoe belangrijk water was. Cultuur of beschaving is het geheel aan gewoonten en (gedrags)regels dat bij een volk of stam hoort.
Dit kun je ook zo zien binnen bepaalde muziek-stromingen. Hieronder vallen o.a. het geheel van normen en waarden, de voeding, lichaams-versieringen, eetgewoonten, kleding, godsdienst, tradities en muziek en dans. De lichaamstaal speelt ook een rol, gedrag en non-verbale communicatie kunnen verschillen. De cultuur is in feite een optelsom van deze kenmerken.
Een aantal voorbeelden van m’n eigen band The Dirty Denims, waarmee we ‘happy hardrock’ maken:
Normen en waarden: niet te moeilijk doen, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, don’t worry be happy, niet zeuren, flexibel zijn, etc.
Voeding: bier, vlees, BBQ, hamburgers.
Lichaamsversiering: plectrumkettingen, festivalbandjes, baarden.
Eetgewoonten: tussendoor, lekker, om geen honger te hebben, bourgondiër.
Kleding: bandshirts, spijkerbroeken, sneakers, kistjes, Converse Allstars, leren jasjes.
Godsdienst: atheïst.
Tradities: heavy metal handgebaar.
Muziek en dans: moshen, airguitar, gebalden vuisten in de lucht.
Hobby’s: concerten/festivals bezoeken, sleutelen aan auto’s/motoren, het verzamelen van cd’s/vinyl, instrument spelen.
Je wil deze cultuur zichtbaar gaan maken in je uitingen, zodat mensen zich aangesproken voelen, zich verwant voelen met jou én met de andere fans van je muziek. Denk aan een magazine. Je hebt een tijdschrift gekocht op basis van het onderwerp (bepaalde niche bijvoorbeeld, zoals een computerblad, of een tijdschrift over classic rock), de titel (je kent het al, of je hebt er van gehoord en het maakt je nieuwsgierig), de vormgeving (huisstijl/artwork) en de teksten die erop staan. Je komt thuis, ploft op de bank en je gaat bladeren. En dat moet als een warm bad van herkenbaarheid voelen. Je vind het lastig om ‘m weg te leggen en voor het weet heb je ‘m uit.
Zo wil je ook dat jouw social media kanalen aanvoelen voor je volgers. Daarom is ‘cultuur’ de meest belangrijke content soort voor muzikanten. Want je kocht het tijdschrift voor de redactionele stukken. Niet voor de advertenties. Maar als die advertenties voorbij komen vind je het niet erg.
2) OPTREDENS
Er vanuit gaande dat je een artiest/band bent die regelmatig wil optreden, is één van de belangrijke content formats posts over optredens. Mocht je een lange tijd geen optredens hebben gepland, of zelfs een artiest/band zijn die zich daar helemaal niet op focust, dan kun je deze laten vervallen.
Onder deze content-soort valt o.a.:
– Aankondigingen van komende optredens (incl. eventuele ticketlinks)
– Foto’s en video’s van afgelopen optredens
– Live-uitzending tijdens een optreden
– Throwback Thursday achtige posts over optredens in het verleden
Foto’s/video’s van ‘achter de schermen’ bij een optreden, bijvoorbeeld backstage of bij een soundcheck, horen meer bij de ‘Behind The Scenes’ content soort. Dit gaat dus vooral over het ‘openbare’ gedeelte van het optreden.
3) BEHIND THE SCENES
Laat datgene zien wat normaal niet zichtbaar is voor je volgers. Dit kunnen twee dingen zijn:
Muziek gerelateerde behind the scenes, zoals ‘making offs’ van studio, video of foto’s van repetities, pakketjes van verkopen uit webshop, voorbereidingen shows, backstage, bandmeetings en ga zo maar door. Dit zijn vaak ‘on the moment’ posts die je niet gaat inplannen maar waar je wel rekening mee houdt in je planning. Maar het kunnen ook wél ingeplande berichten zijn natuurlijk, bijvoorbeeld als het ‘terugblik’ posts zijn. Het kunnen ook live-uitzendingen zijn vanuit de studio of repetitieruimte bijvoorbeeld.
Persoonlijke behind the scenes, zoals huisdieren, familie, vakantie, hobby’s, diner/lunch. Het mogen ook gewoon de simpele dingen in het leven zijn, zodat je volgers zien dat je ook gewoon een mens bent naast je rol als artiest. Hier versta ik ook band-gerelateerde dingen onder, zoals vragen die bandleden beantwoorden over hun eigen leven maar ook over hun rol in de band. Ik stuurde een lijst met vragen naar de bandleden. Als je al deze vragen en antwoorden vervolgens los post, met steeds weer een andere foto van het desbetreffende bandlid, dan heb je zo alweer tientallen posts op de plank liggen.
4) PROMO
Met ‘promo-posts’ zorg je ervoor dat je fan een volgende stap maakt in het supporten van je muziek.
Denk bijvoorbeeld aan:
– Een uitnodiging om je ook te gaan volgen op een ander social media kanaal
– Een uitnodiging om lid te worden van je Facebook-groep
– Een uitnodiging om lid te worden van je nieuwsbrief
– Een uitnodiging om een review te plaatsen op je Facebook-pagina
– Een uitnodiging om merchandise te kopen
– Een speciale sale
– Een goede review uit de pers (dit ‘bewijst’ aan de volger dat die goede smaak heeft)
Dit zijn de ‘look at me!’ en ‘Me! Me! Me!’ posts, maar omdat je ook andere dingen deelt, zullen je volgers dit niet vervelend vinden. Hoe meer andere posts, hoe vaker je promo kunt plaatsen. Het gaat hier om de juiste verhoudingen t.o.v. de andere soorten posts.
5) VERHAAL / VISIE
Verhaal
Met persoonlijke verhalen maak je echte connectie met je volgers. Het vertelt wat over jou en/of je band, je/jullie muziek en je/jullie achtergrond.
Ieder genre leent zich voor persoonlijke verhalen, alleen de insteek zal per genre verschillen. Het niveau van ‘emotionele content’ kun je zelf het beste aanvoelen. Wat past bij je muziek en waar zitten liefhebbers daarvan op te wachten?
Bijvoorbeeld: een singer/songwriter met diepgaande teksten, zal ook eerder de emotionele connectie opzoeken met zijn/haar publiek dan een happy hardrock band (om maar een voorbeeld te noemen, haha). En een politieke punkband zal meer diepgaande verhalen schrijven dan een pretpunk band met luchtige lyrics.
Wel of niet emotioneel: met verhalen maak je échte connectie. Het zet jou en je muziek binnen een grotere context.
Visie
Een post met persoonlijke visie of inspiratie trekt like-minded mensen aan, die dezelfde missie, visie of waarden hebben als jij. Denk aan:
– Waar je lyrics over gaan. Post bijv. (een stuk van) een songtekst en leg het uit. Of laat je gewoon inspireren door waar jullie liedjes in het algemeen over gaan en schrijf daar een post over.
– Visie op muziek (bijv.: muziek moet vernieuwd zijn. Of juist: muziek moet je mee terugnemen naar vervlogen tijden).
– Visie op de wereld (hoe jij bijv. denkt over politiek, natuur, economie, spirituele onderwerpen of geloof).
– Visie op persoonlijke dingen (bijv. over hobby’s of dingen die te maken hebben met de cultuur rondom je muziek). Het kunnen lange verhalen zijn, maar ook kortere quotes (van jezelf of anderen) of positieve vibes.
6) VRAAG
Met het stellen van vragen krijg je betrokken publiek. Het kan van alles zijn. Als muzikant zijnde wil je namelijk van alles weten over je volgers, omdat je zo een beter beeld krijgt van hen en wat hun interesses zijn. Je kunt de vragen dus opdelen in:
Inhoudelijke vragen: je kunt ze bijvoorbeeld laten meebeslissen met bepaalde dingen. Zoals artwork voor album of merchandise of de liedjes die je op je setlist zet. Of laat ze hun mening geven over welk album of liedje van jou ze het best vinden. Of vraag aan ze aan welke bands of woorden ze moeten denken bij jouw muziek. Of… nou ja, je begrijpt het wel.
Persoonlijke vragen: een kans om je ideale fan nog scherper te krijgen. Stel ze persoonlijkere vragen, zoals hun favoriete website(s), tijdschrift(en), band(s), film(s), etc. Grote kans dat het je nog op ideeën brengt voor cultuur-posts (dat heb ik ook regelmatig). En mensen vinden het ook gewoon leuk om zulke vragen te beantwoorden, dus je ‘engagement’ gaat omhoog.
Maak polls op Facebook of in stories op Instagram, of stel juist een open vraag en vraag om antwoord in een reactie. Je kan het zo gek niet bedenken of er is altijd wel een vraag te stellen aan je volgers. Zorg ervoor dat je concrete vragen stelt zodat de stap tot actie om te antwoorden voor mensen klein is.
In de volgende 2 artikelen leer je hoe je echt zichtbaar wordt op social media, en hoe je een community rondom je muziek kunt opbouwen.
Dit artikel is geschreven door Mirjam Sieben, zij werkt bij POPEI op de PR/communicatie afdeling, zit zelf in de band The Dirty Denims en leert met Onlightning andere muzikanten online marketing in te zetten voor hun muziek.
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013