online je muziek promoten (1/4): bepaal je focus met 'seizoenen'
Unfortunately this page isn't available in English.
Corona heeft toegeslagen. Offline je muziek promoten, zoals bij optredens, kan momenteel niet. Wat je online kunt doen om je fanbase op te bouwen? We delen komende week vier blogs met daarin tips en inzichten voor het promoten van je muziek door online marketing. Stap 1: bepaal je focus met ‘seizoenen’.
Zichtbaar zijn op social media is belangrijk. Maar wát moet je delen dan? Op basis van spreekwoordelijke ‘seizoenen’ kun je jouw focus bepalen en daar ook de promotionele planning op maken. Dit is een belangrijke basis om te kunnen bepalen hoevéél je het beste kunt delen op social media en wát je gaat delen.
Corona
Door corona noemen sommigen ‘het seizoen afgelopen’. Maar het gaat hier om je eigen muzikale seizoenen. Ook in deze periode kun je stappen zetten voor je muziek. Grote kans dat in een korte tijd je beeld van de komende maanden enorm is veranderd. Misschien was je plan om veel op te treden en is dat aangepast naar het schrijven en/of opnemen van nieuwe nummers. Wat je ook kunt doen, is een plan maken om je muziek te promoten.
Word niet onzichtbaar
Veel muzikanten worden onzichtbaar op het moment dat ze gaan schrijven of opnemen. Maar ook dán kun je zichtbaar blijven en zelfs nieuwe fans aantrekken! Hoe fijn is het, als je ook in deze periodes nieuwe fans aantrekt die zitten te wachten op je nieuwe liedjes?
Focus
Daarom: het metafoor van ‘seizoenen’ om de verschillende fases in je muzikale carrière te omschrijven met de bijbehorende focus. Het in beeld brengen van je muzikale seizoenen geeft je een houvast met betrekking tot je planning. Het geeft je inzicht waarop je jezelf nú moet focussen en waarop je later gaat focussen.
Herfst
In de ‘herfst’ focus je op jezelf en je inspiratie. Je creëert nieuwe muziek, maar je neemt ook de rust. Ook in de ‘herfst’ blijf je op een consistente basis zichtbaar voor de buitenwereld én kun je nieuwe fans aantrekken, voornamelijk met online marketing.
Winter
In de ‘winter’ ga je je inspiratie concreet maken, in de studio bijvoorbeeld. En je gaat artwork laten maken, cd’s en/of vinyl persen en een release planning maken voor het volgende seizoen. Je wordt nog zichtbaarder naar de buitenwereld, je wil de mensen meenemen in het proces. Ook in de ‘winter’ kun je nieuwe fans aantrekken.
Lente
‘Lente’! Tijd om te zaaien en op te bloeien. Je gaat jezelf laten zien. Actief de aandacht trekken. Je hebt iets nieuws te vertellen en dat moet terecht gaan komen bij de juiste mensen. Je bent super zichtbaar en je gebruikt je nieuwe muziek en eventuele nieuwe video’s voor het uitbreiden van je fanbase. De focus van de promotie ligt op het vergroten van de fanbase én het activeren van de huidige fans, bijvoorbeeld om de nieuwe plaat te kopen.
“Nu zit ik weer in de ‘herfst’ en is het een automatisme om af en toe te delen waar ik mee bezig ben. De social media horen er nu gewoon bij”
Zomer
In de ‘zomer’ is het tijd om te oogsten, met optredens en merchandise verkoop. In deze periode vergroot je jouw fanbase het meest. Dat komt omdat online marketing nu ook wordt gecombineerd met offline. Tijdens optredens, festivals en voorprogramma-shows word je ook ‘in reallife’ ontdekt. De promotie die je doet zet je in op het vergroten van je fanbase, maar vooral ook op het activeren van nieuwe volgers, door ze in ‘het echt’ te ontmoeten bij optredens. Zo wordt de relatie versterkt.
Waar zit jij?
In welk(e) seizoen(en) zit jij komende maanden? Natuurlijk gaat het tegenwoordig niet meer zo ‘op volgorde’, kunnen de seizoenen zich in hoog tempo opvolgen of zit je soms zelfs tegelijkertijd in meerdere seizoenen… Tóch geeft het overzicht. En om verwarring te voorkomen: je ‘muzikale seizoenen’ hoeven niet gelijk te lopen met de daadwerkelijke seizoenen van het jaar. Dus je kunt midzomer best in de muzikale ‘winter’ zitten! Bedenk voor jezelf in welk(e) seizoen(en) je de komende tijd zit en zorg ervoor dat je zichtbaar blijft zodat mensen je niet vergeten.
Automatisme
Peter de Roeck van Roekie vertelt wat het de ‘seizoenen’ hem heeft gebracht: “Toen ik ermee begon, had ik net mijn debuutplaat gereleased. Ik kwam dus meteen in de ‘lente’ en de ‘zomer’ terecht en dat hebben mijn volgers geweten. Het was even zoeken naar inspiratie en de instelling om elke dag iets te posten en om die posts relevant te houden. Ik merkte dat de fans getriggerd werden en dat er volgers bijkwamen.”
“Wat ik vreesde – dat volgers zouden afhaken omdat mijn berichten te opdringerig zouden zijn – gebeurde niet. Nu zit ik weer in de ‘herfst’ en is het een automatisme om af en toe te delen waar ik mee bezig ben. De social media horen er nu gewoon bij. Binnen een jaar plan ik een nieuwe release en ik heb al een goed zicht op hoe ik dat ga aanpakken op de socials. Dat is dus weer toeleven naar de ‘winter’: de plaat opnemen en een planning opmaken voor het vervolg: optredens, pers, promomateriaal…”
In de komende drie artikelen krijg je meer inspiratie over wát je precies kunt delen op je socials om jouw muziek te promoten.
Dit artikel is geschreven door Mirjam Sieben, zij werkt bij POPEI op de PR/communicatie afdeling, zit zelf in de band The Dirty Denims en leert met Onlightning andere muzikanten online marketing in te zetten voor hun muziek.
>> MIS GEEN TIPS MEER! KLIK HIER OM WEKELIJKS EEN NIEUWE MUZIKANTENTIP IN JE MAILBOX TE ONTVANGEN <<
Unfortunately our mini-pop magazine "DE POPEI" isn't available in English
DE POPEI is the monthly mini-pop magazine published by POPEI.
DE POPEI is printed double sided on A3 and folded to flyer size. It is distributed at more than 200 addresses throughout Eindhoven and the surrounding area in a circulation of 2500 pieces.
Go to the Dutch version