de mannenstem vs. de vrouwenstem
Als je muziek aan het luisteren bent, dan hoor je vaak al meteen of de song door een man of een vrouw gezongen wordt. Maar natuurlijk is dit niet altijd even duidelijk om te horen. Zeker een getrainde stem met een groot bereik en veel stemmogelijkheden kan het nog wel eens lastig maken om een verschil te horen. En zeker wanneer de song gemixt en gemasterd is waarbij veel effecten op de zang zijn toegevoegd. Maar toch zijn er wel duidelijke verschillen tussen de mannen- en de vrouwenstem. En in deze blog gaan we eens inzichtelijk maken wat nu typerend is voor een mannenstem en wat voor een vrouwenstem.
De stem maakt door de jaren heen veel mee. Zeker in de jongere jaren is de stem nog volop in ontwikkeling. Het stemgeven start meteen wanneer je geboren bent. Dan klinkt de stem ook erg hoog. De toonhoogte van een baby ligt tussen de 320 Hz en 740 Hz waarbij de stembanden tussen de 2,5 en 5 mm zijn. Het strottenhoofd ziet er wat meer als een trechtervorm uit en ligt wat hoger in de hals. Bij jongens en meisjes is dit hetzelfde.
En wanneer je wat ouder wordt, dan is de positie van het strottenhoofd wat lager gezakt in de hals. Tussen de 1 en 12 jaar zullen de stembanden in lengte ook met ongeveer 6.5 mm groeien. En door die lengtegroei van de stembanden, de groei van massa van de stembanden, zal het stemgeluid wat lager gaan klinken. De toonhoogte van jongens en meisjes zal dan tussen de 340 en 470 Hz klinken.
Maar wanneer we in de puberteit komen, dan gebeurt er veel. Bij jongens en bij meisjes verandert de stem namelijk wanneer hormonen een rol gaan spelen. We noemen dit de stemmutatie en deze duurt gemiddeld een jaar. De gemiddelde leeftijd van de stemmutatie is bij jongens rond de 13-13,5 jaar en bij meisjes valt dit rond de 12-13 jaar, wanneer de menstruatie begint. En natuurlijk zijn er wat uitzonderingen. Bij sommige jongens kan de stemmutatie al eerder (rond de 10,5 jaar) of later (rond de 15,5 jaar) plaatsvinden. Iedereen zit immers toch net wat anders in elkaar.
“Testosteron heeft een groot effect op het stemapparaat”
Bij jongens is er veel testosteronproductie en bij meisjes weinig. En testosteron heeft een groot effect op het stemapparaat. Bij jongens is er een sterke groei (66%) van de larynx en bij meisjes groeit de larynx met 24%. Bij jongens ontstaat een scherpere hoek van het thyroid en bij meisjes niet. Daarom zie je bij jongens de adamsappel veel beter dan bij meisjes. Bij jongens is er een sterke daling van de larynx en bij meisjes is dat beperkt. Bij jongens is er ongeveer een octaaf (van 260 Hz naar 120 Hz) daling in toon en bij meisjes is dat ongeveer een terts (260 Hz naar 220 Hz). Door deze grote verschillen horen we daarom ook bij jongens vaak een meer opvallende stemverandering dan bij meisjes.
En omdat die jongensstem best wel wat veranderingen te verduren krijgt, is het logisch dat de stem soms moeite heeft om zich daar op aan te passen. Het kan dan voorkomen dat de stem soms hees klinkt of dat er wat fluctuaties of stembreuken te horen zijn tussen borst- en kopstem. De stem slaat dan dus even over en dat hoort er soms een beetje bij. Die typische stembreuken ervaart ongeveer 60% van de jongens.
“Rond je 24e levensjaar is het strottenhoofd helemaal uitgegroeid”
Maar gelukkig heeft de puberteit ook wel fijne voordelen want de stem ontwikkelt zich tot een mooie stem waarbij niet alleen het strottenhoofd is gegroeid. Er zijn namelijk ook veranderingen in de resonans-ruimtes, de borstkas en het longvolume. Na de stemmutatie heb je dus ook meer ademcapaciteit wat ontzettend handig is tijdens het zingen.
De stembanden van een volwassen man zijn tussen de 17 tot 15 mm. De mannenstem heeft een gemiddelde maximale fonatieduur van 21,8 seconde. Kun jij een /aa/ langer dan 21,8 seconden aanhouden? Iets anders wat typerend voor de mannenstem is en wat je zelf ook eens zou kunnen testen is het melodische bereik (toonhoogte) en het dynamische bereik (volume). Het gemiddelde melodische bereik van een man ligt op de 33,3 halve tonen waarbij de laagste toon op 85 Hz zit en de hoogte toon op 586 Hz. Als het gaat om volume zou een man een gemiddeld dynamisch bereik hebben van 46,8 dB waarbij de zachtste toon 50,7 dB is en de hardste toon 97 dB.
De stembanden van een volwassen vrouw zijn tussen de 12 tot 17 mm. De vrouwenstem heeft een gemiddelde maximale fonatieduur van 16,2 seconde. Kun jij een /aa/ langer dan 16,2 seconden aanhouden? Iets anders wat typerend voor de vrouwenstem is en wat je zelf ook eens zou kunnen testen is het melodische bereik (toonhoogte) en het dynamische bereik (volume). Het gemiddelde melodische bereik van een vrouw ligt op de 31,3 halve tonen waarbij de laagste toon op 142 Hz zit en de hoogte toon op 867 Hz. Als het gaat om volume zou een vrouw een gemiddeld dynamisch bereik hebben van 45,3 dB waarbij de zachtste toon 51,2 dB is en de hardste toon 96,5 dB.
De gegevens hierboven zijn gemiddelde gegevens van een gezonde stem. Nu kan een stem natuurlijk altijd wat afwijken van de gemiddelde gegevens. Een getrainde stem kan immers ook meer dan een ongetrainde stem. En nu hebben we het nu nog niets eens gehad over de klank. Een stem kan namelijk ook per man of vrouw ontzettend verschillen. Een stem kan bijvoorbeeld warm, nasaal, ruw, drukkend, resonansvol, ijl, krachteloos klinken. En zo zijn er nog veel meer begrippen hoe je een stem kunt benoemen en ervaren. Hoe een stem klinkt, heeft natuurlijk niet alleen met de anatomische eigenschappen te maken, maar ook met bijvoorbeeld de kaakval, projectie, resonantie en stemplooisluiting te maken. En dan zijn er nog tig andere facetten die meespelen in hoe een stem kan klinken. Maar bovenstaande geeft een aardig beeld tussen de verschillen van een mannen en vrouwenstem door de jaren heen.
En als je dan je vitale stemjaren achter de rug hebt, dan doet de stem het als het goed is nog steeds hoor, maar begint de leeftijd helaas ook zijn tol te eisen. De vrouwenstem wordt namelijk wat lager in toonhoogte omdat er wat vocht in de stemplooien komt te zitten waardoor de massa van de stembanden wat verdikt wordt. En bij mannen gaat de stem juist wat hoger klinken omdat de stemplooien korter worden en de spiermassa daalt. Het slijmvlies van de stembanden wordt wat dunner en droger en het bindweefsel wordt wat stugger. De stembanden kunnen wat bol gaan staan en door de vertraagde zenuwgeleiding is het lastiger om snel te kunnen reageren op vocale veranderingen zoals bijvoorbeeld snel kunnen wisselen tussen hoog en laag zingen. Typerend voor de vrouwelijke oudere stem is dat deze wat lager en wat krakeriger gaat klinken en voor de mannen stem geldt dat de stem wat hoger en ijler gaat klinken.
In onze praktijk werken we veel met het verrijken van de stemmogelijkheden en het behouden van een goede stemkwaliteit zodat de stem ook mooi aan de normwaardes kan voldoen. Zo kan er bij ouderen bijvoorbeeld gewerkt worden aan het langer stabiel houden van de stem zodat deze wat minder gaat kraken. Daarnaast werken we bijvoorbeeld ook met regelmaat aan een mannenstem omtoveren naar een vrouwenstem en andersom (de transstem). En met muzikanten werken we veel aan het trainen van stabiliteit, bereik, klank, stemconditie en techniek.
“YOU SUPPORT YOUR VOCALS, WE SUPPORT YOU”
Mariëlle Dortmans Stemtherapeut & Logopedist
MyBodyVox Stem-specialistische Logopedie- en ontspanningspraktijk 06-14066866
Strijp-S - Videolab
Instagram: www.instagram.com/mybodyvox/
|
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013