haal met een ‘waterval strategie’ meer uit je muziek
Een waterval strategie is welbekend in de filmwereld. Een film komt eerst in de bioscoop en doorloopt daarna meerdere fases van kopen, huren en streamen. Dit brengt meer buzz, meer promotie en meer centen. Hoe kun jij als opkomende artiest dit principe ook inzetten voor jouw muziek? In dit artikel een aantal ideeën.
Ik (Mirjam van POPEI) sprak onlangs met Maarten Walraven-Freeling, hij schreef een Engelstalig artikel over de ‘waterfall strategy’ bij livestreams voor opkomende artiesten. Het idee is dat je met dezelfde content zoals muziek, (live) video en behind the scenes op meerdere manieren in kunt zetten zodat je er meer uit haalt.
Met maar weinig extra moeite kun je deze content steeds op een net wat andere manier en op andere kanalen releasen, waardoor je ‘meerdere momentjes’ creëert en het je zo helpt in de marketing. Ook kun je content op meerdere manieren hergebruiken zodat je kosten spreidt. En als laatste: er kunnen ook meerdere verdienmodellen aan hangen, waardoor het ook de financiële kant van je muziek business ondersteunt.
Met maar weinig extra moeite kun je deze content steeds op een net wat andere manier en op andere kanalen releasen
Daarom hierbij op 3 gebieden (video, muziek en behind the scenes) een brainstorm aan ideeën.
(Live) video
De livestreams hebben natuurlijk het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Vooral uit noodzaak, maar nu blijkt dat livestreams ook wel een aantal unieke kenmerken hebben. Dus ze zijn ‘here to stay’! Zeker op het gebied van interactie en internationalisatie.
Ik ben van mening dat je een livestream niet gewoon als een ‘online optreden’ moet zien. Bij een optreden gelden er andere regels. Een optreden moet vooral lekker doorlopen, niet teveel praten tussendoor en vooral zo min mogelijk de beleving doorbreken. Want er is al interactie doordat je elkaar ziet en hoort. Maar bij een livestream mis je die twee componenten, meestal zie en hoor jij je publiek niet. Als je dan ervoor kiest om niet die interactie aan te gaan, dan kun je net zo goed een video opnemen en die online zetten, dan is er weinig ‘live’ aan en de betrokkenheid van het publiek is minder hoog. Maar als je de unieke manieren van interactie in een livestream verwerkt, echt even de tijd nemen om in te gaan op (een aantal) reacties, vragen beantwoorden, zelf dingen vragen etc, dan krijg je iets nieuws wat goed kan blijven bestaan naast ‘gewone optredens’.
Livestreams zijn ‘here to stay’! Zeker op het gebied van interactie en internationalisatie
Daarnaast: misschien speel je met je band in een beperkt aantal landen live shows maar heb je wel volgers in andere landen. Deze mensen kunnen jou dus niet heel eenvoudig offline live zien. Voor hen is die live beleving extra interessant omdat ze überhaupt niet de mogelijkheid hebben om je ‘in het echt’ te komen bekijken.
Maar goed: terug naar de waterval strategie. Momenteel werken muzikanten vooral toe naar de livestream zelf inclusief eventuele ticketverkoop. Als deze heeft plaatsgevonden, dan is het verder wel een beetje klaar. Maar wat als je de video en geluidscontent nog kunt hergebruiken? Je kunt:
- Het complete optreden betaald aanbieden in je webshop zodat de mensen die het hebben gemist het alsnog kunnen zien.
- Van een paar liedjes officiële live video’s uitbrengen.
- De audio gebruiken voor een live plaat om deze te releasen op online streaming kanalen, of zelfs op cd (Echt waar haha! Wel afhankelijk van het genre) en vinyl.
- De beelden gebruiken om deze te verwerken in je volgende officiële muziek video.
- Het complete optreden gratis delen onder je betalende members.
- De beelden gebruiken om te verwerken in een documentaire.
Om maar wat voorbeelden te noemen.
Momenteel werken muzikanten vooral toe naar de livestream zelf. Daarna is het verder wel een beetje klaar
Muziek
Ook met je muziek kun je kiezen voor verschillende strategieën. Sowieso werken alle artiesten wel met singles voordat een officiële release zoals een EP of album uitkomt. Sommige artiesten werken alleen met singles en verzamelen deze uiteindelijk op een EP of album. Maar, afhankelijk van je muziek en doelgroep, kun je er ook voor kiezen een tijd lang bepaalde liedjes alleen te releasen op fysieke geluidsdragers en daarna pas online.
Ook kun je – als je een membership hebt – members meenemen in het maak-proces en demo’s en pre-productie opnames met ze delen voordat de release officieel uit is. En ook het uiteindelijke gemasterde liedje kun je eerst aanbieden aan je members, zodat zij de allereerste zijn die het hebben. En wat te denken van leden van je mailinglist, Facebook-groep, Whatsapp-groep of sms-lijst: misschien kunnen mensen daar gratis lid van worden, maar je kunt ze wel eerder toegang geven tot dingen in ruil voor contactgegevens, zodat jij minder afhankelijk wordt van social media.
Dit zou er zo uit kunnen zien:
1) Demo’s en pre-productie opnames sturen naar betalende members.
2) Af-product als eerste naar members sturen.
3) Af-product even later naar je mailinglist/Facebook-groep/Whatsapp-groep/sms-lijst.
4) Daarna pas het af-product openbaar releasen.
En in het geval dat het om een EP of album gaat:
1) Een aantal singles op online streamingdiensten.
2) De overige liedjes tijdelijk alleen aanbieden op fysieke geluidsdragers en/of als downloads vanuit jouw eigen webshop.
3) En dan uiteindelijk pas alles ook op de streaming diensten.
Ga strategischer om met je content. Denk er van tevoren beter over na en kijk ook eens regelmatig terug: wat hebben we nog liggen
Behind the scenes
Ook met content van achter de schermen kun je een waterval strategie toepassen.
1) Maandelijkse (of wekelijkse) vlogs voor members
2) Stukjes daaruit ook naar de mailinglist/Facebook-groep/Whatsapp-groep/sms-lijst sturen.
3) Nog kleinere stukjes openbaar aanbieden.
4) Wat unieke content achter de hand houden, samen met voorgaande footage, voor een documentaire.
5) Behind the scenes beelden verwerken videoclips.
Brainstorm zeker zelf nog even verder en ga het in praktijk brengen! Moraal van het verhaal is: ga strategischer om met je content. Denk daar van tevoren beter over na en kijk ook eens regelmatig terug: wat hebben we nog liggen waar we iets mee kunnen?
Succes!
Groetjes Mirjam
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013