interview met bart brouwer over popworkshops, popei en nostalgie
Wat volgens Bart Brouwer (bekend als toetsenist bij Flyin’ Spiderz en Betty Blue en jarenlang werkzaam voor Centrum voor de Kunsten Eindhoven) een beetje onderbelicht is in de hele POPEI geschiedenis, is wat voor een invloed de popworkshops hebben gehad. Daarom spreken we hem er over, inclusief een aantal leuke andere anekdotes.
Foto: Ranjit Singh Seen Photography
“De popworkshops waren echt heel belangrijk en daar is alles mee begonnen voor POPEI”, vertelt Bart. “De popworkshops zijn ontstaan door één van de geweldige ideeën van Mick van Son. Dat behoeft eerst wat uitleg over het ontstaan van POPEI.” Bart probeert een kort tijdslijntje te schetsen: “De gemeente gaf de groep Bots een ruimte om hun Bots Roadshow programma helemaal te ontwikkelen en te oefenen. Ze mochten daarvoor een grote ruimte aan de Zoutstraat gebruiken. Dat pand was eigenlijk van Gemeentewerken en in die ruimtes lagen verkeersborden, fietsenrekken, stoeptegels en dat soort dingen, het was een heel groot opslagmagazijn. Daar gebruikte de gemeente maar de helft van, dus in de ene helft, aan de voorkant, mocht Bots vooruit.”
Zaal A
“Op een gegeven moment was die Roadshow natuurlijk klaar en toen was er ruimte over. Daar maakten de Flyin’ Spiderz gebruik van om te repeteren en tegelijkertijd ook alles wat muziek maakte rondom Ad van Meurs. Ad zat daar bijvoorbeeld met z’n band Bleistift, al had hij verschillende bands en dat veranderde elke maand. Samen met de Spiderz gebruikten ze zaal A, dat zegt de oude gebruikers wel wat.”
“Dan stonden er gewoon 30 of 40 gitaren opgesteld en een geluidsinstallatie, voor Sonic Youth. Die waren daar ineens gewoon”
Sonic Youth, Nina Hagen en Herman Brood
“Aan de voorkant waren 2 kantoren en daar maakte op een gegeven moment ook de organisatie van het Midzomernacht Spektakel gebruik van”, vertelt Bart verder. “Dat was echt iets heel aparts hier in Eindhoven, dat event was te gek hoor! Heel erg leuk opgezet. Op een gegeven moment kreeg je te horen dat je niet kon oefenen omdat er bands voor het Midzomernacht Spektakel moesten repeteren en dan kwam je binnen en dan stonden er gewoon 30 of 40 gitaren opgesteld en een geluidsinstallatie, voor Sonic Youth. Die waren daar ineens gewoon. En een dag later was Nina Hagen daar aan het zingen. Die hebben daar ’s middags nog wat dingen doorgenomen met Herman Brood.”
Dr Pepper tune vanuit POPEI “Ik was aan het spelen en het klapraam stond open”, vertelt Bart Brouwer. “Daarboven op de hoek was een groot reclamebedrijf en die had een prijsvraag uitgeschreven in Nederland voor het schrijven van een liedje voor Dr Pepper. We kenden dit frisdrank merk niet maar het was super groot in Amerika. En ze hadden een deal met Bavaria: als Bavaria Dr Pepper groot maakte in Nederland, dan gingen zij Bavaria groot maken in Amerika onder de naam Swinkels, en dat hebben ze gedaan. Ze waren dus op zoek naar muziek en ze hoorden mij beneden een beetje piano spelen. Toen dachten ze: ‘Waarom pakken we dat niet? Dan zijn we er vanaf.” Ze kwamen met 2 man naar beneden en vroegen in het Engels (want: Amerikanen) door de klapraam of ik een paar liedjes wilde schrijven voor Dr Pepper. Ze gaven me wat tekst en ik had binnen een paar uur al wat klaar. Ze kwamen luisteren en zeiden ‘You’re the one, great, great’. Toen heb ik dit uiteindelijk opgenomen.” Waarna Bart het deuntje neuriet wat helaas nergens meer te vinden is. |
Broeinest van de underground
“Mick van Son was ook bij het Spektakel betrokken. Mick bleef uiteindelijk een beetje hangen, het was vanzelfsprekend en hij werd vrijwel automatisch beheerder van het pand. Er kwamen een paar bandjes bij, er werd wat meer gerepeteerd, er kwam een drankautomaat, Mick richtte zijn kantoor in en ging wat dingetjes bijhouden om verantwoording af te leggen aan de gemeente. Na een tijd werd er besloten een officiële stichting op te richten. De zalen werden wat aangepakt en er kon worden uitgebreid omdat de gemeente uit het pand weg ging en de drukkerij die er achter zat ook. Dus het werd groter en groter en op een gegeven moment waren er 6 of 7 zalen. Er kwamen steeds meer bands, want het was ondertussen wel echt een broeinest geworden van de underground en pop, wat heel leuk was. Er stonden soms wel 60 tot 100 fietsen tegen de gevel aan, zo hard werd er gewerkt en gespeeld.”
“Er stonden soms wel 60 tot 100 fietsen tegen de gevel aan, zo hard werd er gewerkt en gespeeld”
Slapen in caravans
“Wat ik zo leuk vond aan Mick van Son, is dat hij gewoon een heel mooi helder idee had. Hij verzon een weekend waarvoor mensen zich konden aanmelden om in een popband te leren spelen, waarin op vrijdag en zaterdag de hele dag werd gerepeteerd en op zondag voor genodigden een optreden plaatsvond. Er werden een aantal gerenommeerde popmuzikanten aangetrokken als docenten, bijvoorbeeld Bertus Borgers. En om die mensen te huisvesten (want ze kwamen ook van buiten Eindhoven) zette Mick wat caravans voor POPEI neer en hij bouwde in het pand nog gauw een douche. Er was toen nog geen woningbouw tegenover POPEI, dus de caravans konden op een groot veld staan, in de buurt van de oude Boerenbond. En toen was eigenlijk het idee geboren van de popworkshops. Daar moet ik Mick echt credits voor geven, dat mag ie ook wel een keer horen.”
Bart Brouwer in de studio in zaal D met de toen nieuwe Otari 8-sporen bandrecorder die Bart kreeg van z’n platenmaatschappij Warner Brothers
Hekel aan les geven?
“Ik werd er bij betrokken omdat 1 van de docenten ziek werd en ze toen met hun handen in hun haar zaten. Ik kwam al veel bij POPEI, zat in Flyin’ Spiderz en heb op het conservatorium gezeten, dus het was wel begrijpelijk dat ze me vroegen, maar daarvoor had ik nooit les gegeven. Ik dacht dat ik een hekel had aan les geven, dus ik hield het altijd ver weg. Maar ik heb het toch gedaan en ik vond het zo leuk, 3 dagen met die kids bezig te zijn. Dat was te gek en uiteindelijk evalueerden we het en het was ontzettend geslaagd. Toen ging Mick het structureren en hij zocht de samenwerking met het CKE, wat toen nog de Eindhovense Muziekschool heette, en die hadden er ook wel oren naar. In het begin was er een klein clubje met goede leraren zoals Bertus Borgers en Mirjam Snoeck. Het werd toch een pijler bij POPEI en dat is het lang geweest.”
“Buurtpop groeide zó uit, met docenten zoals Ruud Borgers, Rik Polman, Nico Spruijt en Bart Beks. Die hadden wel 30 of 40 bands”
Buurtpop
“Er kwam op een gegeven moment een man naar mij toe van Buurtwerk Eindhoven, die zei: ‘Dat is leuk, ik heb ook kinderen en jongelui die mee willen doen’, maar dat waren er veel te veel. Toen heeft POPEI zelf Buurtpop gestart en toen ging het loos, want die man kwam steeds weer met nieuwe groepjes aan. Ik bleef via het CKE popworkshops geven in POPEI. Ik had bijvoorbeeld 10 bands samen met de ander workshopsdocenten. Maar Buurtpop groeide zó uit, met 3 of 4 docenten zoals Ruud Borgers, Rik Polman, Nico Spruijt en Bart Beks. Die hadden wel 30 of 40 bands. Buurtpop heeft ook veel compilatiealbums gemaakt. Er zijn er stuk een of 5 of 6 gemaakt, volgens mij allemaal opgenomen bij Ken Kuipers en Marco van Wijnen in de studio van POPEI.”
1 van de uitgebrachte Buurtpop CD's
Beroemdheden
“POPEI werd de hele dag bevolkt met bands die er repeteerden etc. En natuurlijk zat er tussendoor in een zaaltje Beef te repeteren en Peter Pan Speedrock en Betty Blue, et cetera. Je kunt natuurlijk heel interessant doen over de muzikanten die later beroemd zijn geworden, maar voor mij zijn het die popworkshop bandjes en die LP’s - en die zijn leuk, want het waren allemaal eigen nummers - en de kinderen uit Hanevoet en noem allemaal maar op, maar ze vonden het geweldig en er zijn er een stel uitgekomen die nog steeds muziek maken.”
Thuis voelen
“Die bandjes kwamen allemaal samen en dat intieme, krakkemikkige, dat was heel leuk, dat was echt underground. Dat was echt punk. Dat mag tegenwoordig niet meer, je liep door die zalen heen en in die middenruimte kon je alle bands horen spelen. Dan ging je een biertje pakken dan stond Marga wat te tappen. Maar op een gegeven moment mocht er van alles niet meer. Die deur moest een brandwerende deur zijn van 4000 euro, de wc’s waren niet goed… Het gebouw werd slecht bevonden, terwijl wij er ons vreselijk goed thuis voelden. Het was een vrijplaats, een soort Tivoli in Kopenhagen maar dan op de Zoutstraat. Mensen waren echt vrij en bezig met muziek.”
Ruggengraat
Al met al hebben de workshops dus een ontzettend groot belang gespeeld in de ontwikkeling van POPEI. Als er alleen maar af en toe een underground bandje had gerepeteerd dan was het nooit zo uitgegroeid. Het gaf echt een maatschappelijk belang wat de gemeente graag ondersteunde. De popworkshops waren de ruggengraat.
Houd de dief! Bart vertelt nog een ‘leuke’ anekdote: “Ik kan het me nog herinneren dat iemand op een gegeven moment een dakkoepel boven los schroef om in te breken. Hij sprong toen 3 meter naar beneden, kwam in het ontvangsthalletje terecht en daar was alles zó waanzinnig hermetisch afgesloten, waardoor die jongen niet weg kon, terwijl tegelijkertijd het alarm af ging. Hij werd natuurlijk helemaal gek en hij moest wachten tot er iemand kwam.” We kunnen ons levendig voorstellen dat hij ‘Hè, hè’ zei toen ie werd bevrijd. |
Dit is een artikel in kader van 40 jaar POPEI. Lees ook het artikel van Paul van Gemert.
DE POPEI editie september 2021
MUZIKANTENTIPS
Klik hier voor de Facebook-groep Fix Je Bizz, een community vol muzikanten die jou kunnen helpen met je zakelijke regelskills
MINIPOPBLAD DE POPEI
DE POPEI is het maandelijkse mini-popblad uitgegeven door POPEI.
DE POPEI wordt dubbelzijdig gedrukt op A3 en gevouwen tot flyerformaat. Het wordt verspreid op meer dan 200 adressen door heel Eindhoven en omstreken in een oplage van 2500 stuks.
DE POPEI december 2022
DE POPEI november 2022
Platenpraten met Ferry Zandvliet
DE POPEI oktober 2022
Platenpraten met This Is Lovski
DE POPEI september 2022
DE POPEI juni/juli 2022
Platenpraten met Danielle Warners
DE POPEI mei 2022
DE POPEI april 2022
DE POPEI november/december 2021
Download PDF
Interview met DEAR MOTHER
PlatenPraten met Floor Henkelman (Fleur)
DE POPEI oktober 2021
Download PDF
Interview met Mariëlle Dortmans (MyBodyVox)
PlatenPraten met Jordi de Backer
DE POPEI september 2021 *40 jaar POPEI special*
Download PDF
Interview met Bart Brouwer (Flyin' Spiderz, Betty Blue, CKE)
PlatenPraten met Rob Bours en Roel Blommers
DE POPEI oktober 2020
Download PDF
Interview met Nouveau Vélo
PlatenPraten met Bob de Wit (The Super-Nova Studio & The Isolation Sessions)
DE POPEI september 2020
Download PDF
Interview met Anne en David (POPEIgenwijs)
PlatenPraten met Jaap Hermans (Van Moll Craft Beer)
DE POPEI maart 2020
Download PDF
Interview met What The Frnk
PlatenPraten met DJ's Thor en Luc (Planet of Sound)
DE POPEI februari 2020
Download PDF
Interview met The Little Danny Funkers
PlatenPraten met Rob van Veenendaal (Robbie's Records / POPEI platenbeurs)
DE POPEI januari 2020
Download PDF
Interview met Noir (f.k.a. The Moonshine Lizard)
PlatenPraten met Sylvia Wernaart-Sanders
DE POPEI december 2019
Interview met Eindhovense Popronde acts
PlatenPraten met Roland Frogson (o.a. Pick Up Music Club)
DE POPEI november 2019
PlatenPraten met Bo Peters (schrijver Schaduwjaar)
DE POPEI oktober 2019
PlatenPraten met Jessica Achten
DE POPEI september 2019
Interview Andy van de Vossenberg (GuitarKing)
PlatenPraten met Miekie Capello (Knoest)
DE POPEI juni 2019
Interview Dave en Joost van Rock City Institute
PlatenPraten met Steef van den Bogaard
DE POPEI mei 2019
Interview Charlie & the lesbians
PlatenPraten met Rob Cornelissen (Why Tony)
DE POPEI april 2019
PlatenPraten met Diederik van den Brandt
DE POPEI maart 2019
DE POPEI februari 2019
Interview Gijs van de Burgt & Bob Verhagen (Nigh Fishing festival)
PlatenPraten met Joop van Brakel (Nasmak)
DE POPEI januari 2019
PlatenPraten met David Henry (Grim Tim)
DE POPEI december 2018
PlatenPraten met Tjerk & Paul (Loud Noise)
DE POPEI november 2018
DE POPEI oktober 2018
PlatenPraten met Siem Nozza (nachtburgemeester)
DE POPEI september 2018
DE POPEI juni 2018
Interview met Embrace The Waves
PlatenPraten met Man From The South
DE POPEI mei 2018
PlatenPraten met Quintijn Lohman (Blue Collar Hotel + Tigre Blanco)
DE POPEI april 2018
Interview met VUUR (Anneke van Giersbergen + Johan van Stratum)
DE POPEI maart 2018
DE POPEI februari 2018
Interview met Radar Men From The Moon
PlatenPraten met Maurice Truijens (Komatsu)
DE POPEI januari 2018
PlatenPraten met Marco Gelissen (An Evening With Knives)
DE POPEI december 2017
Download PDF
Interview met Dawn of Mankind
PlatenPraten met Kelly Kockelkoren (The Voice of Holland + MARCH)
DE POPEI november 2017
PlatenPraten met Sander Waterschoot (Dynamo)
DE POPEI oktober 2017
PlatenPraten met Mirjam Sieben (The Dirty Denims)
DE POPEI september 2017
PlatenPraten met Camilla Blue
DE POPEI juni 2017
Download PDF
Interview met Grim Tim
PlatenPraten met Elvin Usidame (programmeur Effenaar)
DE POPEI mei 2017
Download PDF
Interview met Björn van der Doelen
PlatenPraten met Woody Veneman
DE POPEI april 2017
Download PDF
Interview met Aidan & the Wild
PlatenPraten met Miriam Bekkers
DE POPEI maart 2017
Interview met Call It Off
PlatenPraten met Henk van Straten
DE POPEI februari 2017
Interview met The Golden Wonderboys
DE POPEI januari 2017
Interview met The Dirty Denims
PlatenPraten met Remco Moonen-Emmerink (Velvet Music)
DE POPEI december 2016
PlatenPraten met Roel Blommers (PAUW en Studio POPEI)
DE POPEI november 2016
PlatenPraten met Reno van der Looij (Eindhovenrockcity.nl)
DE POPEI oktober 2016
PlatenPraten met Eefke Boelhouwers (Omroep Brabant)
DE POPEI september 2016
PlatenPraten met Farida Lemouchi
DE POPEI juni 2016
PlatenPraten met Robert Schaeffer (Effenaar)
DE POPEI mei 2016
PlatenPraten met Bart Thunder (Blue Collar Hotel)
DE POPEI april 2016
DE POPEI maart 2016
PlatenPraten met Mozes and the Firstborn
DE POPEI februari 2016
PlatenPraten met Estelle Stijkel (Bells of Youth en Popronde)
DE POPEI januari 2016
PlatenPraten met Marco Roelofs (Effenaar)
DE POPEI december 2015
Interview met Op Zoek Naar Johan
PlatenPraten met Anneke van Giersbergen
DE POPEI november 2015
Interview met Ton Dekkers (FemME)
PlatenPraten met Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock)
DE POPEI oktober 2015
PlatenPraten met Rens Peters (3voor12/Eindhoven
DE POPEI september 2015
PlatenPraten met Matthijs Kropff (Lighttown Fidelity)
DE POPEI juni 2015
Interview met singer-songwriters Kiki, Joyce en Aidan
DE POPEI mei 2015
PlatenPraten met Dave van den Dries (Rock City Institute)
DE POPEI april 2015
PlatenPraten met Bertus Borgers
DE POPEI maart 2015
PlatenPraten met Paul Smits en Loes Dellevoet-Smits
DE POPEI februari 2015
PlatenPraten met Patric Muris (3voor12/Eindhoven)
DE POPEI januari 2015
Interview met Man From The South
PlatenPraten met Martijn Oosterhuis
DE POPEI december 2014
PlatenPraten met Tom Ketelaar (Effenaar)
DE POPEI november 2014
PlatenPraten met Fred Sparringa
DE POPEI oktober 2014
Interview met No Waves & Sunrays
DE POPEI september 2014
Interview met An Evening With Knives
PlatenPraten met Kapper Roland
DE POPEI juni 2014
PlatenPraten met Lady Aida en haar protegees
DE POPEI mei 2014
DE POPEI april 2014
PlatenPraten met Chris Hendriks
DE POPEI maart 2014
PlatenPraten met Jean-Pierre Coumans
DE POPEI februari 2014
Interview met Long Life Heads
PlatenPraten met Marlon Kicken
DE POPEI januari 2014
Interview met The Dirty Denims
DE POPEI december 2013
Interview met Mozes and the Firstborn
PlatenPraten met Michel Geelen
DE POPEI november 2013
DE POPEI oktober 2013
Interview met Marco Martens
PlatenPraten met Bjorn van der Doelen
DE POPEI september 2013